Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN EVENT En parad av de mest klassis
ka bilarna från Porsche. som 550 Spyder. Sportvagnsprototyper som 917-30 vars turboladdade boxertolva gav 1100 hästkrafter redan 1973. Chocken hinner knappt lägga sig innan tryckvåg nummer två golvar oss. När motorerna tystnar och dörrarna öppnas kliver respektive bils samtida förare ut. Gräsmattan är plötsligt fylld till brädden av rallyvärldsmästare, Le Mans-vinnare, Formel 1-förare och livs levande motorsportslegendarer. Det känns väldigt surrealistiskt och jag tar tag i Derek Bell, femfaldig mästare på Le Mans, för att få veta om alltihop är en dröm. – Det är det verkligen! Jag ser mig omkring och hittar mitt namn på legendariska bilar och tänker … wow! Han klappar kärleksfullt karossen på den Porsche 962C som han just stigit ur. En av de mest extrema sportvagnsprototyper som någonsin har skapats. Bell tog två av sina fem Le Mans-segrar med den här bilen. – Tack gode gud för allt som hertigen och ägarna till bilarna har gjort. De tar ut dem ur sina museer för att vi alla ska få en chans att uppleva detta tillsammans. Dessa bilar är konstverk. Jag älskar Festival of Speed. I myllret passerar den niofaldige Le Mans-vinnaren Tom Kristensen med en semesterkamera i högsta hugg. Goodwood är så mäktigt att till och med den 40 mest framgångsrika sportvagnsföraren genom alla tider njuter av skådespelet som turist. På väg mot dagens verkliga höjdpunkt hinner jag även med att hälsa på 1982 års rallyvärldsmästare Walter Röhrl och Formel 1-föraren och Le Mans-vinnaren från 1989, Jochen Mass. Sedan står jag framför bilen som har skapat större rubriker än någon annan det senaste året, Porsche 919 Evo. Den är baserad på bilen som vann Le Mans 24-timmars och FIA World Endurance Championship tre år i rad. Som en del av 70-årsfirandet satsade Porsche på att skapa den ultimata prototypen utan hänsyn till FIA:s reglemente. – Den mest fantastiska bil jag någonsin har kört, säger Neel Jani som den 11 april i år var snabbare runt Spa-Francorchamps med 919 Evo än Lewis Hamilton var under F1-kvalet ifjol. – 0–300 kilometer i timmen går på under åtta sekunder. Den accelererar som en gevärskula, fortsätter Jani. Det som skapat mest uppståndelse runt 919 Evo är såklart Timo Bernards körning på Nürburgrings nordslinga. Målsättningen var att slå det 35 år gamla rekordet 6:11,13 minuter som sattes av Stefan Bellof i en Porsche 956 redan 1983. När 919 Evo i somras avverkade det drygt 20 kilometer långa varvet stannade klockan på otroliga 5:19,54 minuter och toppfarten på raksträckan var 369,4 kilometer i timmen. – Frågan var aldrig om vi skulle slå rekordet utan med hur mycket. Timo gav allt och det här är ett rekord som jag tror kommer att stå sig. Man får precis samma känsla för Festival of Speed. Att det ska mycket till för att slå det världsrekord i motormagi som har serverats i Goodwood. Innan Neel Jani stänger förarluckan till bilen ger han en perfekt sammanfattning av Goodwood. – Jag älskar alla möten med människor som Jochen Mass och Walter Röhrl. Det är höjdpunkt efter höjdpunkt här med otroliga bilar överallt och häftiga upplevelser för synen, för hörseln, för känseln. Goodwood är ett underbart event för alla sinnen.