Fristad 1
som att det finns samhälleliga angelägenheter som
kan betecknas som både statliga och kommunala. En sådan är att värna yttrandefriheten: ”Syftet med att vara fristadskommun och medlem i ICORN är att främja yttrandefriheten som mänsklig rättighet på lokal nivå. Mänskliga rättigheter måste vara en fråga som berör i princip alla politikerområden och inte enbart utrikespolitiken. Fristadsprogrammet och medlemskapet i ICORN är helt i överenskommelse med den svenska utrikespolitiken men förverkligas inte genom de åtgärder som är förbehållna regeringen. Regeringen understryker i sin handlingsplan för de mänskliga rättigheterna att kommuner och landsting har en viktig roll och ett ansvar för att Sverige ska kunna fullfölja sina åtagande om mänskliga rättigheter.” Ur Kammarrätten i Sundsvalls dom i mål nr 188914, 20150325. Domen fastslår även att det inte heller kan ses som att kommunen tar ställning mot ett visst land eller regim eftersom det är ICORN och inte kommunen, som sköter såväl urval som kriterier av konstnärer som kan bli antagna inom ramen för ICORN. Kommunen ges därmed ett begränsat inflytande över vilken konstnär de vill ha. De får välja konstnär från den lista som ICORN tillhandahåller. Att bli fristadskonstnär inom ICORN Vilken författare, journalist, musiker, akademiker, bild- eller scenkonstnär som helst som i sitt hemland är utsatt för hot eller förföljelse på grund av att hen uttrycker sina åsikter genom sitt professionella, och/eller konstnärliga arbete, har möjlighet att ansöka om att få omfattas av ICORN:s fristadsprogram. Varje fristad har sina egna kriterier för urval av konstnär till det lokala fristadsprogrammet, men inga fristäder accepterar kandidater som förespråkar våld i någon form. 8/48