Maskinentreprenören 1
vintage 12 3 4 Så blev väghyveln självständig VIN
TAGE #34 > År 1919 tillverkades den första kommersiella väghyveln med egen framdrivning genom att montera en kombination av schaktblad från tillverkaren Russel, på en modifierad bondtraktor från Allis-Chalmers. Även om den var enkel så var den effektiv och innebar ett betydande steg framåt i utvecklingen av det som skulle bli den moderna väghyveln. Men det var inte det enda exemplet på hur man kunde förvandla en dragen hyvel till en självgående hyvel. Detta blev viktigt bland annat för att man ville spara in kostnaden för en förare. Månadens bilder berättar en del av historien om hur väghyvlar gjordes självgående i början av förra seklet. Dragna väghyvlar var utmärkta maskiner för att planera jord och finjustera vägbanor. Problemet var att de flesta krävde två förare – en för hyveln och en för den maskin som gav dragkraften. På bild 1 syns ett exempel på hur det kunde se ut innan. 64 MASKINENTREPRENÖREN 9/2015 Det är en Russel Traction Special (hyvel) i arbete tillsammans med en EmersonBrantingham Big Four 30 dragtraktor. Totalt producerades 500 Traction Specials mellan åren 1908 och 1912. Ett sätt att låta en förare kontrollera både hyveln och traktorn som drog den, var att låta hyvelföraren köra traktorn från bakänden av hyveln. Det äldsta exemplet på en sådan lösning är en Edwards Fordson One-Man Maintainer från 1924 (bild 4). Den andra möjligheten var att låta föraren kontrollera väghyvel från traktorn. Föraren på bild 3 sitter högt på en Cletrac 30 traktor för att ha överblick att kontrollera en Ryan Economy Dual Blade Maintenance Grader. Tandembladen på 3 och 3,6 meter var designade för att undvika att lämna hjulspår och för att lämna efter sig en kompakterad vägyta. På bild 2 syns en Motor Patrol No.1 från 1919, den första riktiga väghyveln, där hyvel och framdrivning var kombinerade på en och samma maskin. Även om detta var mer praktiskt än alla tidigare lösningar, så fortsatte dragna väghyvlar att produceras till en bit in på 40-talet. Av: Thomas Berry, Historical Construction Equipment Association FAKTA HCEA Historical Construction Equipment Association (HCEA) är en ideell organisation för att bevara maskinhistoria. HCEA finns i Bowling Green, Ohio i USA, där det förutom ett museum för anläggningsmaskiner även finns ett arkiv för foton, böcker, broschyrer, instruktionsböcker, med material från hela världen. På www.hcea.net finns mer info. www.maskinentreprenoren.se