Advokaten 1
Nyheter Allt färre brott klaras upp Första halvår
et 2013 personuppklarades 110 000 brott, vilket är en minskning med 15 500 brott eller 12 procent jämfört med samma period 2012. Det skriver BRÅ, som har släppt den preliminära statistiken över uppklarade brott för första halvåret 2013. www. bra.se Oppositionen motionerar mot ändrade 3:12-regler Trots massiv kritik från remissinstanserna och Lagrådet står regeringen fast vid sitt förslag i budgetpropositionen om ändrade 3:12-regler. Men oppositionens ledamöter i skatteutskottet har motionerat om ändringar. Nyheter Miljöpartiets representant i skatteutskottet, Mats Pertoft, har motionerat mot regeringens förslag att begränsa möjligheterna för delägare att använda 3:12-reglerna och begärt att regeringen ska återkomma med ett ändrat förslag. Skatteutskottets vice ordföranAnmäld grooming leder sällan till åtal Lagregeln om kontakt med barn i sexuellt syfte, grooming, fungerar inte, menar Brottsförebyggande rådet, Brå. Mellan den 1 juli 2009, då straffbestämmelsen om kontakt med barn i sexuellt syfte infördes, och fram till slutet av 2012 registrerades 617 anmälda brott av polisen. Av dessa lagfördes endast fem fall. Det konstaterar Brå, som på regeringens uppdrag utvärderat den nya lagregeln. Det stora problemet med lagens utformning är att anmälan måste göras vid rätt tidpunkt för att någon ska kunna fällas för brott. Gärningsmannen måste ha kommit överens med ett barn om att träffas, i syfte att begå sexualbrott mot barnet. Men det krävs också att gärningsmannen konkret förberett mötet, till exempel genom att köpa biljett åt barnet eller lämna en vägbeskrivning. För att lagen ska fylla sin funktion att skydda barn från brott bör gärningsmannens möte med barnet inte heller ha ägt rum än. Läs på www.bra.se Lagrådet sågar regeringens förslag om nya 3:12-regler. Lagrådet skriver att det ”inte Anledningen till detta är att förRegeringen vill ändra i 3:12-reglerna, de regler som reglerar beskattningen av ägare i fåmansföretag. Den 19 juni lämnade Lagrådet sitt yttrande som i det närmaste är unikt vad gäller den grava kritik man riktar mot förslagen och beredningen. kan tillstyrka att de föreliggande förslagen läggs till grund för lagstiftning”. Lagrådet anser att de olika delförslagen sedda för sig är av relativt enkel beskaffenhet, men att när man ser till helheten är det ”mycket svårt – för att inte säga närmast omöjligt – att överblicka konsekvenserna av förslagen”. ändringar av olika parametrar i regelsystemet får verkningar som slår åt olika håll. Liknande svårigheter finns, enligt Lagrådets yttrande, när det gäller att överblicka vilka konsekvenser de justeringar av parametrar som gjorts i det föreliggande förslaget jämfört med det som remissbehandlades. Kritiken mot regeringens förslag om nya 3:12-regler växer från flera håll. Och än mer efter Lagrådets massiva kritik. En ökad möjlighet för kontaktförbud föreslås nu. Ökad möjlighet för kontaktförbud Regeringen har överlämnat en remiss till Lagrådet med förslag till ändringar i lagen om kontaktförbud. Förslaget innebär att den risk för brott som krävs för att ett kontaktförbud ska få meddelas inte längre behöver vara påtaglig. Följden blir att risken för brott inte längre behöver vara akut. Möjligheten att använda ett sådant förbud kommer därmed att öka. Lagändringen föreslås träda i kraft den 1 januari 2014. 