BugRun2017 1
REPORTAGE. med motorcykelmotorEXTREMBUBBLA I närm
are tre år har Jørn Tangen från Drammen haft sin bubbla stående i garaget. Det är inte konstigt att han på sikt vill få köra lite. Därför pratar han om att det är mycket som ska justeras – framöver. Foto: DAVE COX Text: KAJ R. ALVER (Autofil/Gatebil Magazine) SOM BILEN ser ut nu, skulle man egentligen inte tro att det inns potential för förbättringar, för den här fruktansvärt fräck redan. Renodlat race, med inslag av härlig retrostil. Bland det mest extrema är fälgarna. – Det är magnesium-Fuchs från en Porsche 944 Turbo. Jag har haft lite tur och tålamod. Letat upp en här, en där – tagit det lite i taget. Skulle jag ha köpt dem allihop i dag hade hela bilbudge18 | bugrun.com ten gått åt bara på hjulen, säger Jørn. Magnesium betyder att fälgarna är lätta. Runt sex kilo per hjul. Och bakom Fuchs-fälgarna skymtar vi bromsar från Porsche 951, eller 944 turbo, om du vill. Och de är relativt stora. Det inns många delar som passar från Porsche 924 och 944, till VW Golf till exempel. Men att det skulle vara något alls som passar på bubbla, det var nytt för oss. – Ja, bärarmarna från 951 passar nästan på inre bakre fästet. Resten har Jørn modiierat för att få på. Så det sitter spindlar och bärarmar från Porsche här, med kompletta bromsar. Framtill har han tillverkat det mest själv och parat ihop det med AVO Golf-jäderben, krängningshämmare från Sellholm och kuggstångsstyrning. HUVUDKRITERIERNA FÖR Jørns bilbygge var att det skulle vara en slags ”fattigmans Formel 1-känsla i cockpit”, den skulle vara lätt, till överkomlig budget och den skulle varva femsiffrigt. Kikar du in genom sidorutan, kan du väl lugnt säga att han deinitivt har kommit i mål med ett av kriterierna. Insidan är väldigt retro med ett drag av high-tech, och samtidigt fullständigt ”race”. Buren är byggd av norske burspecialisten Joe Harry Linnerud, för att få det ordentligt, liksom. – Jag har egentligen gjort det mesta här själv, utom sådana saker som bur och drivaxlar. Jag började på dem, men så gnagde det här med hållbarhet, säkerhet och att något skulle låsa sig eller gå sönder i toppfart. Så jag beställde drivlina från GKN i stället. TILLBAKA TILL insidan. Vi har nämnt släktskapet mellan VW och Porsche och mycket riktigt; som i 911 sitter det en varvräknare rakt framför ratten. I