STT 1
4 Bilaga som medföljer STT Vecka 7 2018 Rekryteri
ngsmässa Tranemo & Svenljunga torsdag 22 februari Yrkesprogram som lättast ger jobb UTBILDNING Ungdomar med examen från bygg- och anläggningsprogrammet, fordons- och transportprogrammet, vård- och omsorgsprogrammet samt VVS- och fastighetsprogrammet har i störst utsträckning fått jobb efter skolan. LOTTA STRANDBERG, företagsrådgivare ”Det finns ett stort behov inom transport.” Det är studenter på yrkesprogrammen inom bygg, fordon eller vård och omsorg som har allra störst chans att få jobb inom ett år efter att de avslutat gymnasieskolan. Det visar siffror som Skolverket tagit fram. Dessutom visar de att 25 procent av ungdomarna som kom från ekonomiprogrammet hade en etablerad ställning på arbetsmarknaden ett år efter avslutade studier. Lotta Strandberg är företagsrådgivare på arbetsförmedlingen i Södra Älvsborg. Hon säger att de inom två år framåt inte ser någon avmattning på arbeten inom vård, skola, omsorg och bygg. – Vi ser också att det finns och kommer att finnas ett stort behov inom transport såsom busseller lastbilschaufför samt bilmekaniker, säger hon. Om man inte är intresserad av en yrkesinriktad linje finns det ändå ingen större oro. – Just nu går Sverige som tåget och arbetsmarknaden är glödhet. Det fungerar i princip att välja vad som helst även om det är en tuffare arbetsmarknad för till exempel fotografer eller journalister. Enligt arbetsförmedlingen fanns det i augusti förra året bara 47 inskrivna arbetslösa ungdomar mellan 18-24 år i Svenljunga. MotsvaMikaela inspirerades av actionfilm BORÅS En film från barndomen lockade Mikaela Thoresson till att bli lastbilschaufför. Ett bra val av yrke med tanke på att transportnäringen bara i Västra Götaland har ett anställningsbehov på 720 lastbilschaufförer. Snön faller tät över Mikaela Thoressons lastbil utanför lastbilsgaraget i Borås. Kylan och vätan tränger snabbt innanför kläderna men inne i förarhytten är det varmt och skönt tack vare dieselvärmaren. – Jag har det här i blodet, farfar, pappa och en halvbror kör lastbil. Men det var när jag i tioårsåldern såg filmen "Nu blåser vi snuten" som jag bestämde mig för att jag ville köra, säger hon. Hon har valt ett framtidsyrke. Enligt siffror från Transportföretagen är anställningsbehovet bara i Västra Götalands län uppe i ungefär 720 lastbilschaufförer. Huvudorsaken till bristen sägs vara att befolkningen blir fler och behovet av transporter ökar. – Jag känner mig eftertraktad och åkeriet jag jobbar på visar verkligen att de vill ha oss chaufförer här. Direkt efter studenten fick Mikaela jobb som lastbilschaufför på Postnord. Hon såg ofta lastbilar loggade med Bengts Åkeri, blev nyfiken, sökte ett jobb där och fick det. – Jag störttrivs verkligen här. Hon tuffar flera dagar i veckan med lastbil och släp, totalt 24 meter långt, upp till Jönköping och tillbaka gån ger två. – Det är ett varierande jobb och jag får se mycket både utmed vägarna och hur andra bilister beter sig i trafiken. Hon har en fast rutt och kör alltid samma tur, ungefär 50 mil på en arbetsdag. Att vara tjej i en traditionell mansbransch är inget hon tänker på. Hennes kollegor däremot, som är män, tror att hon har en fördel som tjej och lättare får hjälp. – Men jag tror inte det har någon betydelse om man är tjej eller kille utan hur man ber. Jag ber om hjälp på ett trevligt sätt. Hon tycker att hon blir väl behandlad av både kollegor och chefer. – Det är ju ingen större skillnad, det är fortfarande gas, broms och ratt oavsett om det är jag eller en kille som kör, säger hon. För en månad sedan inträffade en incident hon inte var beredd på. Plötsligt såg hon lågor slå upp från ett av hjulen på släpet. Hon tvingades stanna mitt på E4:an, kopplade bort släpet och ringde 112. Med sin handsläckare lyckades hon själv släcka branden