Byggaren 1
Sidodörren saknar B-stolpe och passagerarstolen g
år att fälla ner i golvet. Ett lastutrymme med 146,6 centimeters öppning. Halva mellanväggen är gallerförsedd och viks in mot förarplatsen. ratten liksom radiofunktioner. Farthållarfunktioner i vänster ratteker och telefon med mera i den högra. Filhållningen, instrumentbelysning, höjdjustering av strålkastarna och avstängning av antisladdsystemet i tangenter på panelen till vänster under ratten. Under pekskärmen sköts värmen för elstol, Eco-läge, varningsblinkers, dörrlås och den automatiska parkeringshjälpen. Förvaringsmöjligheterna i hytten är väl tillgodosedda förutom att vi saknar ett arbetsbord. Små kartfack i dörrarna, ett utdragbart, ej låsbart handskfack framför passageraren och ett fack under lock mellan sätena. Ett stort förvaringsfack på panelen skulle varit ännu bättre om det haft ett lock eller en större skärm mot speglingar i vindrutan. Det fi nns också ett mindre fack under lock ovanpå panelen framför föraren. Utöver detta några småfack och en utmärkt förvaringshylla i taket ovanför vindrutan. Man sitter lågt även med höjd stol vilket påverkar närsikten för en kortvuxen förare. Detta kompenseras dock av elektronik vid parkering och det fi nns parkeringsassistans. Bra ytterbackspeglar. Men, trots små rutor bakom vindrutestolparna är dessa osedvanligt sikthämmande. Solskydden klarar inte sin uppgift vid sidoljus och vindrutetorkarna lämnar en 3 centimeter Ett exempel på hur lastutrymmet i Kangoo Van kan utnyttjas. För att klara den här byggskivan krävs normalt en större bil, lastning på taket eller på ett släp. osvept sektion till vänster. En panoramabackspegel på passagerarsolskyddet klarar ”den döda vinkeln”. Säkerheten innefattar naturligtvis trepunktsbälten där förarsidan har ett i höjdled justerbart yttre fäste. Däremot inte på passagerarsidan där bältet på grund av det vikbara mellanväggsgallret kräver att bältet fästs åt ”fel håll”. Krockkuddar på båda sidorna liksom sidokrockkuddar. Det är trångt runt den tvärställda 1,5-litersdieln, men alla kontroller och påfyllningar är väl markerade och åtkomliga. Gäller i stort sett även lampbyten. Bra med en stänkplåt under motorn. De asymmetriska bakdörrarna till skåpet låser i 90 graders öppning, men inte när de öppnas i 180 grader varför de lätt blåser igen. Provbilen var klädd med tjock laminat på golvet samt tunnare på väggarna, tak och dörrar. Hjulhusen är plåtrena. Sex lastsäkringsöglor i golvet och tre i midjehöjd på vänstersidan och en på högersidan. Bra ledbelysning i taket. Sidodörren saknar B-stolpe och passagerarstolen går att fälla ner i golvet varvid det bildas ett lättåtkomligt plant lastutrymme med en öppning på hela 146,6 cm i och med att halva mellanväggen är gallerförsedd och viks in mot förarplatsen. Se bild. Systemet kan som tillval kompletteras med infällbara lasthållare i taket för långa föremål. Utan, eller med låg last, likställer vi Kangoo Van med att köra en personbil med inte alltför stötig gång. Men det är inte så man använder ett arbetsredskap. Med tillåten maxlast på 633 kilo blev bilen obehagligt instabil med för mjuk fj ädring och dämpning samt med sena reaktioner på styrutslag. Ljudnivån är i högsta laget vilket till viss del kan bero på att halva mellanväggen är oisolerad. Vid motorvägsfarten 110 km/tim mätte vi upp 71 decibel på sexans växel och 69 decibel på fyran och femman. Vid 90 km/tim var motsvarande värden 65-, 66och 67 decibel och vid 70 km/tim på sexan 64 decibel och 64 på femman och fyran. Vår snittförbrukning med maxlast under distributionsrundan blev 6,5 l/100 km, vilket är fullt godkänt. » Renault Kangoo Van 1,5 dCi 95 hk Pris, inkl. moms: Ej fastställt vid vår pressläggning. Motor: Diesel. Rak 4 cyl. 8 vent. 1 461 cm3. Common-Rail. Max effekt, 70 kW/95 hk vid 3 000-3 750 v/min. Max vridmoment, 260 Nm vid 1 750 -2 000 v/min. Miljö: Euro 6d-full. Koldioxidutsläpp, Testcykel WLTP. Blandad, 145 g/km. Låg, 154 g/km. Medium, 140 g/km. Hög, 126 g/km. Extra hög, 161 g/km. Bränsleförbrukning: Testcykel WLTP. Bladand körning, 5,5 l/100/km. Låg, 5,9 l/100 km. Medium 5,4 l/100 km/tim. Hög 4,8 l/100 km. Extra hög, 6,1 l/100 km. Byggarens snittförbrukning med maxlast, 6,5 l/100 km. Bränsletank 54 liter. AdBlue-tank, 18,6 liter.. Prestanda: 0-100 km/tim, Byggarens provbil, ca 13,6 sek. Full last, ca 18,6 sek. Toppfart, 164 km/tim. Mått och vikter: Längd/bredd/höjd 448,8/185,9 (215,9 med speglar)/181,2 cm. Axelavstånd, 271,6 cm. Skåputrymme, längd/bredd/höjd, 156,7/157,0/121,5 cm. Bredd mellan hjulhus, 128,4 cm. Skåpvolym 3,3 m3, 3,9 med nedfälld passagerarstol. Tjänstevikt/maxlast/släp, 1 603/633/1 500 kg. PLUS & MINUS Bra insteg, förardörren öppnar i 90 grader, till en komfortabel förarplats. Vi saknar ett speglingskyddande lock över förvaringen ovanpå panelen och touchskärmen ser ut att vara dithängd i efterskott. BYGGAREN¬6 2021 + Lastöppningen på höger sida + Bra insteg till förarplatsen + Komfortabel förarplats + Stort utbud av assistanssystem – Instabil med maxlast – Hög ljudnivå – Sikthämmande vindrutestolpar – Bakdörrarna spärrar ej i 180 grader – Arbetsyta saknas i hytten 19