6 Den 20 juni kommenterade finansminister Anders Borg Lagrådets yttrande. Borg inledde med att säga att Lagrådets yttrande ”visar på de svårigheter som är förknippade med att motverka det överutnyttjande som sker idag”. Han stod fast vid att regeringen ska gå vidare med ett kapitalandelskrav. Vid den fortsatta beredningen kommer regeringen dock att pröva om det ”alls är lämpligt att gå vidare med förslaget om det höjda löneuttagskravet, eller om det kan behöva förändras, för att möta Lagrådets synpunkter”. När det gäller kritiken av beredningen av lagstiftningsärendet skrev Anders Borg att det normala för vissa skatteförslag inför budgetpropositionen varit att avisering skett i samband med vårpropositionen. Så, menar han, har skett även i detta lagstiftningsärende och att det i nuläget inte finns anledning att frångå denna rutin. ADVOKATSAMFUNDETS generalsekreterare Anne Ramberg var i sin tur starkt kritisk mot Anders Borg och kommenterade på Twitter hans uttalande: ”Ett uttryck för maktens arrogans när den är som värst.” Det har riktats omfattande kritik från både allmänhet och viktiga delar av näringslivet, från bland annat revisorer, läkare, tandläkare samt IT-entreprenörer. En debatt pågår på tidningarnas debattsidor, olika nätforum och inte minst i sociala medier. FAR, BRANSCHORGANISATION för redovisningskonsulter, revisorer och rådgivare, har startat en hemsida där man låter företag som berörs komma till tals och där man också kan ta del av regeringens förslag och partiernas åsikter om 3:12. ”I processen har det inte funnits tid för konsekvensanalys samtidigt som förslaget riskerar att kasta in fler än 300 000 företagare i en osäker skattesituation”, skriver FAR på hemsidan och fortsätter: LÄNKAR • Lagrådets yttrande, http://www.lagradet.se/yttranden/ • FAR:s hemsida, http://www.nyaentreprenorsskatten.se/ • Backa bandet Borg, http://backabandetborg.se/ • Anders Borgs svar i riksdagen, Svar på skriftlig fråga 2012/13:618, 3:12-reglerna, http://www.riksdagen.se Advokaten Nr 6 • 2013 ”Det är inte för sent för regeringen att backa. Det är bra att reglerna ses över. De är väl generösa idag. Men översynen måste ske i nära dialog med näringslivet. Och det finns ingen anledning att hasta fram något som i praktiken blir en ny entreprenörsskatt.” Den 20:e augusti presenterade FAR ett eget förslag med nya 3:12-regler. EN ANNAN HEMSIDA i samma ämne är ”Backa bandet, Borg!” som tillhandahålls av Svenskt Näringsliv. Det finns även en Facebooksida med samma namn. På hemsidan skriver man: ”Anders Borgs förslag innebär kraftiga försämringar om de genomförs och reglerna blir om möjligt ännu krångligare än de är idag. Konsekvenserna är dessutom dåligt utredda: remissbehandlingen, när olika aktörer i samhället fick tycka till om förslagen, hastades över på tre veckor – istället för normala tre månader.” Raji Sourani har vid flera tillfällen medverkat vid föreläsningar och seminarier hos Sveriges advokatsamfund. Raji Sourani tilldelas Right Livelihood-pris Advokaten Raji Sourani, grundare av människorättsorganisationen Palestinska centret för mänskliga rättigheter, är en av fyra mottagare av Right Livelihood-priset (”alternativa nobelpriset”) 2013. Raji Sourani får priset ”för sitt orubbliga försvar av rättsstatens principer och mänskliga rättigheter under extremt svåra omständigheter”. Det är första gången som Right Livelihoodpriset tilldelas en palestinier. Raji Sourani har försvarat och främjat mänskliga rättigheter för alla i Palestina och den arabiska världen under 35 års tid. Han grundade Palestinska centret för mänskliga rättigheter, där han fortfarande är chef, för att dokumentera och undersöka brott mot de mänskliga rättigheterna i de ockuperade palestinska områdena. 