Advokaten 1
Fokus Övervakning Siun ska kontrollera att signal
spaningen sköts enligt de regler som riksdagen fasställt. SIUN Statens inspektion för försvarsunderrättelseverksamheten Anslag 2013: 12,2 miljoner Anställda: 5 Reglering: Lagen (2008:717) om signalspaning i försvarsunderrättelseverksamheten. Uppdrag: Siun ska kontrollera att den försvarsunderrättelseverksamhet som bedrivs av Försvarsmakten, Försvarets radioanstalt (FRA), Försvarets materielverk (FMV) och Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) följer det regelverk som riksdagen och regeringen utfärdat. Vid kontrollen av signalspaningen ska inspektionen särskilt granska vilka sökbegrepp signalspaningsmyndigheten FRA använder och hur FRA sköter förstöring av insamlade uppgifter. Siun tillgängliggör efter beslut i Försvarsunderättelsedomstolen de ”signalbärare” som FRA ska få tillgång till och vilka signaler som teleoperatörerna ska lämna till FRA:s samverkanspunkter. Antalet ärenden: Under 2012 genomfördes 22 granskningar och fyra kontroller efter begäran av enskilda om de blivit utsatta för otillåten signalspaning. Statens inspektion för försvarsunderrättelseverksamheten Förre presidenten vid kammarrätten i Göteborg, Hans Jörgen Andersson, gör nu sina sista månader som ordförande i Siun, Statens inspektion för försvarsunderrättelseverksamheten. D et har känts meningsfullt och jag tycker vi fyllt och fyller en viktig funktion, förklarar han. Myndigheten består av två domare och fem övriga ledamöter. De fem ledamöterna är politiker som representerar Socialdemokraterna, Folkpartiet och Moderaterna. Siun kom till efter den mycket omfattande och stundtals heta debatten när FRA skulle få tillgång till signalerna som via kabel passerar Sveriges gränser. Siun ska kontrollera att signalspaningen sköts enligt de regler som riksdagen fastställt. De fem ska utöva tillsyn inte bara över FRA utan även över den försvarsunderrättelseverksamhet som FOI, FMV och Försvarsmakten bedriver. – Till skillnad mot andra myndigheter som granskas med flera års mellanrum bedriver vi en kontinuerlig tillsyn över våra myndigheter. Men det är rimligt att underrättelseverksamheten har en mer intensiv tillsyn med tanke på riskerna för integritetsintrång, menar Hans Jörgen Andersson som sammantaget tycker att tillsynen har en sådan tillräcklig omfattning och ligger på en nivå som de granskade myndigheterna klarar av. Ombuden När en domstol ska besluta om användning av hemliga tvångsmedel deltar som regel ett offentligt ombud som ska bevaka integritetsaspekterna. Tanken är att de ska bevaka integritetsintresset vid beslut om teleavlyssning, teleövervakning och buggning. Det är advokater och före detta domare som utses till offentliga ombud av regeringen. S 40 ystemet med ombud tillämpas också när det gäller signalspaning. De särskilda integritetsskyddsombuden utses för fyra år i taget och har till uppgift att bevaka att ingen enskilds integritet kränks utan att det finns stöd för det i lag. Advokat Ghita Hadding Wiberg har varit integritetsskyddsombud i snart fyra år och deltagit vid ett antal sammanträden med Försvarsunderrättelsedomstolen. – Vi får del av det kanske allra hemligaste vi har i Sverige. Men så mycket kan jag i varje fall säga att jag finner vårt deltagande såväl värdefullt som meningsfullt. Bara det att vi är närvarande tror jag får till effekt att integritetsintresset beaktas särskilt. Som ombud har hon rätt att ställa frågor och lämna synpunkter. Någon möjlighet att överklaga ett beslut har inte ombuden, och domstolens beslut kan överhuvudtaget inte föras upp i någon högre instans. – Vår uppgift är att säga ifrån om ett tillstånd att bedriva Advokaten Nr 8 • 2013 Hans Jörgen Andersson menar att visserligen har man rätt att förutsätta att myndigheterna följer gällande regler och föreskrifter. – Men det är inte fel för att inte säga nödvändigt att det finns en kontroll. Det är så lätt att det utvecklas en kultur, vana, inom en organisation där avvikelser blir det normala och accepteras. Vem har inte hört att ”så har vi alltid gjort” här? – Därför behövs någon som tittar på verksamheten utifrån och när det gäller de myndigheter vi har tillsyn över så vet de att de är i en förtroendebransch och måste vårda sitt rykte hos allmänheten. Mitt intryck är att myndigheterna uppskattar det arbete vi gör, förklarar han. FRA KRITISERAS Varje år upprättar Siun en plan för vad som ska kontrolleras. Därutöver tillkommer att Siun på begäran av enskilda ska kontrollera om det förekommit någon olaglig registrering av deras kommunikation. – Under mina fyra år i Siun har vi haft omkring 15–20 sådana förfrågningar. Vi nöjer oss inte med att fråga myndigheterna om de har en viss person registrerad utan åker ut till dem och kontrollerar direkt i deras system. I inget fall har vi uppdagat att någon enskild blivit utsatt signalspaningen på ett olagligt sätt. – Däremot när det gäller vår kontinerliga tillsyn har vi riktat kritik mot hantering av olika karaktär och omfattning, berättar Hans Jörgen Andersson. I ett antal beslut de senaste åren har Siun kritiserat