Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN NYHET ning av batteriet. Effekten
blir hur som helst att de orkar länge, vilket är det viktiga för mig som förare. Jag dristar mig till och med till att tro att man skulle kunna köra denna bil på bana med verklig behållning! Kan faktiskt aldrig påminna mig om en SUV, och jag har kört många och dyra av flera märken, som är i närheten av de dynamiska egenskaper som nya Cayenne så ledigt skakar fram ur rockärmen. Men om nu nya Cayenne E-Hybrid levererar så mycket körglädje, är den då också obekväm och opraktisk i vardagen? ”Nya Porsche Cayenne E-Hybrid behöver inte skämmas för sig mellan kurvorna.” Tvärtom. Detta är en harmonisk, tyst och mjuk körupplevelse när du vill att den ska vara det. Låt oss börja med hybridfunktionerna: Från att ha varit en uttalad hybridskeptiker, har jag blivit ordentligt övertygad av de senaste modellerna av Porsche. Att helt tyst glida runt i stan eller under pendlingen till jobbet är en rogivande upplevelse. Har du måttliga pendlingsavtånd, under maxgränsen för ren eldrift som ligger på 44 kilometer, kommer du i praktiken sällan att använda bensinmotorn i vardagen, med de positiva miljöeffekter och den minskade bränsleåtgång det ger. HÖG KOMFORT Komforten i form av de sköna stolarna, den extremt låga ljudnivån och den mjuka, följsamma fjädringen i de lugnare körlägena är förstklassig. På den jämna franska asfalten rullade även de stora 21-tumshjulen bekvämt och tyst, men jag misstänker att man för vår svenska ojämna asfalt bör överväga att nöja sig med 19- eller 20-tumshjul om man prioriterar ljudkomforten. I en del bilar tar de batterier som hybriddriften kräver upp betydande delar av bagageutrymmet. Inte här – Cayenne rym25 mer hela 645 liter upp till fönsterlinjen i bagageutrymmet. Ett annat praktiskt plus är att bilens dragvikt är hela 3,5 ton, vilket kan vara värdefullt för den som behöver dra tunga lass. VÄLUTRUSTAD SOM STANDARD Som vanligt när det gäller Porsche är listan av möjliga tillval närmast oändlig. Bland de nya tillval som lanseras finns bland annat head-up-display, massagestolar och 22-tumshjul. Men glöm inte heller att Cayenne E-Hybrid är välutrustad redan i standardutförande: läderklädsel, navigation, 19-tumshjul, Park Distance Control, parkeringsvärmare och PSM aktiv fjädring ingår i grundpriset. Att bilen skulle vara praktisk med hög komfort, stora lastutrymmen och alla miljöoch skattefördelar som hybriddriften ger, det var väntat. Men att körglädjen var så påtaglig var en överraskning. Risken är bara att sportbilen får stå och man tar ut Cayennen på de kurviga vägarna istället. Porsche Cayenne E-Hybrid tar hjälp av bromsenergin för att återladda batteriet.