Nollelva 1
MODEPROFILEN Intresset för detaljhandel driver Mi
kael Sandström Text: Carolina Fransson Foto: Nils-Erik Pettersson Mikael Sandström äger Sandströms, som är Sveriges äldsta modekedja i samma familjs ägo. Med en farfar och släkt som tidigare drivit butikerna är han uppvuxen med diskussioner om kläder och handel. Han klär sig själv till vardags gärna i chinos och ljusblåa oxfordskjortor och till fest gärna i kostym. Sandströms, som i Linköping har två butiker och i Norrköping två, har funnits länge. Mikaels farfar Malcolm Sandström och farmor Mathilda startade den första butiken tillsammans med sin son Richard i Kisa för snart 95 år sedan, den 1 oktober 1923. Sex år senare öppnades en andra butik i Vimmerby. I dag finns det totalt tio butiker i Östergötland och Småland. Mikael driver dem sedan början av 1980-talet och det är framför allt under dessa år som butikerna har expanderat. Mikael har ett intresse för mode, men det är framför allt intresset för detaljhandel som drivit honom genom åren. - Jag gillar att man får snabba reaktioner om man har gjort rätt eller om man har gjort fel. Det är ganska snabba beslut och det gillar jag. Det är roligare att se resultatet av sitt arbete direkt än efter några år som gäller till exempel i industrin, säger han. Mikael är född i Vimmerby. Som liten bodde han även några år i USA då hans far arbetade som handelssekreterare i New York och Boston. Han har studerat statsvetenskap och marknadsföring i Uppsala och Stockholm. Under studierna i Uppsala arbetade han som allmänreporter på Uppsala Nya Tidning och efter studierna arbetade han på Sveriges Akademikers Centralorganisation, SACO, och Jusek i Stockholm. 1975 tog Mikaels bror Ola Sandström över butikerna efter Richard och utvecklade dem genom att koncentrera expansionen till JC. Mikael flyttade tillbaka till Vimmerby i början av 1980-talet och tog över de två Sandströmsbutikerna. Tillväxten fortsatte genom att det öppnades JC-butiker i Göteborg. 1994 delades organisationen upp mellan Mikael och Ola där Mikael tog över ägandet av Sandströms. Bland annat öppnades de två butikerna i Linköping, i I-huset och därefter vid Trädgårdstorget. För drygt tio år sedan etablerade sig Sandströms i Norrköping när anrika Lagos köptes och 2011 öppnades den andra Norrköpingsbutiken i Galleria Domino. I dag finns Sandströms i Vimmerby, Kisa, Linköping, Norrköping, Vetlanda, Motala, Tranås och Västervik. Det är troligt att det blir fler Sandströmsbutiker, säger han. - Vi får se hur det blir framöver. Min dotter är försäljningschef i företaget och kommer att efterträda mig. Då blir hon fjärde generationens ägare i företaget. Jag har inga planer på att sluta för ögonblicket. Jag tycker fortfarande det är roligt att jobba, skrattar Mikael. Mikael är uppvuxen med diskussioner om kläder och handel vid middagsbordet och de samtalen fortsätter idag mellan honom och hans dotter. Sandströms omsätter i dag över 100 miljoner kronor. - Att vi har lyckats så pass bra tror jag beror på att vi lyckats förändra oss i takt med tiden utan att göra avkall på det vi står för. Jag hoppas och tror att kunderna har ett förtroende för oss och att de är nöjda när de går ut genom dörren. Vi vill erbjuda ett prisvärt mode. Är det lite dyrare ska det också vara värt pengarna och är det mode till en mindre peng ska det ändå vara bra, säger Mikael. Och oberoende vad du köper vill vi erbjuda en bra service. Vid sidan om sitt arbete med Sandströms är han ordförande för Svensk Handel Stil, en branschorganisation för de närmare 3.000 medlemmar i Svensk Handel som arbetar inom modebranschen. - Vi tar tillvara på modehandelns intressen i hela Sverige, där alla företag inom modebranschen som är anslutna till Svensk Handel ingår. Det är roligt att vara en del av det. Jag får väldigt mycket inputs. I och med att jag är ordförande deltar jag också mycket i samhällsdebatten, framförallt när det gäller detaljhandeln. Mikael Sandström är också ordförande för Swedish Fashion Council (tidigare Svenska Moderådet). Vad har du för modetips inför hösten? - När det gäller dammodet kan jag tipsa om kontrastfärgerna kobolt, lejongult och rött till allt det svarta. Vi ser mycket blom- och djurprint, stora puffärmar och mycket sidenmaterial och skinn. Fuskpälsen blir ännu populärare. - På herrsidan börjar rutigt synas på bland annat kavajer och den dominerande färgen är brunt i alla nyanser. Läderjackor, tekniska plagg med vind- och vattenavvisande material och dunjackor blir stort bland ytterplaggen. Blommiga skjortor är också fortfarande hett. FAKTA Mikael Sandström Ålder: Drygt 50 år plus moms. Bor i: I byn Frödinge utanför Vimmerby. Familj: Särbo, en utflugen dotter. Intressen: Spelar golf, läser gärna biografier och memoarer, är historia- och samhällsintresserad Drömresmål: Nya Zeeland. För att jag aldrig varit där. Det ligger på andra sidan jorden, men borde samtidigt vara väldigt likt Europa. Naturen lär vara fantastisk, alltifrån tropiskt klimat till vinter. Vardagsklädsel: Oftast chinos och ljusblåa oxfordskjortor. Blir ofta trakasserad av min omgivning för alla mina blå skjortor. Festklädsel: En välsittande kostym. 28 NOLLELVA