BugRun2017 1
”Jag hoppade från åkern rakt ut HAN PEKAR på
bilderna som sitter som inspiration ovanför arbetsbordet i verkstaden. Gary Emorys baja från 1967; gul, som Tobbes. En annons från amerikanska Volkswagen med på en gul baja och rubriken ”Is noting sacred?”. Till det lera bilder på radiostyrda Tamiya Sand Scorcher. Mycket snyggare än många riktiga bilar, enligt Tobbes åsikt. Han pekar på infästningen av skärmarna på modellerna och lytet i linjerna i fronten. Det har sina fördelar att bo på landet när man ska testa sina byggen. Tobbe hade nyligen nytta av bajan när det var svårt att köra i den lösa sanden i potatisfältet – med styrbromsarna var det inga problem att svänga. Bilen är perfekt som fyrhjuling i lantbruket. För att inte tala om när han nyligen ville sätta stopp för buskörning på grusvägarna på gården. – Jag hoppade från åkern rakt ut på vägen med bajan, så de blev nog livrädda. De kommer nog aldrig tillbaka, haha. Nåväl, nu ger vi oss ut i naturen. VI ÅKER mellan raps- och rågfält, där 10 | bugrun.com grödorna skjuter fart ordentligt. Vårt mål är stubbåkern, för att få se bajan i aktion. Den har en frigång på 45 cm, +/– 5/10 cm bak, så det är inga som helst problem att ta sig fram ens om fälten vore skördeklara. Men först en ordentlig titt på bilen. Det första som slår en är ”Björn Borg”-lyktorna med tätt mellan ögonen. En skön detalj är att den amerikanska nummerplåten fram sitter snyggt i en fördjupning i kitet. Formen är välbekant, men vad kan det vara? Hm, jovisst är det laket på en trehjuling... HELA BILEN är byggd i plåt, udda det också. Och på huven framtill tronar en annorlunda VW-logo, ett ”krigsbyte” från en tidig 40-talare. Nedanför strålkastarna sitter vita Lukas-blinkers, hett åtrådda och svårfunna. Bilen står stadigt på äkta Jackmanfälgar med feta Mickey Thompson ”Gates Commando XT”, precis som på tidiga Meyer Manx-buggies. Hela framvagnen kommer från modell 181, precis som en del annat på det här bygget. – Det är en fördel med grejorna från modell 181 – de är som på vanliga typ PEDALERNA ÄR klädda med ett par barfotafötter i gummi med VW-logo. Ett fynd från Brasilien på eBay. Växelspaksknoppen är ett annat fynd, från Porsche 356. Ratten är en historia för sig. När Tobbe besökte Bug Run 2016 med den splitter nya bilen kom en man fram och pekade på ratten och sa: ”Det där navet 1, men förstärkta, säger Tobbe. Han pekar och visar allt som är special. – Undre bärarmen har kulbulten nedåt, vilket gör att spindlarna som också är speciella sitter lägre. Detta ger en höjning på ca 10 cm jämfört med typ 1. Dessutom har denna framvagn de klassiska höjdjusteringarna plus kromade coilovers och kromade styrstag. Öppnar vi dörren hittar vi förarstolen med 4-punktsbälte. Bra när man ska hoppa, till exempel. Interiören i övrigt är svart randsydd vinyl på original passagerarstol och baksäte. Dörrsidor med hålade dörrhandtag, en annan 70-talssignal! Instrumentpanelen är också delvis klädd i randsydd vinyl och framför passagerarstolen sitter hyggligt nog ett rejält handtag – från ett gammalt cykelstyre. Tack, nu kan vi åka med!