6 NYA 3:12-REGLER de Leif Jakobsson (S) och ytterligare sex socialdemokratiska riksdagsledamöter i skatteutskottet har också motionerat i frågan. Mats Pertoft skriver i sin moSvidande kritik från Lagrådet Tilltagande kritik mot förslaget om nya 3:12-regler När det gäller kapitalkravet i de nya 3:12-reglerna kan detta komma att påverka syftet att stimulera anställningar på ett negativt sätt. Dessutom kan syftet att stimuLagrådet är även kritiskt till beredningen av ärendet: ”Det framgår inte av remissen lera mindre fåmansföretag att nyanställa motverkas av den föreslagna höjningen av kravet på uttag av lön för att få använda löneunderlagsregeln. i vad mån lagstiftningsärendet har bedömts vara särskilt brådskande eller varför inte en fördjupad översyn av fåmansbolagsreglerna bedömts vara behövlig. Den bild som ges av remissen av hur företag organiseras och de aktuella skattereglerna utnyttjas ger Anders Borg. PÅ SVENSKA DAGBLADETS debattsida skrev Fredrik Johansson, policychef vid Stockholms Handelskammare, den 12 augusti att Stockholm är hem för många av Sveriges verkligt stora multinationella företag, men också för utländska företags regionala verksamheter i Skandinavien eller Nordeuropa. Men denna styrkeposition är naturligtvis inte given. ”Den del av tjänstesektorn som riskerar att drabbas hårdast av de nya 3:12- reglerna utgör en viktig del av den ekologi i vilken avancerade och ledande företagsfunkAdvokaten Nr 6 • 2013 tion: ”Regeringens förändringar riskerar därmed att lägga en blöt filt över entreprenörsdrivna företag och riskerar allvarligt att hota deras tillväxtmöjligheter och möjligheten att nyanställa.” Pertoft begär ett nytt förslag Nyheter inte intryck av att vara väl grundad, något som också påvisas i ett betydande antal remissyttranden. Att döma av det material som står till Lagrådets förfogande synes det ha varit fullt möjligt att bereda ärendet på ett mer normalt sätt och därmed säkrare förankra förslagets grunder och öka träffsäkerheten i regleringen.” TK/MP Högsta domstolen har fastslagit att avsikten med den aktuella handlingen saknar betydelse. En handling av det aktuella slaget är ägnad att kränka den sexuella integriteten om samtycke saknas. drabbas hårt av de nya fåmansbolagsregler som regeringen lagt fram; det är alltså inte bara partnerägda konsultbolag som träffas av skärpningarna. SÅ SENT SOM DEN 6 AUGUSTI svarade Anders Borg på en skriftlig fråga i riksdagen, om regeringens förslag om förändringar av 3:12-reglerna, från Leif Jakobsson, S, och han sa sig då vara inställd på att gå vidare med arbetet att ta tioner kan förläggas. Advokater, revisorer, managementkonsulter, kommunikatörer, reklambyråer, rekryteringsföretag etc är alla delar av detta. Det finns en dynamik mellan tjänstenäringen och dess kunder. Ju bättre tjänstenäringen är, desto tryggare är det att förlägga verksamhet i Stockholm. Och ju fler funktioner som placeras eller utvecklas här, desto starkare kan tjänstenäringen utvecklas.” PÅ DI DEBATT skrev företrädare för organisationen Företagarna den 15 augusti att småföretagen fram nya 3:12-regler. ”Förslagen i lagrådsremissen innebär samtidigt att det lönebaserade utrymmet utökas, vilket gör att de delägare som får tillämpa löneunderlagsregeln kommer att kunna ta ut en större andel utdelning till 20 procents beskattning. Den förbättringen gynnar givetvis även delägare i mindre vård- och it-företag. Syftet med förändringarna i 3:12-regelverket har hela tiden varit att motverka överutnyttjande genom att anställda med mycket litet ägande kan tillämpa regler som är avsedda för personer som genom sitt ägande tar risker. Jag avser därför att gå vidare med ett kapitalandelskrav.” Debatten om regeringens nya 3:12-förslag ser med andra ord ut att fortsätta under hösten. TK/MP ”Otrohetskontrollen” var en våldtäkt Oavsett vilket syfte mannen hade med handlingen bedömer Högsta domstolen att det var våldtäkt när han med våld eller hot om våld förde upp fingrarna i sin sambos underliv. Det finner HD i sin dom i ett uppmärksammat mål. Tingsrätten dömde mannen för våldtäkt sedan han hade åtalats för att han efter våld och hot hade fört upp fingrarna i sin sambos underliv för att kontrollera om hon hade varit otrogen. Men hovrätten bedömde gärningen som olaga tvång på den grunden att mannen inte hade haft något