Advokaten 1
Fokus Internationella advokatbyråer sagt oM … … d
riftsformens betydelse – En mycket viktig faktor är att vi har ett true partnership och att alla partners är med, vi delar resultatet lika. Det finns därmed inga incitament att jobba på annat sätt än för firmans bästa. Man delar med sig av jobb till den som kan det bäst, man håller inte i saker själv, man hittar det bästa teamet och så. Ett true partnership kräver dock ganska mycket disciplin, att alla måste jobba lika hårt och dra sitt strå till stacken om det ska fungera. Därmed ställer det krav på oss på ett annat sätt, men å andra sidan tror vi att vi kan erbjuda det bästa med ett sådant resultatfördelningssystem. Per Nyberg, Linklaters med kunskaper om affärsmodellen, branschen, strategin, marknadsföring, projektledning och prissättning. Och Jonas Bratt, managing partner på brittiska Eversheds Stockholmskontor, betonar de internationella byråernas snabbhet som en viktig fördel. – Vi kan sätta ihop ett team av skickliga jurister som kan ta dig ur en brådskande, akut situation inom loppet av timmar. Den snabbheten tror jag faktiskt är ett genuint konkurrensmedel, säger han. För hans och hans svenska kollegers del innebär det internationella arbetssättet att de ofta arbetar i projekt som leds från andra kontor, som London eller München. Projekten leds med stöd av komplicerade matriser över vad som ska genomföras i olika länder. Syftet är att ge klienten effektiv hjälp, och samtidigt egen kontroll över kostnaderna för advokattjänsterna. Det sista är nödvändigt, påpekar Jonas Bratt, eftersom dagens klienter kräver allt mer kontroll och förutsebarhet. Per Rönström, managing partner på DLA Nordic, förklarar varför hans byrå valde att gå in i samarbete med den internationella jätten DLA Piper: – Efterfrågan hos våra klienter blev allt mer internationell. Och ska man vara med i spelet så måste man ha de resurserna. Rönström fortsätter: – I grund och botten säljer vi advokater goda råd. Alla affärer med viss mått av komplexitet har internationella inslag som är viktiga att förstå och fånga upp. För att kunna ge värdehöjande rådgivning till klienter är det en nödvändighet att ha tillgång till expertis i flera jurisdiktioner, vilket vi tycker är svårt att göra som en helt fristående lokal aktör. eFterFrÅgan styr Ekonomins globalisering tycks vara en viktig faktor bakom Advokaten Nr 8 • 2012 de internationella byråernas framgång. Och drivkrafterna bakom de internationella byråernas expansion skiljer sig troligen inte från svenska byråers bevekelsegrunder för att växa. Större skala ger möjlighet att ta fler och mer komplexa uppdrag, som i sin tur genererar större inkomster. Men vad styr egentligen var byråerna väljer att öppna kontor? – Först och främst är det våra klienter som styr strategin. Allt handlar om vad våra klienter behöver, vart de ska och vilka de är, säger Eduardo Leite från Baker & McKenzie. Leite berättar att Baker & McKenzie redan sex år efter starten, 1955, tog steget utomlands. – Det första kontoret utanför Chicago kom i Caracas, Venezuela. Anledningen var att en stor klient, som fortfarande är en av våra storklienter, gjorde utlandssatsningar där, säger han. Var man etablerar sig styrs också av byråns branschinriktning. Baker & McKenzies fokus på gruvdrift har till exempel gjort det logiskt med kontor i stora gruvländer som Sydafrika, Turkiet, Chile och Brasilien. Katarina Nordblom Åhlberg, managing partner på Bird & Birds Stockholmskontor, är inne på samma linje. – All vår expansion har drivits av våra klienters utveckling och behov . Vi sitter inte själva och ”kommer på” nya länder, utan det är våra klienter och utvecklingen i deras branscher som styr. Det var nu senast därför såväl etableringen i Hamburg, vårt fjärde kontor i Tyskland, och Abu Dhabikontoret kom till, säger hon. Samtidigt är det inte alltid möjligt att följa klienternas önskemål om nyetableringar, konstaterar Nordblom Åhlberg. I vissa länder, som Indien, kan det vara svårt att etablera sig på grund av statliga regleringar. Bird & Bird har också undvikit att starta kontor i länder man uppfattar som politiskt instabila eller som har en för låg utvecklingsnivå på sitt rättssystem. De mer transaktionsinriktade advokatbyråerna betonar, naturligt nog, främst var de stora affärerna görs. – Vi ska finnas på viktiga marknader, i viktiga finansiella centra. Därför finns vi i Stockholm, men inte i övriga Norden, och vi kommer inte heller att finnas i övriga Norden. Vi finns i viktiga finansiella centra där vi ser de större transaktionerna helt enkelt, säger Per Nyberg på Linklaters. På samma sätt styr transaktionsmöjligheterna också var man väljer att öppna nya kontor. Per Nyberg pekar på flera möjliga nyetableringar. – Fler kontor i Sydostasien skulle inte förvåna mig. I Amerika kan man se att det kanske skulle kunna öppnas ett nytt kontor. Jag har svårt att se nya kontor i Europa, möjligen i Mellanöstern, säger han. sVensk IndustrI InternatIoneLL Efterfrågan och affärsmöjligheterna driver alltså på var advokatbyråerna väljer att växa. Samma faktorer kan också förklara varför de sju etablerat sig i Sverige. MagIc cIrcLe The magic circle är ett samlingsnamn för de advokatbyråer som när begreppet myntades räknades som ledande i Storbritannien. I den magiska cirkeln räknar man vanligen in: • Allen & Overy • Clifford Chance • Freshfields Bruckhaus Deringer • Linklaters • Slaughter and May När begreppet magic circle började användas, för ungefär 20 år sedan, var de fem byråerna ohotat störst i Storbritannien. I dag utmanas de dock av fler andra byråer i storlek och vinst, bland andra Eversheds och DLA Piper. De nyare byråer som i dag konkurrerar med de fem kallas ibland för ”the silver circle”. » 31