Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN PROFILEN i följer start- och målr
akan på Monacos Formel 1-bana upp till Sainte-Dévote. Till höger om oss breder världsberömda Port Hercule ut sig med alla lyxbåtar. Hamnen ramas in av F1-banans mest tekniska del: fullfartsvänstern Tabac, superchikanen Swimming Pool och hårnålen Rascasse. Varje meter väg i staden bubblar av spektakulär motorhistoria. En passande miljö eftersom vi är på väg hem till Felix Rosenqvist, Sveriges just nu hetaste racingstjärna, med en helt unik resa genom livet. – Jag trivs faktiskt bra här. Mer nu än i början. Då kändes det väldigt ensamt. Som alla andra ställen man flyttar till där man inte känner någon. Det är klart att det tar tid innan man landar men nu ser jag verkligen fram emot det varje gång jag kommer hem. Felix bor i en stadsdel norr om centrum som vetter mot Italien, så vi kör av F1-banan vid Mirabeau, precis där Nico Rosberg bromsade på sig häromåret för att åstadkomma en avgörande gulflagg i F1-kvalet. – Här är shoppinggatan där madamerna går med knähundar och handlar pälsar, skrattar Felix. SKULLE BLI SKIDÅKARE Lägenheten är navet i Felix smått osannolika racerförarliv. En enrummare med vita väggar, en säng, ett badrum, en kaffebryggare och en ratt för simulatorkörning fastskruvad vid skrivbordet. Pojkrumskänslan är påtaglig, men utsikten från balkongen, med de mäktiga vyerna över staden och Medelhavets mörkblå vatten säger något annat. Det är så här man bor när man jagar den stora drömmen att bli bäst i världen. – Egentligen skulle jag bli skidåkare. Utför. Det är exakt samma tänk fast man använder gravitationen som motor. Jag hade även ett enormt bilintresse när jag var liten. Det var nästan bisarrt hur intresserad jag var av vanliga bilar, inte racingbilar. Pappa fick skjutsa runt mig på tävlingar både sommar och vinter men till sist sa jag åt honom: Jag tror vi skiter i skidåkningen. Med odelat fokus på motorsport byttes karting mot formelbilar och det var då det lossnade. 2008 blev Felix mästare i Formula Asia 2.0 med tio segrar av femton möjliga. 2009 gjorde han ett kort Sverigebesök och blev mästare i Formula Renault i Sverige samtidigt som han vann Formula Renault 2.0 Northern Europe Zone. Sedan var han mogen för steget upp till Formel 3, den mest seriösa plantskolan för alla med världsmästarambitioner. – Formelbilarna öppnade en ny värld. Förutom körningen lärde jag mig allt om racinghistorien, om förare som Niki Lauda och Ronnie Peterson. Jag nötte alla dokumentärer. Rent körmässigt är Lewis Hamilton den som jag har tyckt är mest imponerande. Han är ingen idol, men det är fascinerande hur man kan ha det psyket och det drivet. Det blev totalt fem F3-säsonger. Felix vann ett stort antal race och blev till slut Europamästare 2015. Han vann även Masters of F3, en specialtävling för de allra bästa F3-förarna på Zandvoort i Nederländerna. Två gånger till och med. Det största en ung och talangfull F3-förare kan vara med om är Macau Grand Prix. Tävlingen körs i racingsäsongens slutskede och räknas som inofficiellt F3-VM eftersom eventet samlar den verkliga eliten från alla nationella och regionala mästerskap i världen. TELEFONEN SOM ALDRIG RINGDE – Macau är Monaco Grand Prix på steroider. Sista racet på året på den farligaste banan med alla typer av svängar och murar överallt. Minsta misstag så är det krasch direkt. Racet är lite som att gå på kasino, man vet aldrig vad som händer. Han beskriver processen att ta sig igenom Macau levande som en i stort sett omöjlig uppgift. Detta trots att just Felix Rosenqvist är en av bara två personer i världen som har vunnit Macau GP två gånger. – När du startar i pole position i finalracet är det en så sjuk resa. Jag brukar aldrig vara nervös när jag kör, men då kunde jag knappt prata. Jag kände inte igen mig själv, ändå gick det så himla bra. På läktaren sitter stallchefer och talangscouter från världens riktigt stora mästerskap på jakt efter nästa superstjärna. För en toppförare inom formelbilsracing hänger alltid frågan om Formel 1 i luften. En dröm och en förbannelse på samma gång. I november 2015 var Felix nybliven mästare i F3 EM, ett av världens tuffaste racingmästerskap. Det var då det viktiga telefonsamtalet från Ferrari, Mercedes eller Red Bull skulle ha kommit. Men telefonen ringde aldrig. 13