Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN RACING Porsche GT Experience är d
en mest extrema och avancerade körupplevelsen, på en av världens mest utmanade banor. tionen från racingvärldens högsta liga av Sveriges Formel 1-kommentator Janne Blomqvist. Med sig har han också Formel 1-experten och racerföraren Björn Wirdheim som har arbetat som test- och reservförare i Formel 1. ETT SUS GENOM DEPÅN Dag två börjar med utomhusfrukost vid bankanten och sedan värmer vi upp med ett studiebesök hos Manthey-Racing. Äntligen är det dags. 40 körsugna kunder ställer upp som ett färgglatt pärlband i depån. Solen steker asfalten och det har hunnit bli 32 grader varmt i luften. Innan körningen drar igång på allvar får vi hjälp från personal på Mtech Workshop, som normalt ansvarar för teknisk support i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Under Porsche GT Experience finns de på plats för att deltagarna ska känna sig trygga om det skulle uppstå några servicebehov. Plötsligt går ett litet sus genom depågatan när en av motorsportens verkliga legendarer uppenbarar sig. Det är 1984 års rallyvärldsmästare Stig Blomqvist. Inom ramen för ett samarbete med Porsche finns han med på olika aktiviteter för att bidra med sin enorma erfarenhet och sitt kunnande. Som några lyckliga kunder ser jag möjligheten att hoppa in i världsmästarens bil och höra hur han har det bakom spakarna på den smått otroliga 911 GT2 RS. Att åka den snabbaste 911 som någonsin har tillverkats för gata med en av världens genom tiderna bästa förare känns som en dröm. – Den har ju bra ork, det har den, konstaterar Stig. Fantastiskt med tanke på att det är en bil som vem som helst kan köpa. Man kommer iväg ur svängarna på ett bra sätt. Sedan att det går att få stopp på den så snabbt är ju också väldigt tydligt. Lite lätt vimmelkantig tackar jag världsmästaren för åkturen och ramlar ut i depåmyllret med ett leende från örsnibb till örsnibb. Vi närmar oss slutet på en händelserik dag. De flesta har gått i depå för att tanka kaffe och bullar och samla kraft inför dagens sista stint på Nürburgring. Jag möter en svettig men lycklig Joakim Källmark som just har klivit ur sin 911 GT3. En rutinerad förare som man gärna får kalla trackdaynörd. Joakim brukar hinna med 25–30 bandagar varje år. – Instruktörerna som Porsche Sverige tar in är otroligt duktiga på att utveckla oss som förare. Man börjar väldigt lugnt och ökar successivt farten. Det är många goda råd. Naturligtvis är vi nyfikna på hur det fungererar med en trackday som terapi och avkoppling från den stressiga vardagen. – Ibland jobbar man mycket såklart, men här kan man fokusera enbart på bara detta. Man får en väldigt bra och relaxad tillvaro när man kör. Man träffar en bra mix av likasinnade från hela landet och får väldigt många nya vänner genom det här. Vad säger du till någon som inte har varit på en riktig trackday, men som kanske funderar på att åka? – Det är absolut inga problem. Alla är hjälpsamma och man kör alltid på sin egen nivå. Det finns ingen anledning att inte prova om man är intresserad. 79