Energigas 1
Profilen NAMN: ÅSA PETTERSSON ÅLDER: 43 ÅR GÖR: C
HEF FÖR HÅLLBARHET OCH PUBLIC AFFAIRS (SAMHÄLLSKONTAKTER) PÅ SCANIA FAMILJ: SAMBO OCH TRE BARN BOR: LÄGENHET I STOCKHOLM KÖR: BENSINDRIVEN VW TOURAN; ”ETT DÅLIGT SAMVETE, MEN JAG ÅKER BUSS TILL JOBBET OCH TÅG LÅNGA STRÄCKOR” PÅ NATTDUKSBORDET JUST NU: ELON MUSKS SJÄLVBIOGRAFI ”TESLA, SPACEX OCH JAKTEN PÅ EN FANTASTISK FRAMTID” ”Vi måste öka takten för att nå målen” Internationella samarbeten är nyckeln till lönsamma fossilfria transporter. Det menar fordonsjätten Scania som vill bli drivande i omställningen och nyligen även lanserade nästa generation gasdrivna lastbilar. – Vi har kunskapen och viljan, nu handlar det om att ta fram konkreta lösningar, säger hållbarhetschefen Åsa Pettersson och trampar Scanias gaspedaler i botten. Text: Johan Erséus Foto: Malin Hoelstad Å sa Petterssons övergripande uppgift är att bidra till att Scania ska kunna sälja bussar och lastbilar även i en fossilfri framtid – när transportsektorn inte längre släpper ut koldioxid. Uppdraget blir inte mindre ambitiöst av att hon samtidigt ska hjälpa till att bromsa klimatförändringarna. Även sambon Francisco arbetar för att rädda miljön; han är marinbiolog och expert på Östersjöns dödssjuka havsbotten. Så utöver de tre barnen saknar de inte angelägna samtalsämnen vid köksbordet på Reimersholme i Stockholm. Fordonstillverkaren Scania har beslutat sig för att bli drivande i omställningen till ett hållbart transportsystem som inte släpper ut någon koldioxid. I dag svarar inrikes transporter för en tredjedel av koldioxid utsläppen i Sverige. – Vi kände en frustration. Vi har ambitio20 ENERGIGAS NR 3 2018 nen, kunskapen och viljan att göra mer. Alla lösningar finns i Sverige – men vi undrade varför förändringen inte går snabbare. Vi måste ju öka takten för att nå målen 2030. Internationellt samarbete Tillsammans med regeringens initiativ Fossilfritt Sverige skapade Scania – med medverkan av bland annat Volvo – fem arenor: områden med energiförsök i transportsektorn där man kan gå från det lilla till det storskaliga. Arbetet ledde exempelvis fram till att regeringen initierade ett innovations kluster för flytande biogas. Parallellt skissade Scania också på en stor, global studie med fyra scenarier om vägen mot ett fossilfritt transportsystem till 2050 med olika tonvikt: el och batterier, biogas, vätgas samt en blandning av olika energislag. – Vi insåg att detta inte enbart var en fråga för en fordonstillverkare, så vi sökte ett internationellt samarbete, berättar Åsa Pettersson. Scanias partners blev den stora transportköparen H&M, energijätten Eon och teknikkoncernen Siemens. Efter inledande kontakter publicerade de sina avsikter i maj 2018, i samband med Scanias stora konferens om hållbara transporter, Sustainable transport forum. – Vi har tre syften med koalitionen. Först att samla kunskap på vägen till ett framtida, fossilfritt transportsystem – beräkna kostnaderna och hur snabbt koldioxidutsläppen måste minska. Sedan att satsa på konkreta projekt där vi kan tillämpa olika lösningar. Och slutligen att kommunicera resultatet till beslutsfattare. Det handlar inte om att peka finger, utan om att visa vägen tillsammans. Rent konkret utgår koalitionen från Scanias utredningar kring olika energislag, däribland gas. Man tittar närmare på hur dessa kan appliceras på konkreta transportflöden i de länder som studien har undersökt: Sverige, Tyskland, USA och Kina. – Vi har haft två möten hittills, och det är fantastiskt vad mycket fortare allt går när man sätter sig ner i samma rum och gör något ihop. Det blir praktiskt och handlingsorienterat, man märker vilken vilja det finns. Vi räknar med att kunna presentera ett resultat redan under 2019. Översättare på EUkommissionen Åsas Petterssons väg till Scanias högkvarter i Södertälje gick från Eslöv via Bryssel. Efter studier i statskunskap, nationalekonomi och fran›