AMES 1
”Vi knyter våra medarbetare nära oss genom våra f
amiljaktiviteter” Olle Hasselblad, VD för Elits. UNIK AFFÄRSMODELL GER NÖJDA KUNDER Olle Hasselblad, vd på Elits har nöjda medarbetare och kunder med sig i ryggen. Något som genererar fler affärer. D å grundaren till företaget, Fredrik Sjöstedt startade IT-tjänsteföretaget Elits för tio år sedan, var trenden att, genom outsourcing, flytta IT-drift från kunden till standardiserade tjänster hos leverantören. Fredrik tänkte tvärtom och tog i stället tjänsterna ett steg närmare kunden. Tur är det, för det är ett koncept som håller än i dag. Elits är ett lokalt företag men med verksamhet i Nordamerika, Europa och Kina. Det ger en styrka att finnas nära kunden och att samtidigt fånga in nya trender inom IT-världen globalt. Framförallt ligger Elits styrka inom lagringsystem av data. Det handlar om säkerhet och trygghet inom driften av IT-systemen genom att erbjuda tjänster under 24 timmar, alla dygn under året, globalt. Genom sin smarta affärsmodell och tillgång till global leveransmetod, når man ständigt nya framgångar. Elits har vunnit flera prestigefyllda utmärkelser som snabbast växande företag i Sverige. ANNORLUNDA AFFÄRSMODELL. Elits har ett eget sätt att ta betalt på som har rönt stor framgång hos kunderna. Konkurrenterna tar oftare betalt för egen utvecklade tjänster eller lagringutrymme per gigabyte. Istället frågar sig Elits vad kunden önskar och sätter samman en kundanpassad tjänst för 26 varje unikt uppdrag. – Kunden vet på så sätt vad det kommer att kosta i förväg i och med att priset följer den verkliga kostnaden över tiden och behöver på så sätt egentligen aldrig behöver byta leverantör, säger Olle Hasselblad. Elits har något så unikt som speciellt sammansatta kundteam med rätt personer på plats kombinerat med globala tekniker. Teamen är anpassade för att passa kundens behov och önskemål. De är noga sammansatta med personer som samarbetar effektivt för att klara kundföretagets drift. Det ger en flexibilitet då kunden ändrar sin verksamhet genom t ex köp av andra företag. Tjänsten kan då snabbt anpassas. – Konkurrenterna erbjuder färdiga tjänstemoduler, kantiga lösningar som sällan passar kunden och blir dyra i längden, anser Olle Hasselblad. Det unika är att kundteamen arbetar mycket nära kunden, kan kundens verksamhet och specialiserar sig på att ge kunden en problemfri vardag. Detta ger Elits medarbetare en sporre att ständigt utveckla sig själva och sina kunskaper. Teamet följer kunden med långsiktig kontinuitet. Under den långa livscykel som Elits arbetar med sina kunder blir kostnaden låg. Dessutom äger kunden genom Elits affärsmodell sina egna tjänster och kan enklare förändra dem efter behov. TEXT: PER ODDMAN FOTO: BJÖRN LISINSKI, PER KRISTIANSEN – Därför månar vi om våra medarbetare och arbetar intensivt med olika typer av personalinitiativ som gagnar medarbetarna. Det knyter våra anställda nära till oss på ett positivt sätt och vår personalomsättning är mycket liten, berättar Olle Hasselblad. – Jag törs påstå att vi träffar våra kunder oftare än andra konkurrenter i branschen och att vi genom vår kultur och långsiktiga medarbetarfokus skapar en unik kontinuitet i vår kontakt med kunden, säger Olle Hasselblad. ELITS FINNS PÅ 13 OLIKA orter från Linköping till Shanghai med fokus på drift av IT-miljöer. Man är organiserade i tre olika affärsområden: Enterprise-lösningar (skräddarsydda lösningar) konsulttjänster och IT som tjänst (ITaaS). Elits agerar med de positiva egenskaper som ett litet företag har kombinerat med de globala fördelar som finns i och med att man finns representerade ute i världen. Det gör att man kan konkurrera med de stora företagen om pris och leveranskvalitet. – Det självklara men inte enkla målet med våra Enterprise-lösningar är att säkerställa kunders drift av IT 24/7 365 dagar om året, berättar Olle Hasselblad. Erbjuder konsulttjänster. Genom att rekrytera de bästa IT-konsulterna på marknaden håller man en hög kvalitet i sina tjänster inom IT-management och IT-infrastruktur. IT SOM TJÄNST. Kunden köper delar av eller hela sin IT-infrastruktur som en tjänst mot en fast månadskostnad till förutbestämda servicenivåavtal. Kundnöjdhet är det man arbetar för och det är ett koncept som har varit en framgångssaga. Man vill helt enkelt ha nöjda kunder som har flexibla och väl anpassade kundavtal i både tid och innehåll. Kunderna till Elits är mycket nöjda med samarbetet i de mätningar som man gör. Som ett bevis för att ELITS affärsmodell och leveransmetod är ett vinnande koncept prisades man 2015 som ett av Sveriges mest välmående tillväxtföretag. För fjärde året i rad erhåller man utmärkelsen Superföretag av Veckans Affärer (högt ställda krav på tillväxt, lönsamhet och avkastning på kapital) Dessutom har ELITS även belönats som ett DI Gasell-företag (snabbast växande företagen) för fjärde året i rad. – Det är naturligtvis oerhört hedrande utnämningar, som visar att det vi erbjuder är vad kunderna efterfrågar. Tillväxt i sig har aldrig varit vår högsta prioritet utan det är kundnytta och engagerade medarbetare, säger Olle Hasselblad. n