AMES 1
SERVICE SOM LIVSSTIL Nya Comfort Hotel i Norrköpi
ng öppnar sina portar till valborg, och det blir ett annorlunda hotell med ”alienlampor” i entrén istället för den klassiska kristallkronan, personal i chinos och jeansskjortor. Vi pratade med hotelldirektör Hanna Lidén Blom, som redan arbetat halva sitt liv i servicebranschen. TEXT: DANIEL ATTERBOM FOTO: BJÖRN LISINSKI H anna Lidén Blom har redan arbetat i servicebranschen i halva sitt liv. Hon arbetade på en camping utanför Västerås varje sommar från det att hon var 14 tills hon var 18 år gammal. Hanna Lidén Blom gillar verkligen service. – Service blir en livsstil, säger Hanna till Affärsstaden. Att få människor glada har alltid varit min melodi, jag vill få med folk och sprida energi. Att jobba med service är så mycket bättre än att sälja en specifik produkt, man kan påverka så mycket mer. Man kan ge folk helt olika upplevelser, beroende på såväl mottagare som givare. Jag har en nyfikenhet på människor och vad som får just honom/henne glad och lite extra varm inombords. Jag har alltid varit en nyfiken typ. HANNA LIDÉN BLOM har gått den långa vägen. Hon har jobbat upp sig från en praktikplats i receptionen till att nu bli vd för ett av koncernens senaste hotell. – Jag praktiserade på Clarion i Uppsala för ett gäng år sedan. Från början jobbade jag de så kallade slitpassen, midsommar, jul och nyår. Jag jobbade mig upp till en heltid och sen vidare in på sälj. Men jag saknade driften och gästerna och fick då möjligheten att kliva in som vikarierande receptionschef på Clarion Hotel Stockholm. Sen sökte jag till det interna management-trainee-program som koncernen har och fick en plats på Comfort Hotels. Under ett år är man sen på olika hotell. När jag hade kommit lite längre än halvvägs, så frågade de om jag ville axla det nya hotellet i 30 Norrköping, och sjävklart sa jag ja! Att hon blev tillfrågad är ett tecken på att Hanna Lidén Blom är rätt person för jobbet. – Jag hoppas att de tycker att jag gjorde ett bra jobb (skratt). Min säljbakgrund är viktig för en hotelldirektör i vår koncern. Sälj och service har alltid varit min styrka, vilket jag tror är ett vinnande koncept när det gäller att driva en hotellverksamhet. Man måste våga chansa lite. Sen är jag inte rädd för en utmaning och jag har skinn på näsan. Det är ett smart drag att ta en ny ur internutbildningen. Med rätt guidning blir det bra. HANNA TVEKADE ALDRIG inför det utmanande uppdraget. – Nej, jag tar hellre på mig för mycket än för lite. Jag har ofta tänkt på hur jag skulle göra om jag skulle driva ett hotell själv. Nu fick jag möjligheten att göra det ganska tidigt. Det är ingen idé att tassa på tå. Det kan inte gå annat än rätt eller fel. Så länge som man vet att man har människor med sig som tror på en, då är man där. Det interna utvecklingsprogrammet bidrog till insikter för Hanna. – Jag fick lära mig hur man driver hotell och några gyllene regler. Jag fick bland annat gå dubbelt med en direktör i Malmö, som har varit mentor för mig. Jag fick lära mig hur det funkar att driva en hotellverksamhet, alltifrån till att coacha personal till att få resultat. Jag fick ramarna för hur verksamheten ska fungera och fick integrera mig själv och mitt ledarskap i det. Jag var runt mycket på de andra hotellen. Jag fick mycket kontakter, tips och råd på olika sätt. Under traineeåret bodde Hanna ofta på hotell. – Jag bodde runt 200 nätter på hotell, så det var ganska skönt att flytta till en lägenhet i Norrköping så att man inte behöver dela frukost med 200 andra. Men nu har jag bott hemma ett tag, så jag har hunnit tröttna på att diska och tvätta igen. ETT HALVÅR I NORRKÖPING har inneburit nya lärdomar för Hanna. – Jag har lärt mig att man ska ha bra människor omkring sig, så att man inte behöver göra allting själv. Man ska inte vara rädd för att fråga. Man ska vara öppen och ta in en ny stad, återigen handlar det om att ha nyfikenheten. Jag är en doer, jag hoppar lätt på och kör. Det viktigaste är att ta hjälp av människor man har omkring sig och att de kompletterar en själv. Man ska inte göra de sakerna man är mindre bra på, utan det man är bra på. Sedan kan man fylla på med kunskap från andra. Det är ett vinnande koncept. Hanna vill vara en säljande hotelldirektör som är ute på fältet. – Man visar vägen för sitt gäng. Vi ska fylla hotellet, skapa en skön atmosfär, sälja mat och dryck och ha konferenser. Jag vill vara med i det ledet. Om man är ute och träffar folk blir det en naturlig försäljning, i motsats till dörrknackning. Jag kommer att vara synlig och servera kaffe till frukosten, hänga i lobbyn på kvällarna och checka in lite gäster, jag vill vara med i driften. Som direktör har man ett övergripande ansvar, men man är också viktig för hotellet. Jag vill vara tillgänglig för mina kollegor. TILL VALBORGSHELGEN ÖPPNAR då Norrköpings nya Comfort Hotel precis vid Strömmens strand i närheten av Hamnbron. Tidpunkten är planerad sedan länge. – Hotellet har planerats länge, långt innan jag kom in i koncernen. Redan 2010 började projekttankarna, men finanskrisen försenade det i nästan två år. Man tog första spadtaget i september 2014. Arkeologisk slutundersökning utfördes våren 2014. För oss var det en logisk och strategisk placering. Vi har ett hotell i Linköping och ett i Nyköping. Vi har en hel del stora företagskunder centralt som efterfrågat ett hotell i Norrköping. Det ligger i tiden. Jag är glad över att det blir ett Comforthotell. Det behövs ett lekfullt och busigt hotell i stan. Comfort Hotel är alltså det ”nya lekfulla och busiga hotellet” där de blandar delar från 1700-talet och 1800-talet med en helt nybyggd del. – Vi låter oss själva vara avslappnade och personliga. Man behöver inte ha kavaj på sig, utan jobbar i jeansskjorta och chinos. Man ska inte bli förvånad om man får en ”high five” från personalen i stället för ett handslag. Jag vill att vår personal ska ge personliga tips snarare än vad som står högst på ”Tripadvisor”. Vi ska vara ett genuint och avslappnat hotell. Personalen rekryterades genom videoansökningar, vilket även det är originellt och i linje med den målgrupp av yngre gäster som hotellet söker.