Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN PROFILEN ”Det är det som lockar.
Att det är farligt.” han kastade sig in i den högprofilerade tyska DTM-serien. Han körde även till sig en andraplats i det stenhårda 24-timmars loppet på Spa Francorchamps. I slutet av året klev Felix in i Formel E-mästerskapet där han presenterade sig genom att sätta snabbaste varv i sin första tävling. Felix etablerade sig direkt som en av toppförarna i det snabbast växande formelbilsmästerskapet i världen. Rosenqvists första Formel E-seger kom redan i Berlin E-Prix och han avslutade som trea i mästerskapet. Samtidigt hann han med att säkra samma placering i den japanska Super Formula-serien. 2018 rullade vidare på liknande sätt när Felix kombinerade Formel E med en framgångsrik satsning på Super GT, Japans motsvarighet till DTM. 300 RESDAGAR 26 år gammal har Felix Rosenqvist en treårsperiod bakom sig med racing på fem kontinenter och i snitt 300 resdagar per år. – Det har varit full gas hela tiden, säger han och skrattar. Det är tydligt att han älskar det faktum att han kör mer och fler race än alla andra. Det har blivit Felix grej att hoppa mellan olika serier och olika typer av bilar. Och att göra det bra. Ett av många exempel på hur duktig han blivit på att anpassa sig är inhoppet som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2017. Helt ny i bilen tog Felix dubbla pole position och vann bägge deltävlingarna. När han testade Porsche 911 GT3 Cup igen på Mantorp Park inför inhoppet i Porsche Mobil 1 Supercup på Spa Francorchamps satte han ledigt den snabbaste varvtiden någonsin för biltypen på den banan. Den senaste tiden har rykteskarusellen tagit fart ordentligt runt Felix. Jag tar upp frågan om var han kommer att köra nästa säsong. Vi vet att han går igång på stora utmaningar. Han gillar bilar och banor som kräver mod. Det låter väldigt mycket som Indycar, den legendariska toppserien inom amerikansk formelbilsracing med brutala bilar och supersnabba ovaler. När jag ställer frågan blir det tyst. Allt jag får är den där typiska Felixglimten i ögat innan han ber att få återkomma med svaret. Nästa gång vi ses släpper han bomben. Felix och flickvännen Caroline är gäster på årets final i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Mantorp Park. Felix kör ”hot laps” på banan i en 911 GT2 RS. Jag smyger mig in i kön och hamnar till slut i högerstolen. Felix ler ett stort leende i hjälmen och när vi rullar ut på banan kan han inte hålla tyst längre. – När jag körde Indy Lights 2016 genomförde vi även ett 16 Indycartest med Chip Ganassi. Vi har hållit kontakten och … Det är klart inför nästa år. Felix har alltså ett färskt kontrakt med det bästa teamet i Indycar, och blir därmed stallkamrat med regerande och femfaldige mästaren Scott Dixon. – Det är overkligt, som en dröm. Jag tror inte att jag kan förstå riktigt vad det kommer att innebära än. Det känns svårt att sitta här på Mantorp och säga hur det känns. Jag är oerhört stolt. Det ska han vara. Felix Rosenqvist kommer att finnas på startgridden inför bland annat Indy 500 nästa år. Med ett team som har vunnit mästerskapet åtta gånger. Indybilarna har tre gånger så mycket effekt som Formula E och på ovalerna förekommer slipstreaming genom trafik i 400 kilometer i timmen. – Just den siffran … 400. Då leker man inte längre. Man måste vara säker när man gör en omkörning. Man måste känna att det finns respekt mellan förarna och att bilen känns bra. Det kanske låter konstigt men det är också det som lockar. Att det är farligt. Vet man att det gör ont om man kör av på ett kvalvarv, då blir man väldigt glad när man tar pole. Jag tycker det är coolt att köra något där den som är modig belönas. HÖGA FÖRVÄNTNINGAR Så vad kan vi förvänta oss av Felix Rosenqvist? – Jag vill vinna ett race. Jag vill komma dit och vinna första året. Det är viktigt för jag tror att de har höga förväntningar på mig. Jag är så taggad jag kan bli och förutsättningarna är så bra de kan bli. Mitt mål på sikt är att vinna mästerskapet. Vi kommer in mot Mjölbykurvan på Mantorp med 263 kilometer i timmen på hastighetsmätaren. Det svartnar lite för ögonen när jag tänker på att vi ligger 115 kilometer i timmen under snittfarten på det snabbaste racevarvet på Indy 500 ifjol. –Grattis, stönar jag, man får ju gåshud när man tänker på det. – Ja, det är du inte ensam om, säger Felix och skrattar .