Byggaren 1
Byggaren provkör Renault Kangoo Van 1,5 dCi 95 hk
º Ny Nya Kangoo är som gjord för a Kangoo är som gjord för byggarnas skrymmande lastggarnas skrymmande las En helt ny Renault Kangoo når i dagarna de svenska kunderna. En konkurrenskraftig efterträdare till en av storleksklassens ikoner där vi bland fl era nyheter främst vill uppmärksamma en version med ökade möjligheter att lasta stora föremål från sidan. Text och foto: Christer Andersson D en förra generationen av Renault Kangoo levde på övertid och i kombination med märkliga marknadsbeslut tappade Renaults transportbilar fäste i Sverige. Med en helt ny Kangoo Van är man nu tillbaka där man hör hemma och bevakar tredjeplatsen i registreringsstatistiken, eft er VW och Ford. Blanda inte ihop nya Kangoo Van med nya Renault Express, provad i förra numret av Byggaren. Express är en eft erföljare till lågprisbilen Dacia Dokker och är liksom denna byggd i Tanger i Marocko. Kangoo Van tillverkas i franska Maubege och har så gjorts sedan 1997 i nära 4,2 miljoner exemplar. Kangoo Van tillverkas i två längder, mot tre för föregångaren, samt med diesel-, bensin- och under början av 2022 även med eldrift . Dagens tre dieslar är på 1 461 kubikcentimeter och för Sverige kommer man att använda de två starkaste på 70 kW/95 hk och 85 kW/115 hk samt en av två bensinmotorer på 1 333 kubikcentimeter vilken lämnar 96 kW/130 hk. Dessutom med manuell eller automatisk växellåda. Skåputrymmet är 3,3 kubikmeter i den korta standardversionen och 4,2 i den långa. Aningen större än i föregångaren. En intressant nyhet är att sidodörrens öppning i standardversionen är så bred som 146,6 centimeter. Bredast i storleksklassen och nästan dubbelt så bred som i föregångaren. Det stora gapet har man uppnått genom att ta bort B-stolpen. Byggarens provbil hade den korta standardlängden med extra bred sidodörr. Det helt nya utseendet är tilltalande och vi gillar de stora mattsvarta stötfångarna av plast men saknar sköldar mot småskador längs sidorna. Mattsvarta plastytterbackspeglar med blinkers. Innerskärmar av plast fram/bak men inga stänkskydd. Förberett för lastbärare på taket. Bra belysning, men inga strålkastarspolare. Insteget är ovanligt bra med dörrar som öppnas i 90 grader. Inredningen domineras av svart och grå plast med apelsinskalsyta mot speglingar och refl exer. Golvet har en lätt avtorkbar gummimatta. Halva mellanväggen är av plast med en liten genomsiktsruta och den högra halvan består av ett invikbart galler för att kunna öka lastutrymmets längd. Som förare sitter vi bra i en lagom hård stol som är justerbar manuellt bakifrånframåt-uppåt. Vi hade gärna velat höja den något mer. Framkanten är inte separat justerbar i höjdled och ryggstödslutningen är inte steglös. Det är däremot svankstödet. Skjutmånen räcker inte till för riktigt storvuxna. Passagerarstolen saknar justeringsmöjligheter på grund av konstruktionen med det utökade lastutrymmet och stolen är nerfällbar i golvet. Bilen kommer också att fi nnas med tre säten i bredd, men då utan möjligheten att förlänga lastutrymmet. Ratten är justerbar åt två håll och har en behaglig greppyta, men rattkransen skymmer eff ektivt instrumenten med artikelförfattarens favoritkörställning. Instrumenten avläses analogt i två runda urtavlor. Däremellan en mindre informationsdisplay. En stor touchskärm mitt på panelen innehåller information om multimediasystemet Easy link och fl era nya körhjälpmedel inklusive en digital backspegel. Skärmen har en bra bild för backkameran och ger en perfekt överblick av dragkroken vilket förenklar koppling av släp. Reglage och manövertangenter är logiskt välplacerade och belysta. Sedvanliga ljus- och spolarfunktioner i spakar under Renault Kangoo Van är helt ny. Endast namnet och motorerna är nedärvda från föregångaren. Vi uppskattar de mattsvarta plaststötfångarna men saknar avbärarsköldar längs sidorna. 18 BYGGAREN ¬ 6 2021