Advokaten 1
Aktuellt täLLbergsdagarna 2012 därför ska advokat
er bry sig om sociala medier var temat för Mellersta avdelningens studiedagar i tällberg den 14–15 september. De 80 deltagarna intog till att börja med olika inställningar till sociala medier i advokatverksamheten – från entusiasm till djup skepticism. Men efter föreläsningarna hade fler fått förståelse för att det är nödvändigt att åtminstone reflektera över hur sociala medier kan inverka på advokatbyrån. Advokatsamfundets chefsjurist Maria Billing talade om aktuella frågor. Mårten Stengel från produktionsbolaget Phosworks orienterade om sociala medier och marknadsföring. Enligt Stengel är det en trend att allt fler människor alltid är uppkopplade, och vi skil46 jer inte på arbetstid och fritid lika tydligt som förr. Han trodde att det sociala umgänget inom kort kommer att äga rum på mer specialiserade plattformar än Facebook och Linkedin, som är vanliga i dag. Företag som vill etablera sig i sociala medier bör ställa sig några inledande frågor, menade Stengel. En av de viktigaste är: ”Vad vill ni åstadkomma med er närvaro?” För att lyckas bör företaget tänka på att hålla sig till en bestämd strategi, behålla fokus – och inte försöka styra. Med talande exempel visade Mårten Stengel hur både negativ och positiv publicitet i sociala medier kan få mycket stort och snabbt genomslag – och det är omöjligt att kontrollera. Advokat Karin Nordborg, Stockholm, och advokat Annika Andebark, Hammenhög, föreläste om varför advokater ska bry sig om sociala medier. Annika Andebark berättade att hon i högsta grad är närvarande i de sociala medierna. Hennes webbplats fungerar som navet i ett hjul. Hon bloggar kontinuerligt och har flera Facebooksidor: en personlig sida, en ”gillasida” för advokatbyrån, en sida med juridiktips – och en dold grupp för byråns anställda. Dessutom twittrar hon. De sociala medierna fungerar som effektiv marknadsföring. – Vi får många ärenden till advokatbyrån via Facebookrekommendationer, berättade Andebark. Karin Nordborg berättade att en halv miljard människor besöker Facebook varje vecka. Företag utnyttjar det genom att koppla sin försäljning till tjänsten. Många advokatbyråer har en Facebooksida – det är bland annat ett sätt att få yngre jurister till byrån. annIka andebark påminde om att 55 procent av svenskarna har smarta telefoner, och att det är dem de använder när de söker efter information – till exempel när de behöver juridisk rådgivning. Hon visade att de familjejuridiska rådgivare som står utanför Advokatsamfundet finns aktivt närvarande i de sociala medierna – därmed är det risk att advokatbyråerna går miste om klienter och uppdrag, om de inte finns med där. Advokaten Nr 8 • 2012