Advokaten 1
– Jag tror att den främsta anledningen till upprö
rdheten är att vi framstår som stereotypa, giriga och mindre seriösa machoadvokater i stället för de professionella och hårt arbetande brottmålsadvokater som vi faktiskt är, fortsätter Silvia Ingolfsdottir Åkermark, som tror att en ökad andel kvinnor i försvararkåren skulle bidra till en bättre ton och minskade machoattityder. Advokat Emma Persson, som även hon arbetar med bland annat brottmål, beskriver vad hon kallar ”ett slentrianmässigt ogillande mot advokater” på sociala medier av vissa, kopplat både till att advokater företräder personer misstänkta för brott och att de upplevs tjäna mycket pengar. – Jag tycker att det är lite löjligt när man spelar lite på en gangsterstil. Advokatetiskt är det kanske ett gränsfall, men mest är det tramsigt och barnsligt. Man tappar sin integritet för att vara tuff inför klienterna. Jag tror inte riktigt på det, säger Emma Persson. advokat Börje Samuelsson, konstaterar att brottmålsadvokaterna därmed får bära upp förtroendet för kåren som helhet, helt enkelt för att ytterst få vet vad övriga advokater sysslar med. Och den bilden är just nu inte odelat positiv, även om advokater generellt åtnjuter ett gott förtroende. – Vi lever i en tid som präglas av ” Jag tror och hoppas att folk fortfarande har stort förtroende för advokater. Sedan är det klart att sådana här saker skadar, och gör att vi kanske måste vara ännu mer noga med etiken än vad vi är.” britt louise marteleur agrell KONKURRERA MED SKICKLIGHET I centrum av diskussionerna om advokaters marknadsföring och drivkrafter står just brottmålsadvokaterna. De är också de advokater som syns och hörs mest i medierna. Ordföranden i Advokatsamfundets disciplinnämnd, ADVOKATEN NR 5 • 2020 förenklingar och förkortningar och väldigt lite analys och problematisering. Då blir det ibland en vulgärbild, att försvarsadvokater är såna som ser till att skyldiga människor går fria och som dessutom tar obegripligt betalt för besväret, säger Börje Samuelsson. Precis som flera andra advokater är inne på tror Börje Samuelsson att den hårdnande konkurrensen bland brottmålsadvokater, framför allt i Stockholm, har ökat intresset för att marknadsföra sig på nya, kreativa sätt. Däremot är han inte säker på att marknadsföringen fungerar. – Det vore mycket bättre att konkurrera med att vara en riktigt skicklig försvarsadvokat, säger Samuelsson. Inte heller Silvia Ingolfsdottir Åkermark tror att det i längden lönar sig med gangsterstil. – Man ska inte underskatta klienterna. De vill ju att man ska vara så professionell som möjligt och ha bra anseende. I stunden kan det vara lätt att tycka att det » 33 33 Advokat Britt Louise Marteleur Agrell har varit verksam som advokat i över 45 år. För henne är etiken central i förtroendet för advokaterna. FOTO: ULRIKA ÖSTER