AMES 1
MOLNTJÄNSTERNAS MÄKLARE De arbetar som mäklare av
molntjänster – men försöker se till att himlen alltid är blå åt sina kunder. Redan under det första verksamhetsåret gick Muneris IT från noll till över tio miljoner kronor i omsättning. – Vi sticker ut på att vi bara jobbar med fast pris, det blir inga obehagliga överraskningar med dyra fakturor för konsulttimmar, säger vd Daniel Kernell. Innan Daniel Kernell och Fredrik Palmqvist startade Muneris IT under våren 2014 hade de arbetat åtta år tillsammans på ett annat företag inom IT-branschen. Daniel med fokus på management/försäljning, medan Fredrik har en teknikbakgrund. Nu delar de ägaransvaret och har också anställt ytterligare tre personer. Redan under första förlängda verksamhetsåret – från 1 april 2014 till 30 juni 2015 – gick omsättningen upp till över tio miljoner kronor. Vilka är förklaringarna till de snabba framgångarna? – Dels har vi jobbat väldigt hårt och det är en stor fördel att vi har många år i branschen. Vi har båda samlat på oss ett stort och bra kontaktnät som vi kan dra nytta av nu. En annan anledning är att vi erbjuder våra kunder en avtalsmodell med fast pris, säger Daniel. Han fortsätter: – Nästan alla aktörer inom vår bransch sätter ett pris på varan de levererar – exempelvis en server – och fakturerar sedan konsulttimmar för all löpande tid de hjälper till med service. Där sticker vi ut genom att all drift, support och ansvarsdel från vår sida är inräknad i kostnaden, vi tar ansvar på riktigt. Kunden vet vad de kan förvänta sig och det blir ju ännu viktigare för oss att allting fungerar så bra som möjligt så att vi inte behöver lägga fler timmar än det behövs. Vad fokuserar ni mest på? – Drift, infrastruktur, lagring och backup, nätverk och kommunikationsplattformar som mobila växlar och telefoni. Hos de flesta kunder fungerar vi som rådgivare och strateger. Vi jobbar mest med så kallade hostade lösningar – det vill säga att vi har ett datacenter hos oss där alla kunder har ett eget utrymme. Kunderna behöver då inte ha några lagringar på plats i sitt eget kontor – vilket minimerar säkerhetsriskerna. – Ibland har en kund krav på fysiska lösningar och då installerar vi en server på deras arbetsplats – en så kallad hybridlösning, som kombineras med hosting. Vi övervakar alla våra kunder 24 timmar om dygnet och året runt. Ni är även leverantörsoberoende – vad innebär det för kunderna? – Att vi utgår från varje verksamhets behov och utåt i stället för som är vanligt i branschen att man paketerar saker och säljer in i verksamheter. Vi börjar från grunden TEXT: JOAKIM LÖWING FOTO: BJÖRN LISINSKI att se över kundens miljö – vilka möjligheter eller utmaningar som finns. Vår produkt eller tjänst ska alltid stötta utvecklingen hos våra kunder. Eftersom vi inte är bundna till några speciella leverantörer finns ingen begränsning för vilka produkter vi levererar. Muneris har ingen egen lösning – utan levererar paketerade, men standardiserade molnlösningar helt anpassade efter kundens behov och önskemål. – Vi uppfinner aldrig hjulet, berättar Daniel. Vilka är era kunder? – Huvudmålgruppen är små och medelstora bolag upp till hundra anställda. Oftast har de ingen egen IT-avdelning, utan i bästa fall bara en IT-samordnare. Vi blir då som en rådgivare och ger stöd. Varje kund är unik i sig. Det finns de som bara har fem anställda, är väldigt teknikdrivande och behöver mycket stöd. Sedan har vi även företag med 200 anställda som inte behöver så mycket stöd. Daniel tillägger: – Vi vill vara en strategisk partner till kunden. Inte bara att sälja en produkt eller leverera en lösning – utan sitta på samma del av bordet som våra kunder. Vi strävar efter att hela tiden stötta och främja deras utveckling. Vad står Muneris för? – Det finns en tanke med namnet. På latin står det nämligen för funktion eller service och det är vad vi levererar. Hur är det med säkerheten på viktiga affärsdokument som lagras – finns det någon risk i att alltmer hamnar i molnet? – Nej, det är betydligt mer kostnadseffektivt, driftsäkert och ger en ökad säkerhet för kunden. Det är högre risk om man bara har allting lagrat på kontoret. Fortfarande finns en hel del framför allt små företag som kan spara backup på exempelvis USB-minnen och det är ju lätt att tappa bort dem. Då kan värdefull information försvinna. Vi bygger alltid en redundans – det vill säga att det alltid finns två kopior av allt som sparas. Sannolikheten att två datacenter ska krascha är försvinnande liten, avslutar Daniel Kernell. n MUNERIS IT STARTADE: Våren 2014. PRODUKT/BRANSCH: IT-drift, infrastruktur och kommunikation. ANTAL ANSTÄLLDA: 5 (har även nära samarbete med partners, som de köper in tjänster från). OMSÄTTNING: 10,7 miljoner kronor under första verksamhetsåret. 7