Utmärkt Örebro 1
kvinnor, bosatta i Laxå, till en workshop med Ang
elo och Diemondes designkonsult Kevin Mukuri. Under 2019 blev det många tågresor mellan Stockholm och Laxå för att arbetsträna och utveckla kvinnornas kompetens. I dag har man anställt tre av dem som sömmerskor i fabriken. Inför sommarkollektionen 2019 tillverkade man två jackmodeller från kollektionen helt och hållet i den gamla möbeltapetseringsfabriken. Diemondes jacka WORK kom i vit och beige bomullstwill och lanserades i samband med märkets pop-up-butik på Åhléns City i Stockholm. Uppskattningen från både kunder och alla inblandade i Laxå var tydlig. – Priset för produktionen skilde inte nämnvärt från den i Portugal, men vi hade full kontroll över produktionskedjan som var helt transparent. Vi kunde följa processen på nära håll samtidigt som vi undvek långa transporter som kostar pengar och är väldigt dåliga för miljön, säger Angelo. Det måste tagit betydligt kortare tid också? – Precis, det tog fem veckor att producera 70 stycken jackor. I Portugal tar samma volym 10 veckor, 16 om man räknar in produktionen av sample-plagg, godkännande och produktion. Gerber-maskinen som skär till alla tyger har varit en enorm lättnad i arbetet. Varför passar Laxå Bruk så bra för ert projekt? – Vår vän som förvärvat marken bjöd in oss eftersom han visste om våra planer och tankar kring att ta tillbaka textilindustrin till Sverige. Vi besökte fabriken och tyckte så klart att den var en guldgruva. Vi har inte bara en fantastisk gammal fabrik att tillgå, utan arbetet med miljöåtervinning och upcycling som Laxå Bruk Miljöåtervinning faktiskt sysslar med passar perfekt ihop med vår vision. Bara Gerber-maskinen som klipper tygerna gör att vi sparar ofantligt mycket tid och energi. Arbetsstationerna för sömmerskorna liknar skolklassrummets upplägg, och skvallrar om en operation som i sin enkelhet fokuserar på det som är viktigt — kvalitet och hållbarhet. 29 Yasaar är sedan tidigare e-commerce manager på Diemonde och föll naturligt in i en liknande roll i Fugeetex, med ett helhetsansvar rörande IT men med mer operativt ansvar. Ett ansvar han delar med Angelo som i sin tur ansvarar för konceptutveckling samt är marknad- och varumärkesansvarig. Utöver det kommer Yasaar att tillämpa sina kunskaper inom tech för att bygga den digitala plattformen. Han utvecklar vad det ska innebära. – Tanken med vår digitala plattform är att automatisera processen. Vi vill koppla modevarumärken och deras försäljningskanaler till en plattform där de kan lägga upp design och mönsterkonstruktion för att få det producerat av fabriken on-demand. Hållbarhet är en utmaning för hela branschen, och det räcker