Kanalen 1
4 Åkersberga kanalen nr 7 • vecka 7 • tisdag 16 f
ebruari • 2016 samhälle &politik TIPSA REDAKTIONEN! Du är alltid välkommen att tipsa redaktionen eller skicka in egna texter och bilder. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material samt att korta texter. Nu ställs de två förslagen mot varandra i förhandlingarna om kollektivtrafikutbyggnaden i Stockholm Snart vidtar förhandlingar om hur kollektivtrafiken ska byggas ut på olika platser i Stockholmsområdet. I norrort har två olika förslag kommit att ställas mot varandra. Antingen en förlängning av tunnelbanans röda linje från Mörby C till Täby, eller en förlängning av Roslagsbanan in till T-centralen. Foto roslagsbaNaN: arkivbild Förlänga Roslagsbanan till city eller T-banan från Mörby till Täby? Förra veckan presenterade regeringens förhandlare i den så kallade Sverigeförhandlingen vilka kommuner som får ett bud för fortsatt kollektivtrafikutbyggnad. Bland de utvalda fanns Österåker som nu får fortsätta förhandla om en eventuell förlängning av Roslagsbanan in till T-centralen. Kommunen uppmanades tidigare i höstas att lägga fram underlag för hur mycket bostadsbyggandet skulle kunna öka i Österåker till följd av en sådan förlängning. – Som prognosen är nu räknar vi med att bygga 250 nya bostäder om året, fram till år 2040. Om Roslagsbanan förlängs till city skulle det öka med ytterligare 100 bostäder om året, i blandade boendeformer, hyresrätter, bostadsrätter och hus, säger kommunstyrelsens ordförande Michaela Fletcher (M). Enligt henne råder full enighet bland partierna i kommunen om förslaget med förlängning av Roslagsbanan, så även i berörda grannkommunerna Vallentuna och Täby, men vid måndagens presentation fanns plötsligt ett alternativ ställt mot Roslagsbaneförslaget, i form av ett tidigare diskuterat förslag om förlängd röd T-banelinje från Mörby till Täby C. Danderyd ställer sig nu positivt till tunnelbanealternativet och i Landstinget råder oenighet bland partierna i frågan. Michaela Fletcher pekar på flera aspekter som hon ser som märkliga i den nyuppkomna situationen. – Roslagsbanan är, av Karta över de föreslagna kollektivtrafikåtgärderna. alla de bud som lämnats till länets kommuner, det mest samhällsekonomiska och det med den högsta resnyttan. SL:s Trafikförvaltning har redan gjort de beräkningarna. T-bana till Täby C gynnar inte alls Österåker- eller Vallentunaborna. Inspelet från Sverigeförhandlingen om förlängd T-bana från Mörby till Täby C är inte beräknat, men det man vet är att det inte kommer att öka resnyttan och avlasta ett redan pressat T-banesystem, säger hon. Täby kommun har tidigare varit intresserade av en ny gul T-banelinje som skulle utgå från Arenastaden och leda via Täby C till Arninge. Det förslaget finns inte längre med hos Sverigeförhandlingen utan har bytts ut mot förlängningen av röda linjen. Leif Gripestam (M) som är kommunstyrelsens ordförande i Täby konSverigeförhandlingen Sverigeförhandlingen är tillsatt av regeringen att driva förhandlingar om medfinansiering med kommuner i utbyggnaden av höghastighetsjärnvägar, främst i storstadsregionerna, samt att öka kollektivtrafiken, förbättra tillgängligheten och öka bostadsbyggandet. Totalt ska infrastruktursatsningar runt om i Sverige möjliggöra byggandet av cirka 100 000 nya bostäder. Andra objekt som ingår i de nu aktuella förhandlingarna är bland annat spårsträckor i Malmö, Lund, Helsingborg och Göteborg samt tunnelbana Ropsten-Lidingö och Fridhemsplan-Älvsjö. Källa: Sverigeforhandlingen.Se Foto t-baNaN: erja lempiNeN inte kan bestämma vilket alternativ de ska ha här i Norrort. säger han. Förhandlingarna om de olika kollektivutbyggnaderna sätter igång 8 mars, men just ärendet där Roslagsbanan ställs mot Mörby-Täby blir försenat eftersom det behövs mer beräkningar på kostnaderna, framför allt vad gäller tunnelbanesträckningen. – Det lutar åt att investeringarna blir likvärdiga, men de utredningar som finns sedan tidigare visar att restidsnyttan blir högre för Roslagsbanealternativet och så även bostadsbyggandet. Och att bara dra T-banelinjen till Täby C istället för till Arninge löser inga av de problem som finns idag, säger Leif Gripestam. Kommunsamarbetet Sthlm Täbys kommunalråd Leif Gripestam hade hellre sett en gul T-banelinje från Arenastaden till Arninge, men det förslaget kom inte upp på bordet. Foto: jesper alméN staterar att det är glädjande att förhandlarna ser vikten av utökad lokaltrafik just i norrortskommunerna, men ifrågasätter att de ställer två olika förslag mot varandra. – Det är anmärkningsvärt att de är så tydliga i alla andra fall, men Nordost, där Österåker ingår, tillsammans med Danderyd, Täby, Vaxholm, Vallentuna och Norrtälje, har länge verkat för att få till stånd en förlängning av Roslagsbanan från Vallentunalinjen ut till Arlanda. Den frågan berörs inte i den pågående Sverigeförhandlingen, men Sthlm Nordost arbetar vidare för att en sådan förlängning ska bli av. Jesper Almén redaktionen@fixmedia.se