Advokaten 1
» är en cool advokat man ser på sociala medier, m
en när man väl sitter där vill man ha den advokat som har anseende, och som har rättens öra, konstaterar hon. De tveksamma publiceringarna kan kanske, enligt Silvia Ingolfsdottir Åkermark, också förklaras med att många unga advokater har bråttom med att starta eget. – Många startar byråer väldigt tidigt i karriären, utan erfarna kolleger som kan vägleda dem, säger hon. Flera advokater återkommer till det faktum att de Johan Eriksson. Emma Persson. advokater som fått uppmärksamhet för sin marknadsföring är unga och förhållandevis oerfarna. Silvia Ingolfsdottir Åkermark efterlyser en ökad respekt för det hantverk det faktiskt är att vara brottmålsadvokat. – Man kan i dag marknadsföra sig som specialist fast man kanske bara har jobbat några få år och inte är på en specialiserad brottmålsbyrå. Jag kan jämföra med både åklagar och domarrollen, där man som åklagare får växa in i rollen. Man ska börja med enklare mål, säger Silvia Ingolfsdottir Åkermark. Johan Eriksson är inne på samma linje. Han tycker att många advokater i dag startar egen byrå allt för tidigt. – Det är kanske ett problem vi har, att man kan jobba så kort tid, starta egen byrå och ha principalansvar för andra unga advokater. Det är ju faktiskt ganska krångligt, säger han. Johan Eriksson är nu nominerad till fessionellt, men jag tänker också att det är bra om vi syns i debatten kring just juridiska frågor som vi kan, säger hon. Att diskussionen om närvaron i sociala medier kommit upp är förstås av godo, anser Emma Persson, även om hon kan ogilla det stora fokus som hamnat på enskilda advokaters agerande i sociala medier, fast dessa kanske inte alls är de värsta av de som har förekommit. Emma Persson själv diskuterar gärna juridik och politik, framför allt på Twitter, och ser det som självklart att advokater ska finnas i sociala medier. – Unga under 30 år lever sitt liv på ”Många startar byråer väldigt tidigt i karriären, utan erfarna kolleger som kan vägleda dem. […] Man kan i dag marknadsföra sig som specialist fast man kanske bara har jobbat några få år och inte är på en specialiserad brottmålsbyrå.” silvia ingolfsdottir åkermark Advokatsamfundets styrelse. Om han väljs in är detta något som han kan komma att lyfta där. LEVER I SOCIALA MEDIER Redan i december förra året sände samfundets styrelse ut ett vägledande uttalande om marknadsföring i sociala medier. Advokaterna uppmanades där att förvissa sig om att ”hans eller hennes användande av sociala medier inte negativt påverkar klienters, motparters, domstolars eller allmänhetens förtroende för advokaten eller advokatkåren som helhet”. Syftet var förstås att skapa ökad klarhet kring vad som gäller. Flera av advokaterna är nöjda med uttalandet. Dock inte Johan Eriksson. – Det vägledande utlåtandet var litegrann som lättmjölk, det innehöll inte så mycket. Det gav ingen särskild ledning för mig i alla fall, säger han. Även Emma Persson, själv mycket aktiv i sociala medier, efterlyser en tydligare vägledning för vad man får göra och inte i sociala medier. Hon berättar att debatten i höstas fick henne att tveka emellanåt innan hon publicerade inlägg. – Det är ganska otydligt vad som gäller. Då känner man sig hämmad. Vi advokater måste såklart agera pro34 34 sociala medier och vi behöver såklart vara tillgängliga för dem. Sociala medier är en del av vardagen, inte ett apart forum enbart för marknadsföring, fastslår Emma Persson. Närvaron i sociala medier kan därmed bidra till att bygga förtroende, anser Emma Persson. – Jag har hjälpt många på framför allt Twitter, och även fått uppdrag därigenom, eftersom jag gjort mig känd som pålitlig, med ideal som många sympatiserar med. Självklart ska advokaterna alltid hålla etikens fana högt, även i sociala medier, så att förtroendet inte påverkas. Men Emma Persson pekar på att förtroende då inte kan likställas med popularitet. – Det finns vissa områden där enbart det faktum att man tycker något eventuellt kan påverka förtroendet hos en del, säger hon. Flyktingfrågor och invandring är exempel på frågor som väcker starka känslor. Emma Persson ser dock inga problem i att ta ställning i kontroversiella frågor, så länge man gör det på professionellt och välgrundat sätt. HAR BLIVIT STÄLLNINGSKRIG En åklagare, Lisa dos Santos, var först ut med att kritisera brottmålsadvokaterna i en debattartikel i höstas. Från åklagarhåll hade det dock redan före dos Santos kritik förts fram synpunkter på att advokater skulle tilllämpa en aggressiv stil i rättssalen och rent av orsaka förseningar i förhandlingar. Silvia Ingolfsdottir Åkermark har själv varit specialiståklagare innan hon blev advokat. Hon upplever att det finns ett slags advokatförakt, både hos domstolarna och bland åklagarna. – Det handlar främst om pengar, mycket kring kostnadsräkningar, att man inte har insikt i vad vårt arbete går ut på. Det finns också en stor kunskapsbrist om vad advokatetiken är, fastslår Silvia Ingolfsdottir Åkermark, som efterlyser en ökad dialog med åklagare och domare om advokatrollen. ADVOKATEN NR 5 • 2020