SEE 1
6 ANNONS HELA DENNA BILAGA ÄR EN ANNONS FRÅN SEE
HÅLLBARHETSVECKA ANNONS Tufft klimatmål för länet – här är framstegen som tagits Inom tio år ska länets kommuner inte vara beroende av fossildrivna fordon. Det är en enorm utmaning – men efter tre år med åtgärder ser läget mer hoppfullt ut än innan. Enligt Sveriges nationella klimatmål ska landets utsläpp av växthusgaser från vägtransporter minskas med 70 procent år 2030, jämfört med 2010. Klimatmålet är en stor utmaning för kommunerna i Västerbotten. Med anledning av detta startade Länsstyrelsen i Västerbotten projektet ”Fossilfria transporter i norr” år 2018, med syftet att ge kommunerna förutsättningar att ställa om till en fordonsflotta som inte är beroende av fossila bränslen. Nu, drygt tre år senare, börjar projektet att lida mot sitt slut. Hanna Sundén, vid Länsstyrelsen i Västerbotten, har varit en av projektledarna för projektet. Hon beskriver de senaste årens arbete som en bra start, men att det fortfarande finns mycket att göra för att nå klimatmålen. – Det tar tid att ställa om. TransportsekFAKTA Fossilfria transporter i norr Projektet ska ge länets kommuner förutsättningar att ställa om till en fordonsflotta som inte är bero-ende av fossila drivmedel. Hanna Sundén, Länsstyrelsen i Västerbotten, har varit en av projektledarna för projektet ”Fossilfria transporter i norr”. Projektet drivs av Länsstyrelsen i Västerbotten i samarbete med Biofuel Region och Energikontor Norr och finansieras av Europeiska unionens strukturfonder, Energimyndigheten, kommunerna i Västerbotten och samverkansparterna. ” De kommande åren kommer antalet laddbara fordon att öka i länet. torn orsakar otroliga mängder utsläpp, samtidigt går den inte att ställa om över en natt eller på tre år. Det krävs att många lösningar och åtgärder är på plats för att vi ska lyckas, säger Hanna Sundén. I dag står transportsektorn för cirka en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser och i Västerbotten är transporter den sektor som orsakar mest utsläpp, enligt länsstyrelsernas nationella emissionsdatabas. Den senaste statistiken från Naturvårdsverket visar att utsläppen har minskat, men i en långsam takt. Mellan 2010 och 2018 minskade länets utsläpp med knappt 11 procent. En viktig pusselbit för att nå klimatmålet är elektrifiering, det vill säga att ersätta fossildrivna fordon med eldrivna fordon – men det kräver också att en rad andra lösningar, såsom laddningsstationer, finns på plats. – De kommande åren kommer antalet laddbara fordon att öka i länet och det gör att behovet av laddplatser också ökar varje år. I slutet av 2019 startades en utredning kring förutsättningarna för en utbyggnad av laddningsmöjligheter längs E12, från Holmsund utanför Umeå till Mo i Rana i Norge. I rapporten föreslås det att 120 nya laddpunkter, utspridda på elva orter, ska installeras. – Under utredningen identifierades också en rad andra behov. Bland annat att det måste finnas fler än en laddare på laddningsstationen och att effekten på laddaren måste vara tillräcklig hög, så att det inte uppstår köer. Många kommuner uttryckte också en önskan om att laddstationerna placeras i närhet till mackar och restauranger. Men projektet har inte bara varit kopplat till elektrifieringen – en stor del i arbetet har också inneburit att stötta kommunerna i deras arbete och bidra med nödvändig kunskap. – I vissa mindre kommuner finns inte kompetensen eller kunskapen kring klimatomställningen. I projektet har det därför funnits fyra klimatstrateger som jobbat med kommunerna. Flera andra initiativ har tagits under åren. Bland annat startades en kampanj i Malå som uppmuntrade befolkningen ställa undan bilen och gå eller cykla till jobbet i stället. Flera kommuner, däribland Storumans kommun, har antagit en ny resepolicy för kommunanställda där digitala möten ska vara förstahandsvalet, berättar Hanna Sundén. – I Skellefteå har man ersatt en del av verksamhetsbilarna inom hemtjänsten med elcyklar och i februari invigdes den första biogastankstationen i Umeå, vilket är en annan viktig pusselbit för hållbara transporter också. Kommer Västerbotten att klara klimatmålet, att år 2030 ha minskat sina utsläpp med 70 pro-cent? – Jag tror att vi kommer att klara det, men det kommer utan tvekan vara en stor utmaning. För att klara klimatmålet krävs det att alla bidrar och anstränger sig. Vi kommer att behöva göra andra val i vår vardag, till exempel att välja bort bilen för kortare resor och öka antalet digitala möten. Detta ämne kopplar till de här globala målen: