AMES 1
Briteback-teamet är redan tillbaka, i samlad trup
p. Vi håller på och startar en filial i New York säger Johan Åberg. BRITEBACK - BE RIGHT BACK B Många företag använder sig av mejl- och chatprogram för intern kommunikation. Men dessa är svåra att ha överblick på. Därför har Briteback skapat en app som integrerar mejl och chat med befintliga ärendehanteringssystem och ger det bästa av två världar i form av enkel kommunikation, överblick och uppföljningsmöjligheter. ritebacks vd Johan Åberg startade företaget tillsammans med utvecklingschefen David Erenger efter att ha arbetat som forskare inom datavetenskap på Linköpings Universitet. Det var där – samt då han drev eget företag inom IT-tjänster och var anställd som konsult – som Johan insåg hur ineffektiv den interna kommunikationen inom företag oftast är. - Det mesta går ut via sociala medier som mejl och chat. Men i de programmen är det väldigt svårt att få någon överblick. Meddelanden läggs ju i mejlkorgen eller chatkanalen i kronologisk ordning och hamnar ganska snabbt långt ned på listan, menar han. FÖR ATT TA ETT KONKRET exempel klingade det till i mobilen en fredagskväll då han på väg hem från jobbet handlade mat. - Det var en kollega som skickade ett meddelande som jag läste, men tänkte att jag tar tag i på måndag morgon då jag jobbar igen. Efter helgen hade mejlet hamnat en bit ned i inkorgen och det är klart att man lätt kan glömma bort det då. Det bästa hade varit om jag direkt i affären kunnat koppla meddelandet till ett ärendehanteringssystem så det inte gick förlorat. Ungefär så föddes idén att bygga upp en egen app – som fungerar på både 28 datorer, surfplattor och smartphones. - Det handlar om att sy ihop de vanligaste kommunikationsmedierna i ett och samma system som också integrerar befintliga ärendehanteringssystem och bland annat möjliggör för företag att etablera en intern policy för kommunikation, berättar Johan. TILLSAMMANS MED DAVID presenterade han idén på Venture Arena (som arrangeras av LiU Innovation) under hösten 2014 – och sökte då en affärsängel med både kapital och kompetens. De hittade Per Nordling, som hade byggt upp det framgångsrika IT-företaget Medius där han var både grundare och vd. Per hade sålt sin del i Medius och engagerat sig i andra startupbolag. Syftet att gå på Venture Arena var för att hitta ett nytt spännande bolag att engagera sig i. Per gick in som delägare och är idag styrelseordförande i Briteback. - Venture Arena är verkligen en fantastisk möjlighet för både företagare och investerare. Man är väldigt beroende av kapital då man ska bygga upp ett företag och med Per fick vi dessutom en stor erfarenhet från bolagsbyggande. Båda de delarna har gjort att vi kunnat skruva på affärsidén och kunnat ge ett tydligare och bättre erbjudande till våra kunder. Det har varit avgörande för vår del, då det gäller att agera fort inom IT-branschen. UNDER VÅREN 2015 gjorde de en forskningsstudie på företag i olika branscher. Den handlade bland annat om hur deras strategi och policy för intern kommunikation ser ut och vad de har för riktlinjer. Då visade det sig att många inte hade någon uttalad strategi alls inom det området. - Vi har fått ett väldigt positivt bemötande på vår nya produkt. Den stora fördelen är att man enkelt kan utnyttja redan befintliga ärendehanteringssystem som Trello, Zendesk och Pipedrive direkt från de meddelanden som skickas via mejl eller chat. Vi skapar en brygga mellan kommunikationsmedierna och dessa system helt enkelt. På så vis kan man fortsätta kommunicera via chat och mejl och ändå dra full nytta av den överblick och de uppföljningsmöjligheter som finns i ärendehanteringssystemen. NAMNET BRITEBACK STÅR för ”B rite back” (Be right back – jag är snart tillbaka). - Vi ville ha ett namn som är lite annorlunda och sticker ut, samtidigt som det ger en aning om vad vi sysslar med. Under förra året togs den generella plattformen för kommunikation fram och den går att skräddarsy efter företaTEXT: JOAKIM LÖWING FOTO: BJÖRN LISINSKI gens önskemål. Briteback säljer licenser till appen – och den kan kopplas in i allt från datorer till smartphones hos företagskundernas alla anställda. - Nu har vi fått in våra första kunder och har ett gäng till som provar vårt system. Det här är verkligen framtiden och något vi tror mycket på. Inte bara i Sverige, utan även internationellt. Vi håller på att starta en filial i New York, som Per Nordling är tänkt att vara ansvarig för. Den amerikanska marknaden är ju enormt stor. Vad kommer er nya tjänst att betyda? - Förhoppningsvis får allt fler företag upp ögonen för hur mycket effektivare deras kommunikation på ett enkelt sätt kan bli. Papper är på väg att försvinna och ska man få ordning på den digitala hanteringen är integration ett nyckelord. Att ha en massa separata system som inte är integrerade skapar bara problem. Mycket information svävar runt i molnet, hur ser du på riskerna att det ska läcka ut bland obehöriga? - Vår lösning på det är en egen server på företaget, som vi hjälper till att installera. Annars får företagen använda en datalagringstjänst som de litar på och som Briteback integreras mot. Den största på marknaden i dag är Dropbox, säger Johan Åberg. n