Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN NYHET ”Hybriden bjuder på så myck
et körglädje” Friedemann Heller, ansvarig för drivlinan på Cayenne E-Hybrid. Vilka egenskaper hos Cayenne E-Hybrid vill ni uppnå under utvecklingsarbetet? – Vi vill åstadkomma en möjlighet att köra emissionsfritt i städer och uppnå bättre bränsleekonomi samtidigt som vi vill erbjuda tydligt bättre prestanda än hos föregångaren. Vi vill inte heller att någon av de praktiska eller dynamiska egenskaperna hos nya Porsche Cayenne ska gå förlorade i hybridversionen. Hur stor andel av Cayenneförsäljningen blir hybrider? – Vi vet förstås inte än, men när det 26 gäller systerbilen Porsche Panamera E-Hybrid skattade vi hybridandelen till runt 20 procent innan lanseringen, men den ligger nu över 60 procent. Eftersom den här bilen har många fördelar gentemot de andra versionerna, utan att egentligen ha några nackdelar, bedömer jag att detta blir den mest sålda varianten, i alla fall på de europeiska marknaderna. Vilken är din favoritvariant bland de nya Cayenne-modellerna? – Eftersom hybriden bjuder på så mycket körglädje tycker jag att den är ett klockrent val – faktum är att den blev betydligt snabbare än vi hade föreställt oss under utvecklingsarbetet. Mot bakgrund av både klimatdebatten och eventuella kommande körförbud i städer för bilar med förbränningsmotor känns det också bra att ha möjlighet att åka helelektriskt. Men mullret från V8-motorn i den kompromisslösa Porsche Cayenne Turbo lockar också förstås. Tre plånboksskäl att välja Porsche Cayenne E-Hybrid? 1. Bränslebesparing. Hybriddriften kommer att ersätta ansenliga mängder bränsle med billigare elkraft. Mest effekt får du om du pendlar runt 1_4 mil per dag. Bränslebesparingen kan då vara värd upp till 25 000 kronor per år. 2. Ingen bonus/malusskatt. Bilen drabbas inte heller av den förhöjda fordonsskatt som bonus/malusreglerna stipulerar. Värdet av detta är runt 10 000 kronor per år jämfört med en Porsche Cayenne S. 3. Lägre förmånsvärde. Förmånsvärdet om du skulle välja Porsche Cayenne E-Hybrid som tjänstebil är betydligt lägre än för den liknande prissatta Porsche Cayenne S.