Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN PROVKÖRNING ag står på balkongen
till mitt rum på hotell Dorint och skådar ut över nejden. Den väldiga Nordslingans första sektion ringlar ner mot Adenau likt en orm på jakt efter dagens första byte. Under mig breder dagens spelplan ut sig: en av världens mest utmanande Grand Prix-banor. Vi har rest till denna mytomspunna arena för en dramatisk duell. Under dagen ska vi låta de två mest extrema 911-modellerna Porsche någonsin har tillverkat utmana varandra. Sida vid sida i depån är 911 GT3 RS och 911 GT2 RS förvillande lika. Ändå ska vi strax lära oss att de har helt olika karaktär och temperament. Att sjunka ner i den djupt skålade sportstolen och vrida om startnyckeln till 911 GT3 RS är en av bilvärldens mest belönande upplevelser. I samma ögonblick som utfartslampan slår om till grönt visar den upp sin varvhunger. Motorns höga effekt, dubbelkopplingsväxellådans effektivitet, den hårt diffade bakaxeln med vridmomentsvektorisering och det kladdiga gummit. Det bildar en potent mix som slungar bilen med stor kraft ut på banan. Kolfiberskivorna suger fast bilen i asfalten under tunga inbromsningar. Precisionen i styrningen och den världsberömda snärtiga responsen från sugmotorn när man viker på gas. TYDLIGT FOKUS PÅ PRESTANDA Fabriken beskriver den som en vidareutveckling av 911 GT3 och racerbilen 911 GT3 Cup. Överst i listan över uppgraderingar finns den ännu starkare versionen av en redan hårdtrimmad fyralitersboxer. Toppeffekten är nu hela 520 hästkrafter. Faktiskt 35 fler än i fullblodsracern 911 GT3 Cup. Jämfört med vanliga 911 GT3 har RS fått ett ännu tydligare 911 GT2 RS och 911 GT3 RS möts på Nürburgring. En duell mellan de två snabbaste Porsche 911-modellerna som någonsin tillverkats. På en av världens mest utmanande Grand Prix-banor. TEXT FREDRIK HULDT BILD PETER GUNNARS fokus på prestanda vid bankörning. Trots hård attack sitter bilen som klistrad vid asfalten. Hela vägen från knixiga Yokohama-S genom den mäktiga Müllenbach-slingan, där framdäcken är under stenhård press i den kurviga nedförsbacken. Från Dunlophårnålen, banans lägsta punkt, får motorn jobba i brant motlut upp mot banans mäktigaste parti Schumacher S. En snabb och svepande chikan som tas flatout i en Formel 1-bil. I 911 GT3 RS kommer man in i kurvorna med full gas på fyrans växel. Man tvingas lägga på lite broms i ingången men sedan håller man fullt och hoppas på det bästa. En avgörande del av kurvbeteendet i hög fart är att karossens aerodynamik har finslipats för att skapa mer downforce. I 200 km/h är marktrycket 144 kilo, dubbelt så mycket som i en standard-GT3. 911 GT3 RS är en bil som kan få den mest bortskämda av sportvagnskonnässörer att le från örsnibb till örsnibb. Faktum är 63