Advokaten 1
REPORTAGE » möta klienternas och kollegornas beho
v. Det har varit en brant utveckling, till det bättre. Jag ser egentligen inte några nackdelar. LJUS ARBETSMARKNAD De tre anser att advokater alltmer kommit att inse vilket stöd de kan ha av byråns assistenter och paralegals. Dessutom ökar insikten om hur kostnadseffektivt det är att ta in paralegals i projekt, menar Erika Wallertz. – Byråerna börjar få allt mer kunskap om hur paralegals kan arbeta och att vi kan göra betydligt mer än receptionistuppgifter. Det är en positiv utveckling, säger Erika Wallertz och berättar att eftersom den tvååriga paralegalutbildningen innehåller mycket praktik, får man utmärkta kontakter med människor i arbetslivet. – Arbetsmarknaden ser ljus ut, jag tror att det finns ett stort behov av yrkesrollen paralegals, säger hon. Arbetsmarknaden är enligt de intervjuade mycket bra. Samtidigt poängterar de att de gärna stannar på sina respektive arbetsplatser eftersom de upplever en mycket hög arbetsglädje och att de får utvecklas i sina yrkesroller. Agneta Widén berättar att de som arbetat på advokatbyrå är attraktiva för andra arbetsgivare som bolag och andra branscher. Hon tillägger att paralegals och juristassistenter tenderar till att bli sina arbetsgivare trogna länge. EGENSKAPER OCH UTMANINGAR Även om arbetsuppgifterna för paralegals och advokatassistenter är omväxlande och utvecklande så är de samtidigt krävande. – Arbetsuppgifterna spänner ”BYRÅERNA BÖRJAR FÅ ALLT MER KUNSKAP OM HUR PARALEGALS KAN ARBETA OCH ATT DE KAN GÖRA BETYDLIGT MER ÄN RECEPTIONISTUPPGIFTER.” erika wallertz viktigt att sätta sig in i vad de behöver av oss. Det är väldigt roligt och utvecklande, säger Vibeke von BlixenFinecke. För att klara de stora kraven krävs vissa speciella egenskaper, anser de tre. – Förr i tiden var man som assistent lite mer reaktiv. I dag behöver man vara mer målinriktad, lösningsorienterad och ha ett eget driv. Man ska ha en god förmåga att planera sin egen tid, ha integritet, tycka om juridik och vara flexibel, kommunikativ, ansvarsfull och noggrann, säger Agneta Widén. Erika Wallertz har en liknande uppfattning: – Man måste vara noggrann och lyhörd. Det är ett varierande arbete och ofta hög arbetsbelastning, vilket innebär att man behöver vara stresstålig. För mig som är ensam paralegal på advokatbyrån innebär det att arbeta självständigt, samtidigt som jag har kontinuerliga avstämningar med advokaterna. Vibeke von BlixenFinecke poängterar att den ena dagen ”VISSERLIGEN över ganska många områden som utvecklas hela tiden. Och än mer i dag. Man måste hela tiden uppdatera sin kompetens, säger Agneta Widén. – Den största utmaningen och samtidigt det som motiverar mig är att lära känna klienternas verksamheter. För att kunna möta klienternas behov från min position så är det 16 ÄR JAG INTE JURIST, FAST JAG HAR EN VIKTIG UPPGIFT I GRUPPEN. VI ARBETAR MED ETT GEMENSAMT MÅL DÄR ALLA BIDRAR.” vibeke von blixen-finecke inte är den andra lik: – Man måste kunna skifta fokus och vara serviceminded. Min roll är att supportera mina kollegor så de kan ägna sig helt åt de juridiska frågorna. Man måste också vara proaktiv, flexibel, social och gilla när det är högt tempo. För det kan det bli stundtals. När det blir mycket att göra så är hela gruppen involverad och då blir det tydligt vilken otrolig energi vi har tillsammans. LJUS FRAMTID Liksom samhället i stort har advokatbyråerna påverkats av coronapandemin. På de intervjuades byråer har vardagen inneburit betydligt mer arbete hemifrån med videomöten. På det hela taget anser de att arbetet fungerar väl även om de inte kan träffa sina kollegor eller klienter fysiskt. Den pågående digitaliseringen har redan lett till att arbetsuppgifterna förändrats till ett mer kvalitativt innehåll för advokatassistenter och paralegals. Artificiell intelligens, Även om arbetsuppgifterna för paralegals och AI, har inte påverkat vardagen ännu för de intervjuade. De tror inte att AI utgör något hot mot deras arbete i framtiden. Snarare att deras uppdrag fortsätter att bli alltmer kvalificerat. – Man kan just nu se att förändringarna sker i mycket snabbare takt där vissa enklare arbetsuppgifter försvinner. Vi kommer troligen att se hur vissa arbetsuppgifter som tidigare utförts av yngre biträdande jurister i ännu större utsträckning kommer att utföADVOKATEN NR 5 • 2020