Advokaten 1
Fokus Internationella advokatbyråer ”Vi har ett s
tort nätverk av kolleger med olika kompetenser, vilket gör att man ofta kan hitta en kollega som är väldigt duktig på ett visst område eller en viss fråga någonstans.” Ulf Johansson baker & MckenzIe l Grundades i Chicago 1949. l 72 kontor i 45 länder. l Över 4 000 jurister. l Över 700 internationella delägare. l Ca 50 jurister i Stockholm. l Inriktade på affärsjuridik. Etablerade i Sverige sedan 1991. l Styrs av en global styrelse med åtta medlemmar, som representerar olika delar av världen. l Etablerade sig helt nyligen i Peru, genom samgående med Estudio Echecopar. De senaste två åren har byrån också öppnat kontor i Casablanca, Johannesburg, Istanbul och Doha. – Anledningen till att det finns så många internationella byråer här, och att även de svenska byråerna arbetar internationellt, är vår stora svenska internationella industri. Hela vår affärskultur och industri är internationell, säger Sten Bauer på Baker & McKenzie. – Sverige har ett oproportionerligt högt antal högt värderade aktiebolag liksom prominenta private equitysponsorer och starka, stabila banker, förklarar Jon Ericson på Ashurst, en byrå som inriktar sig främst på transaktioner. För amerikanska White & Case, med fokus på transaktioner och tvister, spelade det också stor roll att Stockholm tidigt blev ett internationellt centrum för skiljeförfaranden, enligt executive partnern Ulf Johansson. På samma sätt tog Bird & Bird, som arbetar mycket med immateriella rättigheter, steget att öppna i Stockholm när den så kallade ITrevolutionen runt millennieskiftet gav rika möjligheter till uppdrag. stordrIFt ger FördeLar De internationella byråerna ser olika ut och har olika strategier. Men en gemensam konkurrensfördel pekar alla de intervjuade byråföreträdarna på: den samlade mängden kunskap och kompetens som finns i en stor internationell byrå. – Vi har ett stort nätverk av kolleger med olika kompetenser, vilket gör att man ofta kan hitta en kollega som är väldigt duktig på ett visst område eller en viss fråga någonstans, säger Ulf Johansson på White & Case. Alla intervjuade är också eniga om att det är roligt och berikande att arbeta i en mångkulturell miljö. Katarina Nordblom Åhlberg på Bird & Bird lyfter fram en annan fördel med att sagt oM … … ... klienternas behov – Klienten kontaktar oss inte för att han är så intresserad av juridik. Nej, han behöver något fixat. En tvist, något som ska köpas eller säljas, något som ska avslutas. Det är vad de vill ha, och det är vad vi kan erbjuda. Sten Bauer, Baker & McKenzie Supportfunktionerna i London kan också gå in och bistå vid tillfälliga arbetstoppar, eller behandla ett dokument över natten. Också Baker & McKenzie har stora gemensamma system för support, bland annat ett servicecenter i Manila, Filippinerna, med 550 anställda. Servicecentret producerar dokument och broschyrer, debiterar samt sköter infrastruktur och sekreterarsysslor, berättar Sten Bauer. Förutom praktiska stordriftsfördelar och förmågan att möta klienternas behov kan den internationella identiteten också vara ett plus när man ska rekrytera. Många unga jurister lockas av att ingå i ett internationellt sammanhang, med möjligheter till en tids tjänstgöring i ett annat land, berättar flera av de intervjuade. Per Rönström på DLA Nordic sammanfattar: – För de unga juristerna i dag finns inte nationsgränserna på samma sätt som de fanns förr i världen. Så när man ska rekrytera medarbetare har man ett försprång som internationell byrå. MIndre FrIhet De internationella byråernas företrädare lyfter gärna fram de stora fördelarna med att höra till en större, internationell byrå. Men naturligtvis innebär det också utmaningar. – Det ställs ju en massa krav på oss. Vi ska vara delaktiga i de olika grupperna. Vi förväntas driva vissa frågor framåt, vi förväntas vara delaktiga i olika möten och ställa upp i olika sammanhang, i bland ställa upp med resurser utan att få betalt för det, säger Jonas Bratt på Eversheds. Han konstaterar också, liksom flera andra intervjuade, att kraven på ekonomisk rapportering är större än på en finnas i många länder: – Vi kan spegla klientens team. De internationella bolagen har ofta en chefsjurist med en stab som sitter i flera olika länder i världen. Då kan vi också göra det, och knyta samman grupper som lär känna varandra lokalt, samtidigt som vi håller ihop det centralt, säger hon. De internationella byråernas storlek ger också möjlighet att skapa stora samlade supportfunktioner som alla advokater och jurister kan dra nytta av. – Vår svenska knowhow och business development har en väldig nytta av att vara del av den internationella infrastrukturen med bas i London. Där finns det väldigt mycket kunskap, tips och råd man kan få, säger Jon Ericson på Ashurst. 32 motsvarande svensk byrå. Det krävs avancerade system och mycket personal för att sköta rapporteringen. De internationella byråerna missar också vissa typer av uppdrag som i stället går till nationella advokatfirmor. Det handlar om så kallade referrals, uppdrag i Sverige som utländska byråer behöver hjälp med. – Eftersom vi är konkurrenter till de utländska byråerna på deras hemmaplan anlitar de hellre rent svenska firmor i Sverige. Detta innebär samtidigt att vi alltid är ”lead counsels” på våra uppdrag, förklarar Jon Ericson på Ashurst. Tillhörigheten till en stor internationell byrå innebär dessutom minskad frihet för de svenska delägarna. – Vi är mindre självstyrande än vad vi hade varit om vi varit en rent svensk byrå. Vi har ju en del principer eller riktlinAdvokaten Nr 8 • 2012 »