Advokaten 1
Fokus Övervakning DATAINSPEKTIONEN Anslag 2013: 4
2,6 miljoner Anställda: 45 Reglering: Förordning (2007:975) med instruktion för Datainspektionen Uppdrag: Datainspektionen ska genom tillsyn bidra till att myndigheters behandling av personuppgifter inte medför ett otillbörligt intrång i enskildas personliga integritet. Verksamheten ska koncentreras till frågor som kan anses särskilt integritetskränkande. Myndigheten hanterar frågor och klagomål från enskilda. DI har också i uppdrag att upptäcka och förebygga hot mot den personliga integriteten. Antal ärenden: Under 2012 påbörjades 26 fältinspektioner, 114 skrivbordsinspektioner och 59 enkäter. Samma år avslutades 43 fältinspektioner, 143 skrivbordsinspektioner och 81 enkäter. Under 212 inkom 323 klagomål för brott mot personuppgiftslagen. 38 Datainspektionen SIN och Datainspektionens uppdrag överlappar till en del varandra. Ett exempel är polisens register över ”kringresande”. Eftersom SIN redan hade initierat ett tillsynsärende fick Sigurd Heuman och hans kansli ta hand om även den utredningen. Men det hade lika gärna kunnat bli Datainspektionen. M an kan diskutera om två myndigheter på det här sättet är bästa sättet att utnyttja skattemedel. Men vi för samtal med SIN om vem som gör vad så att vi undviker onödigt dubbelarbete, säger Datainspektionens generaldirektör Kristina Svahn Starrsjö. Hon har bara varit några månader på myndigheten. Närmast kom hon från grundlagsenheten vid Justitiedepartementet där hon varit chef. Från den positionen har hon kunnat se det hon beskriver som en formlig explosion vad gäller myndigheternas och även privata företags hantering av personuppgifter. – Registren har blivit allt fler och omfattar allt fler uppgifter om oss. De har kommit för att stanna och sannolikt kommer ökningen att fortsätta när myndighets-Sverige går över till e-förvaltning, förklarar hon. Förutom att registren blivit större innebär datoriseringen att de kan samordnas och samköras. Två register blir på det sättet tre vilket i praktiken var omöjligt med de manuella kortregistren. – Visserligen förutsätts att myndigheterna ska följa lagar och bestämmelser men det krävs ändå effektiva kontrollfunktioner. LIKA MÅNGA SOM FÖRE INTERNET Enligt Kristina Svahn Starrsjö har utökningen av kontrollmyndigheterna inte hållit jämna steg med ökningen av registren och behandlingen av personuppgifter i samhället. – Datainspektionen har i dag i stort sett lika många anställda som före internets genomslag. Vi måste därför prioritera och kan inte genomföra så många tillsynsärenden som vi önskar, förklarar hon. – Tillsynen innebär ofta att vi besöker myndigheter och företag och slår i deras register för att se vad vi hittar. Det kan bli lite slumpmässigt men hittar vi något så letar vi mer systematiskt, fortsätter hon. Därutöver genomför Datainspektionen bland annat så kallade ”skrivbordsgranskningar” där tillsynen sker genom Advokaten Nr 8 • 2013