sexuellt syfte med sin handling. Nu har Högsta domstolen förklarat att mannen ska dömas för våldtäkt. Om en man tvingar en kvinna att tåla att han för in sina fingrar i hennes underliv, så har handlingen en påtaglig sexuell prägel som är ägnad att kränka hennes sexuella integritet. Avsikten med handlingen saknar betydelse. En handling av det aktuella slaget är alltid ägnad att kränka den sexuella integriteten om den utförs utan ett giltigt samtycke, skriver HD. Därför är det fråga om en straffbar sexuell handling. Omständigheterna i fallet är sådana att handlingen ska bedömas som våldtäkt, inte mindre grov våldtäkt. HD:s dom den 13 juni 2013 i mål nr B 1195-13 7 Advokaten 6/2013. till 3:12-regler ”som inte slår undan benen för dessa småföretag men som samtidigt begränsar möjligheterna till skatteplanering”. • Löneunderlagsregeln ska få tillämpas bara om delägaren äger minst 4 procent av kapitalet i företaget. • Det högsta löneuttagskravet sänks från dagens 10 inkomstbasbelopp till 9,6 inkomstbasbelopp från och med beskattningsåret 2016. • Ett tak införs för det lönebaserade utrymmet, som begränsas till att per år och delägare uppgå till högst 50 gånger delägarens egen eller någon närståendes lön. • En definition av dotterföretag vid tillämpning av löneunderlagsregeln införs, som innebär att med dotterföretag avses ett företag där moderföretaget, direkt eller indirekt genom ett annat dotterföretag, Motionen från Miljöpartiet och motionen från Socialdemokraterna kritiserar båda beredningen av förslaget. De sju S-riksdagsmännen skriver: ”Samtidigt ska staten givetvis uppmuntra entreprenörskap och gemensamt ägda småföretag. Staten ska inte reglera hur många delägare företagen ska ha.” I BÅDA MOTIONERNA anser motionärerna att frågan om ändrade 3:12-regler från början borde ha skickats till företagsskattekommittén och utretts grundligt där, så att ett mer samlat förslag kunde ha lagts fram. Mats Pertofts (MP) motion: Motion 2013/14:Sk315 Socialdemokraternas motion: Motion 2013/14:Sk411 REGERINGENS FÖRSLAG OM ÄNDRADE 3:12-REGLER I KORTHET: äger mer än 50 procent av kapitalet i företaget. För svenska handelsbolag och i utlandet delägarbeskattade juridiska personer gäller att dessa direkt eller indirekt måste vara helägda av moderföretaget. • Det lönebaserade utrymmet höjs från 25 till 50 procent av löneunderlaget i intervallet upp till 60 inkomstbasbelopp. Regeringen föreslår också en höjning av räntenivån för positiv räntefördelning för enskilda näringsidkare och delägare i handelsbolag med 0,5 procentenheter – från statslåneräntan ökad med 5,5 procentenheter enligt dagens regler till statslåneräntan ökad med 6 procentenheter. Remissinstanserna positiva till Nämndemannautredningen Från domstolsväsendets håll NÄMNDEMANNAUTREDNINGEN presenterade sitt betänkande Nämndemannauppdraget – breddad rekrytering och kvalificerad medverkan (SOU2013:49) i juni. Utredningen föreslog att nämndemän ska rekryteras på ett nytt sätt, att nämndemän slopas i överrätterna, att två nämndemän i stället för tre ska delta i domstolsavgörandena och att fler brottmål ska avgöras utan nämndemän i tingsrätten. Nu har remissinstanserna yttrat sig. Generellt är remissvaren positiva till utredningens förslag. Nämndemännens riksförbund avstyrker det nya rekryteringsförfarandet och ifrågasätter de förslag som minskar nämndemännens medverkan i domstolarna. Förbundet menar att det kan öppna vägen för maktmissbruk och korruption i domstolarna. framhåller flera av svaren att förslagen när det gäller nämndemännens medverkan i brottmål måste samordnas med Straffprocessutredningens förslag. FLERA AV REMISSINSTANSERNA avstyrker förslaget om att en domare ensam ska kunna döma i brottmål där straffskalan är högst två års fängelse. Advokaten Nr 8 • 2013 FOTO REGERINGSKANSLIET FOTO: TOM KNUTSON