Advokaten 1
» ADVOKATERNA OM FÖRTROENDET Etik och kompetens k
an rädda förtroendet Förtroendet för advokaterna kan ha naggats en smula i kanten av olämplig marknadsföring och kritiska skriverier, men är ändå ganska gott. Det menar en rad namnkunniga advokater. Samtidigt är det nu efter alla diskussioner särskilt viktigt att värna om etiken och inte minst att göra ett riktigt bra arbete. FOKUS: FÖRTROENDE I FARA? F Christer Danielsson. örtroendet för advokaterna är generellt gott, trots en del mindre lyckade Instagraminlägg. Det anser Advokatsamfundets ordförande Christer Danielsson. Att händelserna väckt starka känslor inom advokatkåren har han dock tydligt märkt. – Jag besökte avdelningarna under samma period, och där var det stor förvåning och upprördhet, berättar Danielsson, som beskriver det som att advokaterna knappt pratade om annat. Christer Danielsson manar advokaterna att tänka efter innan de lägger upp inlägg i sociala medier. – Jag förstår att det finns ett behov av att marknadsföra sig och att det är hård konkurrens. Men det gäller ju att ha lite omdöme när man gör det, säger han. Det är, menar Christer Danielsson, stora värden som ytterst står på spel om förtroendet för advokaterna urholkas allt för mycket. – Ytterst finns det en risk för att man ifrågasätter vår självreglering och ersätter den med en offentlig tillsyn, säger han, och tillägger att systemet med en oberoende advokatkår är helt grundläggande i rättssaten. Börje Samuelsson. VÄCKER KÄNSLOR Och det är tydligt att diskussionerna om vad en advokat bör göra och inte fortfarande väcker känslor. Alla de intervjuade advokaterna har uppenbarligen tagit del av debatten och funderat på vilka följder det kan få för advokaterna när några få testar gränserna för advokatetiken. 32 32 Generellt upplever advokaterna att förtroendet för advokater är ganska gott i samhället. Alla intervjuade advokater beskriver också att de har goda relationer och ett förtroendefullt samarbete med sina klienter. Advokat Britt Louise Marteleur Agrell befarar dock att de omdiskuterade Instagraminläggen och andra ifrågasatta marknadsföringsinsatser kan ha påverkat. – Jag tror och hoppas att folk fortfarande har stort förtroende för advokater. Sedan är det klart att sådana här saker skadar, och gör att vi kanske måste vara ännu mer noga med etiken än vad vi är, säger hon. – Om man ska tala specifikt om min kår, brottmålsadvokaterna, så tror jag definitivt att vi har fått oss en törn av den senaste tidens uppmärksammade reklam. Inte bara i de delar som blev nyheter, utan jag tror att en del går och skrattar åt den radio och tvreklam som förekommer, säger försvarsadvokaten Johan Eriksson. Diskussionerna om advokater som anammar en gangsterstil kom också vid en olycklig tidpunkt, med dagens fokus på brottsbekämpning och hårdare straff, menar Johan Eriksson. – Det är bara typ mammor som tycker om brottmålsadvokater. I den tid vi lever nu ska man nog inte riktigt gå omkring och förvänta sig att vanligt folk tycker att brottmålsadvokater är bra, konstaterar Eriksson, luttrad efter alla hot och allt hat han möttes av som försvarare av Rakhmat Akilov. – Det blev tydligt då att vi förknippas med den vi försvarar. Om då advokater börjar se ut, bete sig och göra reklam som appellerar till gangsterkultur, som hela övriga samhället försöker bekämpa, då bygger man inte förtroende. Även brottmålsadvokaten Silvia Ingolfsdottir Åkermark har känt sig beklämd över den marknadsföring som debatteras och kritiserats i medierna. – Reklamen har gett intrycket att advokater bara vill ha pengar och case, man vill vara gangster själv. Sedan bortförklaras det med att ”man måste ha lite glimten i ögat också”. Men vi arbetar med så oerhört allvarliga saker, och det är svårt att ha glimten i ögat med någon som är misstänkt för brott eller som varit utsatt för ett brott. Det hör inte ihop, fastslår hon. ADVOKATEN NR 5 • 2020 FOTO: MICKE LUNDSTRÖM