Advokaten 1
Andreas Carlson, KD, menar att oppositionen drive
r på regeringen inom rättspolitiken. och statussymboler genom en omvänd bevisbörda för personer i kriminella kretsar. – Kör du runt i en Audi och har dyra klockor och en massa pengar i stora buntar och guldkedjor, då ska du kunna visa hur du har tjänat in pengarna, och att det inte är som man kan misstänka, på svarta pengar, knark, säger Andreas Carlson. LITAR PÅ FORSKNINGEN Som alltid i en valrörelse tvingas de politiska partierna manövrera mellan olika mål. Å ena sidan lyfta fram det egna partiets unika röst. Å andra sidan nå samarbete med andra partier för att bygga ett regeringsunderlag. Vilka är då regeringsalternativen, sett enbart utifrån rättspolitiken? Ungefär desamma som i övriga frågor, tycks det. I den ena ringhörnan: Socialdemokraterna med förra regeringspartnern Miljöpartiet. I den andra: Sverigedemokraterna och de borgerliga. Och precis som i många andra frågor blir Centerpartiet hängande lite däremellan, i en lite oklar position. Centerpartiet har på senare år ofta att ”någon måste ju vara the voice of reason inom rättspolitiken”. Enligt forskningen är skolframgång en avgörande faktor för att förhindra utveckling av ett kriminellt beteende hos unga, framhåller Johan Hedin. Däremot finns inga eller få belägg för de repressiva åtgärder som förespråkas av en del andra partier, så som anonyma vittnen, menar Johan Hedin. – En annan fråga som drivs är så ”Kör du runt i en Audi och har dyra klockor och en massa pengar i stora buntar och guldkedjor, då ska du kunna visa hur du har tjänat in pengarna, och att det inte är som man kan misstänka, på svarta pengar, knark.” andreas carlson, kd röstat med regeringen inom rättspolitiken. Men Johan Hedin, rättspolitisk talesperson, förnekar att hans parti anslutit till vänsterblocket. I stället betonar han vikten av att lyssna på forskning och erfarenhet, och att våga vara nyanserad inom rättspolitiken, även om det kan vara svårt att sälja in. – Nyhetslogiken är polariserad, det går inte att ha de där nyanserna om man ska ha framgång nyhetsmässigt i rättspolitiken. Icke desto mindre så är Centerpartiets politik grundad i vad forskning och beprövad erfarenhet säger. Samtidigt som vi vill värna rättstryggheten och rättssäkerheten, säger Johan Hedin, och tillägger kallade visitationszoner. Där finns det en hel del forskning som visar att det är en kontraproduktiv metod, som skapar fler problem än den löser. Men det väljer man att bortse ifrån. Det tycker jag är väldigt olyckligt, säger Johan Hedin. Centerpartisten Johan Hedin vill, i stället för enstaka höjda straffsatser och nya tvångsmedel, se en stor, samlad översyn av rättegångsbalken, för att få effektivare och samtidigt rättssäkra processer. – Då tänker jag framför allt på alla de stora mål som gäller bedrägerier i olika former, som belastar rättsväsendet alldeles oerhört på ett sätt som det kanske inte var tänkt. Man har helt enkelt inte tänkt in den aspekten när man konstruerade lagen. Även straffrätten behöver ett nytag, anser Johan Hedin. – Vi har i dag en situation där vi diskuterar varje brott och varje brotts straffvärde var för sig. Då går det alltid att motivera straffskärpningar och det är svårt att motivera varför ett skändligt dåd ska behandlas milt. Men om man inte ser straffrätten som det system som rättsväsendet och rättssystemet verkligen är, så riskerar vi att gå miste om den viktiga proportionaliteten i L: VILL ERT PARTI SE NÅGRA FÖRÄNDRINGAR PÅ FÖLJANDE OMRÅDEN, OCH I SÅ FALL VILKA? Domstolarnas oberoende Grundlagsskyddet måste stärkas. Vi vill ersätta dagens administrativa styrning via Domstolsverket med en ordning som bättre garanterar oberoendet, såsom så kallade domarråd. Likaså behöver formerna för att utse domare ses över, antalet domare i HD och HFD grundlagsregleras och skyddet mot tvångspensionering öka. Tillsynen över advokater Vi står bakom dagens ordning där Advokatsamfundet utövar tillsyn. Dock behöver systemet vara mer effektivt mot oseriösa ADVOKATEN NR 6 • 2022 aktörer, bland annat genom högre straffavgifter, interimistiska uteslutningar samt en minimitid som advokat innan man kan förordnas för personer som misstänks för grövre brott. Ersättningen till offentliga biträden/försvarare/målsägandebiträden Riksrevisionen har pekat på problem i dagens ersättningssystem. Vi vill förbättra den samlade hanteringen, till exempel genom central tidrapportering hos Domstolsverket. Systemet måste även beakta att brottsoffrets utsatta situation kan göra vissa ärenden mer tidskrävande än andra. Möjlighet att vittna anonymt i domstol Inför nästa mandatperiod prioriterar vi andra åtgärder för att få fler att våga vittna, bland annat förbättrat vittnesstöd och en skärpt straffrättslig syn på övergrepp i rättssak och liknande brott. Nya hemliga tvångsmedel (vilka?) Vi vill att preventiva tvångsmedel ska kunna användas mot personer som har kopplingar till organiserad brottslighet, utan krav på att konkreta brott måste preciseras i tid och rum. Detta måste skyndsamt bli verklighet genom en tillfällig lagstiftning. Straffbarhetsåldern (tidigare straffmyndighetsåldern) Vi anser att straffbarhetsåldern på 15 år är välavvägd. Samtidigt vill vi att huvudregeln bör vara att polisen utreder brott som gärningspersoner under 15 år misstänks för. » 27 27 Partiernas svar på enkäten nedan och på följande sidor är i vissa fall kortade. Läs hela svaren och svar på ytterligare frågor om bland annat Polisens organisation och rättshjälpen på Advokatens webbplats, www.advokaten.se.