Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15 SEO Utan motstycke i Europa De
n unika paradoxen med Scandinavian Enterprises Open är att den bland sponsorer är den mest brett förankrade av alla tävling- ar med flera sponsorer och ändå huvudsakli- gen en enmansshow. SEO är Tumba hur man än ser på saken. Sven hade en vision av att skapa en golftävling i Skandinavien jämförbar med de verkligt stora - British Open, US Open, US Masters och PGA. Han är stor - den största i svensk sport - och han tänkte stort. Han ville ha det bästa startfältet utanför någon av de stora tävlingarna och den stör- sia prissumman. Han framkallade en entusi- asm och spänning bland sina medhjälpare som säkert saknar motstycke. Det sägs att Tumba bara behöver lyfta telefonluren och ringa till en affärsvän och en check till förmån för SEO kommer med nästa post. Han har förvisso den personliga ö/namiska kraften för att få ett sådant stöd. Men de som känner den här leende björ- nen är väl medvetna om att det ligger mer bakom än detta. Tumba har arbetat dygnets aila timmar för att göra verklighet av sin dröm. Han har aldrig låtit någon medhjälpa- re' göra ett jobb som han visste han borde göra själv. Den personliga känslan är nyckeln till SEO:s succé. Tumba allt i ett Jag har skrivit om golftävlingar över hela världen. Bara Arnold Palmer i USA tycker jag a. jämförbar med Tumba. En sportlegend, dynamisk människa, golffantast och affärs- man allt i ett. Jack Nicklaus och Gary Player kommer nära, men ingen av dem har enligt min mening Tumbas känsla, värme och upprik- tighet. Det finns en lojalitet och villighet att arbe- ta för SEO, oftast för bara en blygsam ersätt- ning, bland Tumbas hundratals medhjälpa- re, män, kvinnor och barn. Det måste upple- vas för att man skall tro det. Man får intryck av att alla, liksom Tumba själv har roligt. Alla jobbar för de tycker om det. Tumba lägger vikt vid detaljer - ända ner till hjälmar för caddies på övningsfältet. SEO är utan motstycke i Europa. Reserverat för en elit French Open får in pengar från en parfym- firma, men är fortfarande på något sätt reserverat för en elit och inte för folk i allmänhet. German Open har svårt att få i'iop pengar till sin tävling trots att Bernhard L anger är en stor stjärna. Medelklassen i Iandet har tänt långsamt på spelet och för- knippar det fortfarande med överklassprivi- iegier. Holland, där spelet enligt somliga började, har fina banor, särskilt längs Nordsjökusten. Golfintresset har ökat med kommuala ba- nor. Den i Amsterdam börjar nu gå med vinst. Sporten i Holland saknar dock en stjärna lik Johann Cruyff i fotboll. Severiano Ballesteros har väckt intresset i Spanien, tack vare sina historiska insatser som att vinna British Open och US Masters. Tre gånger har han legat på topp i europeis- ka penninglistan. Ändå är golf i Spanien en minoritets sport där fotboll, tjurfäktning och cykling röner mer intresse. Spanish Open har vuxit under en större sponsors inflytan- de, men Madrid Open är fortfarande mest en privat angelägenhet som sköts av en kärna av charmerande aristokrater med tyst effek- tivitet, och ingen önskan om att expandera. • Italien närmast Italien kommer kanske närmast i jämförel- se med Skandinavien. Två eller tre större sponsorer går ihop med ett dussintal mind- re. De gynnar tävlingen med fart och stil som är typiskt för italienare. Men det ita- lienska golfförbundet är en liten välbärgad minoritet som håller hårt i tyglarna. Swiss Open är något helt annat. Här gör man den årliga sommarreklamen för vinter- Det här är den brittiske golfjournalisten Gordon Richardson som bevakat 9 SEO av 10 möjliga. Svensk Golf bad honom sammanfatta sina intryck och placera SEO i sitt internationella sammanhang. Resultatet blev mycket smickrande —läs själva. orten Crans-sur-Sierre högt uppe i alperna ovanför Rhone-dalen. Banan är tuff och na- turskön. Bollarna flyger otroligt långt i den tunna luften, men det är knappast en mäs- terskapsbana av klass. I år finns en huvud- sponsor. De flesta pengarna kommer från folk som älskar Crans och de finns utspridda över hela Europa. De kallar sig själva för »Club des Milles» och bidrar med varierande belopp. Tävlingen är huvudsakligen kommunens angelägenhet med affärer, hotell och klub- bar som bidrar för att se till att orten märks på kartan. Portuguese Open återkommer i höst. Den backas av ett stort hotell. Turistbyrån har försökt göra reklam för tävlingen, men de ständiga bytena av regeringsmakten har va- rit till nackdel. Den senaste tävlingen på Europatouren är Tunisian Open. Tunisien ligger naturligtvis inte i Europa utan i Nordafrika. Orsaken till att tävlingen kommit till är förstås att öka turistströmmen till landet. SEO saknar kanske de franska och tyska mästerskapens tradition, men är huvudet högre när det gäller att klassas som en verkligt stor sportattraktion. SEO står sig bra i jämförelse med väl etablerade brittiska och irländska tävlingar. Dessa har ofta en enda sponsor i t ex en tobaksfirma, whiskyfirma eller sportfirma. Den nyinstiftade Bob Hope Classic har tre huvudsponsorer och en mängd mindre sup- porters. European Open som är Tumbas idé kombinerar också större och mindre finansi- ärer för att få fram en prissumma som är större än genomsnittet. • Många metoder Tumba har skickligt kombinerat det bästa av många metoder för att få ihop pengar till sin tävling. Den lokala kommunen bidrar liksom företag runt om i hela Skandinavien. I gengäld ställer Tumba upp med erbju- danden om att vara med i pro-am tävlingar, fester, privata golftävlingar och andra trev- ligheter. Caddies bär reklam på sina västar och syns på TV. Tumba ordnar en tävling bara för caddie-sponsorerna - Caddie-cu- pen. Priserna är attraktiva i form av resor till USA och spel på fina golfbanor. Massmedia har också sin egen årliga täv- ling på Tumbas bekostnad. Det är ett recept som inte kan slå fel. Prissumman i SEO har ökat från 235.000 kronor år 1973, då tävling- en gick på Drottningholm, till 700.000 kronor i Linköping. Med så mycket pengar på spel kan Tumba vara säker på att locka hit de bästa spelarna. Lojaliteten bland de stjärnor som spelat i tävlingen är imponerande. Progolfarna söker alltid efter ett tillfälle att stiga av Pariserhjulet med vilket de åker jorden runt. Särskilt före en stor tävling som British Open, fjorton dagar senare. Spelarnas char- terflygning från Luton till Norrköping för 1982 års SEO var dock alldeles fullt. Ballesteros, som har begränsat sina euro- peiska framträdanden, har inte missat ett SEO sen han först var här. Han påpekar att »Tumba är min verkligt gode vän». Endast George Burns av de åtta segrarna i SEO saknades i Linköping i juli. • Ballesteros värd pengarna Stjärnorna är förstås affärsmän. De far inte jorden runt för ingenting. Tumba har betalat resor och hotell för alla tidigare vinnare och var och en fick disponera en bil med chaufför med sitt namn på bilen. Balle- steros som kanske är det största dragplås- tret fick 10.000 dollar för att spela en uppvis- ningsmatch med Tumba i Helsingfors. Vem vågar påstå att han inte är värd även mer? Tumbas formel drar folk och gör golf populärt över hela Skandinavien genom TV. Nästa år skall tävlingen gå på Ullnabanan utanför Stockholm. Det är Tumbas nya ut- manande skapelse. Varje hål har namn efter en världsstjärna i golf. Fler rekord kommer att slås. Golf är stort i Skandinavien tack vare Sven Tumba. Både SEO och golf kommer att bli ännu större. • SVENSK GOLF • 6/1982 15 10 ÅR
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80