Maskinentreprenören 1
ledare Tyvärr har Hans Lindblad fel. OPS är en ri
ktigt bra idé. Det finns en OPS-motståndare ibland oss… N TYCKER TILL Hissar: Detta är det sista numret av tidningen Maskinentreprenören i den här skepnaden. Nästa nummer ser fantastiskt bra ut. Missar: Bantning av ROTavdraget som nu höjer arbetslösheten bland byggnadsarbetare i landet. undrade jag hur det kom sig att Alliansen med både smarta och moderna politiker inte fick till det med OPS-projekten. Alltså att näringslivet är med och finansierar, bygger och hyr ut till brukarna. Det var helt obegripligt. Allt fanns ju på plats. 1. Anders Borg hade finanserna i balans. 2. Infrastrukturminister Elmsäter-Svärd ville. 3. Sverige behövde och behöver fortfarande snabbt bättre infrastruktur. 4. Alliansen förstod vikten av att skyndsamt bygga ut infrastrukturen. 5. Intresserade finansiärer stod i kö för att få vara med och investera i OPS-projekt. 6. Näringslivet stöttade idén med OPS. 7. Andra länder har visat på flera lyckade satsningar. Så varför blev det inget av? Varför lyckades man på åtta år inte få igång ett enda litet försöksprojekt för att se om infrastruktur med OPS-finansiering kan vara något att testa då och då… Jo, Anders Borg (obegripligt nog) var inte övertygad. Det var omöjligt att förstå. Denna annars så snabba och smarta finansminister med rockstjärnestatus och ring i örat – var plötsligt ”grå betongsosse” i en enda men viktig central fråga. ”Vi ska inte försöka bygga på krita”, som Anders FÖLJ PÅ TWITTER @MicaelAppelgren Borg uttryckte saken. Lät lite som Göran Perssons: ”Den som är satt i skuld är inte fri”… Ridå. Slutsnackat. Bästa tips till tidningen belönas med en trisslott Ring chefredaktören direkt: 08-762 70 71 www.maskinentreprenoren.se Men jag har räknat ut varför. Och vem som ligger bakom. Han heter Hans Lindblad. Anders Borgs bästa (och kanske smartaste) arbetskompis på finansdepartementet (och tidigare). Och intressant nog verkar Lindblad försöka förhala och kanske stoppa OPS-försöken även med den nya regeringen vid rodret. Han kan lyckas. För han sitter på en rätt bra stol mitt i penninghögen i kassavalvet. Idag är nämligen Hans Lindblad chef för Riksgäldskontoret. – Staten kan låna billigare än privata aktörer. Det bli dyrare om privata intressen ska finansiera infrastruktur, säger Hans Lindblad högt och tydligt så att alla hör det… Så OPS vill han helst inte höra talas om… Hans Lindblad är en av Sveriges mest respekterade nationalekonomer med en meritlista som inte saknar en enda relevant erfarenhet och kompetens. Och Hans Lindblad gillar inte OPS. Tyvärr. styrde finansdepartementet satt Hans Lindblad en bit bort och höll i en rad centrala trådar. Det är heller inte så konstigt att Borg litade på Lindblad. Hans Lindblad är nämligen en kompetent ekonom när det gäller både penningpolitik och arbetsmarknad. Bollplank i världsklass. Jag är ganska övertygad om att de talade noga om OPS också. Tyvärr har Hans Lindblad fel. OPS är en riktigt bra idé. När näringslivet ska äga så bygger de bättre. För att tjäna pengar måste de bygga snabbare. Förstudier görs mer noga. Och en järnväg byggs inte för att vinna röster – utan för att den behövs och kommer att användas. Och helt ärligt. Hur billig är en järnväg som få använder och som fungerar dåligt? Jag säger inte vilken. Micael Appelgren Chefredaktör MASKINENTREPRENÖREN 9/2015 5