Advokaten 1
REPORTAGE PARALEGALS OCH ADVOKATASSISTENTER Yrken
i snabb förändring Arbetet som advokatassistent och paralegal har utvecklats dramatiskt. I dag är de ovärderliga på många advokatbyråer. TEXT: TOM KNUTSON A rbetet som advokatassistent och paralegal har utvecklats i rask takt under en följd av år. Bilden av advokatsekreteraren som en person som tar diktamen, bokar möten och ordnar med kaffe stämmer inte in alls längre. I dag har paralegals och advokatassistenter arbetsuppgifter med ett radikalt annorlunda innehåll och arbetar betydligt mer kvalificerat. De arbetar med allt från att göra riskbedömningar och research samt sammanställa juridiskt material till att ta fram utkast, sköta klientkontakter, läsa korrektur och göra penningtvättskontroller med mera. De arbetar mycket i projekt, och de ingår oftast i olika team på advokatbyråerna. – Det är ett varierande och utvecklande yrke. Jag lär mig ständigt någonting nytt, säger Erika Wallertz, paralegal på Cross Advokater. Och hon får medhåll av Vibeke von BlixenFinecke, juridisk assistent, på Setterwalls Advokatbyrå i Malmö: – Det bästa är de varierande arbetsuppgifterna och givetvis kollegorna. Det är verkligen charmen i det hela. Även Agneta Widén, team manager på Advokatfirman Vinge i Stockholm, delar uppfattningen: – Det är intressanta arbetsuppgifter och en ADVOKATEN NR 5 • 2020 väldigt dynamisk arbetsmiljö. Vi har många kunniga och fantastiska kollegor. Jag uppskattar väldigt mycket att vi har möjlighet till ständig kompetensutveckling. UTVECKLING Agneta Widén konstaterar att under hennes år på advokatbyrå har uppdragen för både para legals och juristassistenter utvecklats konstant, och den trenden fortsätter. – Förutom att man i dag behöver ha en bredare kompetens så har det tillkommit arbetsuppgifter under åren, som penningtvätt, riskbedömningar, research. Man arbetar mycket mer i projekt och mot projekt, och inte mot individ, säger Agneta Widén, som konstaterar att förr handlade det mer om klassiska sekreteraruppgifter som posthantering, transkribering, upprättande av olika dokument såsom pm, avtal och övrig kor”DET ÄR INTRESSANTA ARBETSUPPGIFTER OCH EN VÄLDIGT DYNAMISK ARBETSMILJÖ. VI HAR MÅNGA KUNNIGA OCH FANTASTISKA KOLLEGOR.” agneta widén respondens, efter diktat. – Man ordnade möten själv, såg till att det fanns kaffe. Det var mycket mer telefonsamtal med myndigheter och klienter, och man ringde upp andras assistenter för att boka möten. Och om man behövde ta reda på saker och få information, då fick man gå till biblioteket och leta. Det har man nästan glömt. Inte minst att all korrespondens skedde med vanlig post eller fax. Vilket gjorde att det tog otroligt lång tid jämfört med hur fort du kommunicerar i dag. Ärendena var inte heller lika komplexa och tidskrävande. Det var inte heller samma volymer, berättar Agneta Widén. Digitaliseringen har inneburit en omfattande resa, men inte till det sämre, utan tvärtom, anser de tre. – Bara till det bättre. I dag är allt digitaliserat, vilket gör att det är enklare men arbetstempot är högre. Fast det är bara positivt, all information och allt du behöver finns ju relativt lättillgängligt, säger Agneta Widén. Vibeke von BlixenFinecke resonerar på ett liknande sätt: – Vi har följt med i digitaliseringsprocessen, och på så sätt utvecklats för att kunna » 15 FOTO: ISTOCK