Advokaten 1
det ställs mycket högre krav på detaljerad redovi
sning, men kanske också så att det blir en statlig bank så att man inte kan fakturera samma minuter i olika mål, säger Tobias Andersson från Sverigedemokraterna, och fortsätter: – Kontentan är att det har varit oskäliga kostnader, och skattebetalarnas pengar ska inte gå till fusk med räkningar. Även moderaten Johan Forssell talar om fusk och dubbeldebitering bland brottmålsadvokater, och pekar dessutom på den ökning av kostnaderna för rättsliga biträden som syns under de senaste tio åren. – Jag är övertygad om att det går att hitta en bra balans där, att ge ett bra stöd till den som behöver det, men samtidigt att det inte ska hamna i fel fickor, säger han. När riksdagen debatterade Riksrevisionens rapport om ersättningar i brottmål behandlades bland annat en motion från Kristdemokraterna om att inrätta en central arvodeshantering för rättsliga biträden. Förslaget röstades ner. Däremot antog samtliga partier utom Socialdemokraterna och Vänsterpartiet ett tillkännagivande om att regeringen bör genomföra en översyn av hela systemet för ersättning till rättsliga biträden i brottmål. Andreas Carlson från Kristdemokraterna lyfter åter frågan om nytt system för arvoden. – En central arvodeshanterare kan kontrollera men också avlasta i domstolarna, som i dag får lägga mycket tid på att bedöma arvodesanspråk. Så där kan man både avlasta domare och få en granskning av kostnaderna som egentligen inte är negativ för någon, säger han. Trots reservationen från Vänsterpartiet i riksdagsomröstningen efterlyser även talespersonen Linda Westerberg Snecker ett enhetligt system för arvoden. – Advokater lägger ner ett otroligt arbete, och för det ska de få betalt. Men det måste vara en bra balans: ska advokater ha betalt från offentliga medel så måste man se till att det finns en bra praxis i hur kostnadsräkningarna ska se ut och lämnas in. Vi har också rätt att ställa krav på dem som ska ha betalt från offentliga medel, säger hon. MIA EDWALL INSULANDER: SAMFUNDETS OBEROENDE ÄR EN CENTRAL PRINCIP – Det är glädjande att några partier förstår vikten av ett oberoende advokatsamfund, säger Advokatsamfundets generalsekreterare Mia Edwall Insulander, som tagit del av politikernas svar och enkäten. Mia Edwall Insulander konstaterar också att frågan om kontrollen av ersättningarna för offentliga uppdrag är viktig även för samfundet. Samtidigt, påpekar hon, är det viktigt att eventuella förändringar av ersättningssystemet tar hänsyn till advokaternas särskilda roll och uppdrag, och inte naggar kärnvärden som tystnadsplikten i kanten. Det starka politiska stödet för att riva upp reformen med målsägandebiträden i hovrätterna är glädjande, anser Mia Edwall Insulander. – Det är mycket positivt att riksdagen har tagit intryck av den kritik som framförts av bland andra Advokatsamfundet mot resultatet av målsägandebiträdesreformen. Jag hoppas att riksdagen nu är beredd att vidta snabba åtgärder för att rätta till de problem som den skapat, säger hon. På ett specifikt område är dock alla partier, från höger till vänster, eniga om att man kan tillåta högre kostnader för biträden. Det handlar om 2018 års reform om målsägandebiträden, där brottsoffer som huvudregel inte längre får behålla sina biträden i hovrätten. Efter flera motioner på området enades riksdagen i mars i år om att regeringen skyndsamt bör göra en översyn av reglerna. – Vi har tagit intrycka av de synpunkter som kommit in och lagt fram ett förslag om att se över rätten till målsägandebiträde i högre instans, säger Andreas Carlson, KD. Även Linda Westerlund Snecker är angelägen om att rätta till de fel som blev i och med målsägandebiträdesreformen. – Det här var ju något som alla partier missade. När vi tog den propositionen var det ingen som reagerade på att målsägandebiträdena inte följde med till överrätten. Jag vet att alla tycker nu i efterhand att det blev fel, säger hon. ¶ C: VILL ERT PARTI SE NÅGRA FÖRÄNDRINGAR PÅ FÖLJANDE OMRÅDEN, OCH I SÅ FALL VILKA? Domstolarnas oberoende Vi vill reformera Domstolsverkets organisation, styrning och roll i syfte att stärka dess oberoende. Vi vill dessutom inrätta en författningsdomstol, en oberoende domstol med uppgift att kontrollera om lagar strider mot grundlagen och som har befogenhet att förklara dem ogiltiga. Tillsynen över advokater Det finns skäl att se över hur tillsynen fungerar. Ersättningen till offentliga biträden/försvarare/ målsägandebiträden Riksrevisionens rapport (RiR 2021:27) visar att det finns allvarliga brister i uppföljning och kontroll av dessa ersättningar. Centerpartiet anser, i likhet ADVOKATEN NR 6 • 2022 med Riksrevisionen, att det är hög tid att se över hela regelverket för ersättning till rättsliga biträden i brottmål. Vi menar att det inom ramen för den översynen vore lämpligt med inriktningen att utöka brottmålstaxans tillämpningsområde. Möjlighet att vittna anonymt i domstol Nej, Centerpartiet vill inte införa anonyma vittnen i domstol. Anonyma vittnen riskerar att helt motverka ändamålet att få fler kriminella dömda för brott. Nya hemliga tvångsmedel (vilka?) Vi föreslår inga nya tvångsmedel, men anser att de som finns bör kunna användas i större utsträckning än i dag. Straffbarhetsåldern (tidigare straffmyndighetsåldern) Nej, vi står bakom nuvarande lagstiftning. Politiker fick döma i Almedalen – vänd! » 35 35