Intryck 1
MODIGT MOT FRAMTIDEN. Ett modigt ledarskap ska ge
oss ett smartare resande i Värmland, hävdar Region Värmland Kollektivtrafiks utvecklingschef, Lena Thorin. Resan mot framtiden ”Vi har kompetenta medarbetare för att skapa den smarta resan” RESA & TRAFIK Hur ser framtidens kollektivtrafik ut? Hur betalar du din resa och med vilken typ av fordon reser vi? – Vi är många kompetenta människor i organisationen som tillsammans kan skapa det smarta resandet, säger Lena Thorin, utvecklingschef i Region Värmland Kollektivtrafik. TEXT & FOTO: JÖRGEN KALITZKI INTERNT OCH TILLSAMMANS med externa aktörer, som Karlstads Universitet och CTF, Centrum för tjänsteforskning, ett av världens främsta forskningscentra med fokus på tjänster och värdeskapande genom tjänster, deltar kollektivtrafiken i Region Värmland just nu i en rad svenska och internationella projekt med inriktning på framtidens kollektivtrafik. – Det är viktigt att inse och förstå att all kunskap i dessa frågor kanske inte finns i Värmland och att vi behöver vidga vyerna, säger Lena Thorin. E-tjänsteportaler, bokningssystem, AI, appar för störningsinformation, statistiksystem och inte minst framtidens biljett- och betallösningar är några av de spännande digitala lösningar, omvärldsspaningar och framåtblick som just nu pågår inom kollektivtrafiken. Vikten av att hitta rätt väg framåt är avgörande, inte minst när det gäller biljett och betalsystem. – Dagens system började byggas för nästan tjugo år sedan och vi vet alla vad som hänt med utvecklingen sedan dess, påminner Thorin. DET ÄR INTE SVÅRT att inse vikten av att bygga flexibla biljett- och betalsystem som håller över tid. – Vem visste för bara några år sedan det genomslag som Swish skulle få? Det handlar om tekniska utmaningar att bygga system för olika betalmodeller som ska fungera över längre tid. Lena drar paralleller till miljardprojektet med det nya CSK. – Vi kan inte ha undermåliga lokaler för framtidens vård. Att inte göra något kan bli dyrare. Remissupplagan av kollektivtrafikens framtidsbibel, Regionalt trafikförsörjningsprogram och Målbild för kollektivtrafiken, tar sikte ända bort till 2040 och går i dagarna ut på remiss. Och riktningen är tydlig: ”Region Värmland ska skapa förutsättningar för smart resande och bidra till en levande region. Smart står för: bekvämt, resurseffektivt, attraktivt, hållbart, enkelt, tillförlitligt och tillgängligt”, slås fast redan på sidan tre. MED JÄMNA MELLANRUM kommer krav på att kollektivtrafiken ska vara kostnadsfri. Reser vi i framtiden med betalda biljetter eller finansieras trafiken på annat sätt? – En politisk fråga, säger Lena. Med dagens affärsmodell tar vi in ungefär hälften av hela vår omsättning genom biljettintäkter, pengar som vi utvecklar tjänster och skapar trafik med, och det gör ekvationen om gratis kollektivtrafik till en politisk fråga; det handlar om mer offentliga pengar eller mindre trafik. En annan parameter i kollektivtrafikens framtidsarbete handlar i stort om framtidsspaning kring vad som händer med resandet efter pandemin. Fortsatt distansarbete eller återgår allt till tidigare invanda resmönster? Ett minskat resande men fortsatt distansarbete skapar också positiva hållbarhetseffekter. – Vår tro är att våra resenärer återvänder, men med ett fortsatt distansarbete bidrar vi till hållbarhet genom att inte resa. Det kanske räcker att vara på jobbet fyra dagar istället för fem. MED EN 20-PROCENTIG minskning av resandet, kan man på allvar tala om att vi ställer om samhället. – Vi behöver prata mer om smart resande, påpekar Lena och pekar på det nya trafikförsörjningsprogrammet som talar i termer av just det smarta Värmland. Ett modigt ledarskap är avgörande för att vi gemensamt ska skapa framtidens smarta resande. – Där måste vi våga ändra arbetssätt och ibland kanske våga misslyckas för att lyckas. Om vi inte har tillit till varandra och litar på den kompetens som finns inom förvaltningen och som vi fångar från omvärlden riskerar vi fastna i gamla mönster och det driver inte utveckling, avslutar Lena Thorin. INTRYCK NUMMER 1 2021 | 11