och fick senare veta att det varit 400 grader vid bromsklockan. – Det gick inte fort hem sen kan jag säga. Annars har hon inte varit med om några större saker på sina turer. Ett jobb som alla andra, menar hon. Hon rekommenderar de som funderar på transportbranschen att söka en utbildning. – Det finns inget att förlora, du får så mycket. Och att köra lastbil är egentligen bara lite större och lite högre, annars unge fär som att köra en personbil. Hon trivs så bra med sitt yrke att hon absolut kan tänka sig att vara kvar om tio år. – Men min dröm har alltid varit att köra mjölkbil. Tänk att få köra till olika gårdar och korna står där i hagen och tittar på mig. YLVA HIDENG ylva@stthuset.com Mikaela Thoressons lastbil, utan släp, väger ungefär nio ton. – I början var det svårt att till exempel backa med lastbilen men jag har lärt mig efter hand. Man ser bra här uppifrån, säger hon. FOTO: YLVA HIDENG Bengts Åkeri AB Anställda: 300 personer. Fordon: 130 lastbilar och släp. Last och körning: Bilarna kör ungefär 9 000 mil per dygn och lastar 22 000 pallar per dygn. Omsättning: 300 miljoner. Huvudkontor: Ligger i Örebro med depåer i Söderhamn, Sundsvall, Ockelbo, Karlstad, Jönköping, Borås och Göteborg. 5 FRÅGOR Hans Neumayer Personalchef, Elmo Leather, Svenljunga. FOTO: FRANTI SIM Rekrytering av kompetent personal till garverinäringen är svår, i en liten bransch i Sverige. Hur jobbar ni för att lösa detta? – I Sverige fanns förr hundratals garverier, nu finns fyra. I Pajala, Tärnsjö, Tranås och Svenljunga. Eftersom vi har olika inriktningar hjälps vi åt istället för att konkurrera. Elmo är inriktade på möbelskinn och skinn till fordon av olika slag. Finns ett rekryteringsbehov? – Ja, vi har pensionsavgångar att vänta närmaste femårsperioden. Att sköta våra maskiner kan man få internutbildning för, men för att arbeta med produktutveckling behövs en garveriteknikutbildning. Varför är du engagerad i detta? –Jag sitter i styrelsen för Garveriidkarföreningen. Vi ska hitta aktiviteter som bidrar till branschens utveckling. Hur har ni fått tag i kompetent personal tidigare? – Elmo har tidigare kunnat skicka anställda på en treårig yrkeshögskoleutbildning i Tyskland, men den är numer nedlagd. Det finns utbildning i Italien men då är språket ett hinder. Nu har vi ett samarbete med universitetet i Northampton i England, där Mikaela Thoresson Sysselsättning: Lastbilschaufför på Bengts Åkeri AB sedan 2015. Utbildning: Har gått transportprogrammet på Viskastrandsgymnasiet i Borås, tog studenten 2015. Ålder: 21 år. Bor: På en gård i Trädet men är född och uppvuxen utanför Axelfors i Svenljunga kommun. Familj: Sambo och tre katter. Mamma och pappa i Axelfors och syster i Fästeredssund. På fritiden: Umgås med vänner och familj. rande siffra för Tranemo är 42. – Men det behöver inte betyda att man är helt arbetslös. Man kan vara inskriven och deltidsjobba till exempel. Lotta Strandberg menar att det finns utrymme för att satsa på det yrke man tycker mycket om. – Det är precis de personerna vi behöver, de som brinner för något. YLVA HIDENG ylva@stthuset.com FOTNOT: På arbetsförmedlingens app "Yrkesguiden" kan man läsa om 200 yrken och hur man hittar utbildning till dessa. ”Jag har det här i blodet” MIKAELA THORESSON de även har masters och doktorsnivå i garveriteknik. Hur ser samarbetet ut? –Vi ska hitta en till två ungdomar med naturvetenskaplig eller teknisk gymnasieutbildning från vardera Pajala, Tärnsjö, Tranås och Sjuhärad, som ska få gå en treårig utbildning i Northampton. Garveri företagen står för kostnaden och lönen under utbildningen, och så förbinder man sig att arbeta en period hos oss. Det är en fantastisk möjlighet att få en betald utbildning utomlands. Sedan ligger världen öppen, för detta är ett globalt bristyrke. ANN SOFIE WAHLBERG annsofie@stthuset.com MERA OM MERA OM