Advokaten 1
Världen IBAHRI stoppas inresa i Sri Lanka En dele
gation från International Bar Association’s Human Rights Institute, IBAHRI, har fått skjuta på en resa till Sri Lanka på grund av att de i sista minuten stoppats från inresa. Delegationen som bestod av flera framstående jurister skulle ha besökt Sri Lanka mellan den 1 och 10 februari. Syftet var att man genom olika möten skulle rådfråga en stor mångfald av intressenter när det gäller utvecklingen av advokatyrket, rättsstatsprincipen och rättsväsendets oberoende i Sri Lanka. Visum hade utfärdats till en av medlemmarna i delegationen, men detta återkallades när de andra fick avslag på sina ansökningar. IBAHRI har uttryckt sin allvarliga oro till de lankesiska myndigheterna. EU-kommissionens förslag till ett fjärde penningtvättsdirektiv offentliggjordes i början av februari. Förslag om ännu ett nytt penningtvättsdirektiv eu-kommissionens förslag till ett nytt penningtvättsdirektiv ökar kravet på klientkännedom och dokumentation av individuella åtgärdsplaner, men bedöms i dagsläget inte annars innebära några större förändringar för advokater. Carl Wetter. Wetter till Luxemburg Carl Wetter har godkänts som domare i EU-tribunalen i Luxemburg. Han blir därmed den förste svenske advokaten i EUdomstolen när han svärs in den 18 mars. Wetter föreslogs av regeringen i början av december som ny svensk domare vid EU-domstolens tribunal. Efter det har han genomgått en intervju av artikel 255-kommittén i EU på Conseil d’État i Paris. Den svenska platsen har varit vakant sedan Nils Wahl lämnade posten i slutet av förra året för att bli generaladvokat i EUdomstolen. Carl Wetter är delägare i Advokatfirman Vinge sedan 1983 och specialiserad på EU-rätt och konkurrensrätt. Han har också en gedigen erfarenhet som skiljeman. – Det ska bli väldigt spännande att så här sent i livet byta roll och inleda en ny karriär, säger Carl Wetter. 12 EU-kommissionens förslag till ett fjärde penningtvättsdirektiv offentliggjordes i början av februari och är en uppföljning av FATF:s, Financial Action Task Force, senaste penningtvättsrekommendation. För advokater innebär det nya förslaget främst ökade krav på klientkännedom, så kallad ”customer due diligence”, efter vidtagen riskbedömning i det enskilda fallet. Detta innebär ytterligare krav på identifiering av en klient, verklig huvudman och andra kontrollåtgärder som måste vidtas innan ett uppdrag överhuvudtaget får antas. Så som förslaget ser ut i dag kommer det troligtvis inte att påverka svenska advokaters verksamhet i någon större omfattning i förhållande till rådande reglering. Men det stärkta klientkännedomskravet, liksom kravet på att upprätta åtgärdsplaner för varje advokatbyrå för att motverka penningtvätt och terroristfinansiering, kommer att innebära visst merarbete och vissa kostnader för byråerna. Den huvudsakliga innebörden av förslagen i det nya direktivet är: • Samarbetet mellan de polisiära myndigheterna i medlemsstaterna utvidgas och stärks. • Större fokus läggs på tillsynsorganen i medlemsländerna. • Förslagets främsta syfte är att skapa förutsättningar för en mer målinriktad, fokuserad och ändamålsenlig riskbaserad klientkännedom. • Av de skyldigheter som gäller enligt tidigare reglering innebär det nya förslaget främst förändringar i fråga om kravet på klientkännedom. • Advokatbyråerna får en skyldighet att upprätta en skriftlig handlingsplan för att motverka att byråerna utnyttjas för penningtvätt och finansiering av terrorism. Johan sangborn som är ansvarig för Advokatsamfundets internationella arbete och även samfundets arbete i penningtvättsfrågor kommenterar: – Med tanke på de särregler som trots allt finns för advokater i denna annars så kritiserade lagstiftning, tycks kommissionens förslag inte innebära några omedelbara försämringar i fråga om etiska kärnvärden för advokatverksamheten. Det nya kravet på dokumenterade åtgärdsplaner behöver inte innebära så mycket merarbete, eftersom många av byråerna redan har upprättat sådan dokumentation sedan vi för något år sedan proaktivt granskade de större byråernas efterlevnad av gällande lagstiftning. För de byråer som inte upprättat en handlingsplan kommer det att innebära merarbete och vissa kostnader om och när direktivet genomförs nationellt. Andra delar i förslaget är att en enhetlig mekanism skapas för identifiering av verkliga huvudmän och som följd därav ska advokatbyråer på samma sätt som övriga verksamhetsutövare och företag upprätthålla, behålla och arkivera framtagna uppgifter om verklig huvudman för klientföretaget. Ytterligare en del är att regleringen utvidgas i fråga om kravet på identifiering av personer som till följd av politisk eller annan ställning i samhället anses särskilt riskbenägna i fråga om penningtvättsbrott, så kallade ”politically exposed persons”. EU-kommissionens förslag ska nu beredas på sedvanligt sätt inom EU-maskineriet och därmed processas i både rådet och parlamentet. Vägen till ett slutligt fjärde penningtvättsdirektiv är därför lång och Johan Sangborn uppskattar att ett slutligt direktiv sannolikt antas först om något eller några år. MP Advokaten Nr 2 • 2013 foto: tom knutson (stora bilden)