Energigas 1
Synpunkten Omställningsresan måste fortsätta N är
den långsiktiga prioriteringen om en fossiloberoende transportsektor sattes upp 2009 lät det nog ganska ambitiöst i mångas öron. Men nu börjar många pusselbitar för omställningen falla på plats. Ny statistik från SCB visar att den förnybara andelen i fordonsgasen ligger på över 90 procent. Branschens mål på 100 procent biogas i fordonsgasen till 2030 känns därmed helt rimligt. Dessutom pekar nybilsstatistiken på att de nya reglerna kring klimatbonusbilar, där gasbilar får ett stöd på 10 000 kronor, redan har fått effekt. På mässan Elmia lastbil i slutet av augusti visades många gasfordon, både tyngre LNG-ekipage och lättare last- och skåpbilar som går på fordonsgas. Iveco, en tillverkare som satsar stort inom gas, hade en dieselfri monter på mässan. Även märken som Volkswagen, Volvo, Fiat och Scania var representerade med lätta och tunga gasalternativ. Nya tankställen för flytande naturgas, LNG, planeras på många håll JONAS GUSTAFSSON Press- och kommunikationsansvarig på Energigas Sverige till lastbilar. Samtidigt pågår utlysningen av regeringens innovationskluster för flytande biogas, som ska stimulera nya tekniska lösningar på området. Även inom sjöfarten börjar LNG som bränsle ta fart ordentligt i Sverige. Flera rederier har beställt nya LNGfartyg och bränslet finns tillgängligt i flera hamnar. Nyligen visade rederiet Furetank att förnybart funkar fint också inom sjöfarten när de bunkrade flytande biogas i sitt fartyg Fure Vinga. En bunkring gör ingen egentlig skillnad, men det tydliggör att omställning är möjlig och att LNG är ett bra första steg på väg mot fossilfrihet. i Sverige, bland annat med hjälp av Klimatklivspengar. På EU-nivå har projektet LNG Blue corridors, som avslutas i år, drivit på utvecklingen av tankinfrastruktur för LNG. Västra Götalandsregionen satsar nu runt 4,5 miljoner i ett utvecklingsprojekt för att ta nästa steg på omställningsresan: flytande biogas Ett av våra seminarier i Almedalen handlade om hur flytande biogas öppnar nya marknader inom tunga transporter och industri. En slutsats var att många olika aktörer är intresserade av att gå över till biogas i takt med att tillgång och pris blir tillräckligt attraktivt. Om branschen ska kunna möta en ökad efterfrågan, och samtidigt bidra till omställningen av energisystemet och uppfyllandet av miljöoch klimatmålen, behöver den inhemska biogasmarknaden ges bra förutsättningar. Sverige är världsledande inom bland annat uppgradering av biogas till fossilfri fordonsgas. Regeringens biogasutredning har en nyckelroll för att vi inte ska halka efter. s FLEXWELL® LNG All-in-One Flexible pipe systems for LNG fuel stations All-in-One VIP – the Vacuum Insulated Pipe Skafte AS Erritsø Møllebanke 35 · DK-7000 Fredericia phone +45 7020 4955 info@skafte.as · www.skafte.as BRUGG Rohrsysteme GmbH Adolf-Oesterheld-Straße 31 D-31515 Wunstorf phone +49 5031 170-0 info.brg@brugg.com · www.brugg.de A company of the BRUGG Group All-in-One PUR – foam insulation at its best FLEXWELL® LNG All-in-One is a unique and cost efficient LNG pipe which applies at LNG fuel stations as endless transportation, recirculation and BOG recovery line: All-in-One! • Endless and flexible: Short installation time and self-compensating • Efficient: Flow and return combined in one pipe; either vacuum or PUR insulation • Easy: Pre-insulated connectors 100 % tested in factory 38 ENERGIGAS NR 3 2018