Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN PROVKÖRNING att det är svårt att
tänka sig något mer aggressivt och ändamålsenligt här på Nürburgring. Åtminstone tills man rullar in i depån och parkerar bredvid 911 GT2 RS. När motorsportsavdelningen på Porsche startade utvecklingen av en ny 911 GT2 RS behövde de ett mål att sikta mot. Mottot för projektet blev ”the ultimate driving machine”. Precis som i de tidigare generationerna handlar väldigt mycket om motorn. Med utgångspunkt i den 3,8 liter stora boxern från Porsche 911 Turbo har man skapat en monstruös maskin. När jag rullar ut på banan passar jag på att påminna mig själv om att redan 911 Turbo är en väldigt snabb bil med sina 540 hästar och att den dessutom är fyrhjulsdriven 911 GT2 RS är bakhjulsdriven. Den är lättad. Den har en betydligt mer oförlåtande setup. Och ja, motorn. De dubbla turboaggregaten med variabel turbingeometri levererar ett maximalt laddtryck på 1,55 bar. Det ger 911 GT2 RS en specifik effekt på svindlande 184,2 hästkrafter per liter, eller totalt 700 hästkrafter. Det gäller alltså att ha en god dialog med sin egen gasfot. Nya Vid en första anblick är de bägge duellanterna närmast förvillande lika varandra. Men de visar upp helt olika karaktär. 911 GT2 RS är dessutom den första turboladdade GT-bilen från Porsche som utrustats med PDK-växellåda. Sömlösa växlingar drar full nytta av motorns potential och när man accelererar ut ur kurvorna på banan är det faktiskt lite svårt att hänga med. Det tar helt enkelt ett par varv att kalibrera om hjärnan för de hastigheter som bilen presterar. INGEN VANLIG BIL 0_100 km/h avverkas på 2,8 sekunder. 5,5 sekunder senare flyger man förbi 200 och sedan fortsätter resan med full kraft upp till 340 km/h om man har en tillräckligt snabb bana. Det finns talande exempel på hur gränslös jakten efter motoreffekt har varit. När insugsluften håller +50 grader Celsius över 3 000 varv och föraren ger mer än 90 procent gas aktiveras ett system som duschar laddluftkylarna med destillerat vatten. Vilket sänker temperaturen på laddluften med cirka 20 grader och ger en högre och jämnare effektutveckling. Nej, 911 GT2 RS är ingen vanlig bil. När Porsche besökte Nürburgrings nordslinga förra året krossade testföraren Lars Kern det gällande varvrekordet för produktionsbilar med tiden 6:47.3 minuter. Plötsligt fladdrar den svartvitrutiga målflaggan förbi i 250 km/h och vår dag på Nürburgring är strax över. Jag tar chansen att reflektera lite under avkylningsvarvet. Om du följer Formel 1 har du sett anläggningen på TV många gånger. Vad som inte syns där är att banans layout på många sätt liknar en bergochdalbana med enorma höjdskillnader. Vad som heller inte syns är hur utmanande kurvkombinationerna verkligen är när man kör bilar som 911 GT3 RS och 911 GT2 RS. Inte så konstigt att man är genomsvettig av adrenalinpåslag och fysisk ansträngning. Så vilken av dessa makalösa bröder är bäst? Tja, hur långt är egentligen ett snöre? Söker du gränslös explosivitet och den ultimata körupplevelsen alla kategorier? Välj Porsche 911 GT2 RS. Eller vill du ha en supersnabb sportbil vars främsta kvalitet är förmågan att utmana och utveckla dig som banförare varje gång du kör den? Välj Porsche 911 GT3 RS. Det är du som bestämmer. 64