Kingsize 1
LÄS DAGSAKTUELLA NYHETER PÅ WWW.KINGSIZEMAG.SE Nu
när 2022 går mot sitt slut kikade jag snabbt igenom min egen Spotify Wrapped-lista häromdagen. En salig blandning av nytt och gammalt inom hiphop och soul främst. Men någonting stod ut rejält. Bland de mest spelade artisterna återfanns den ikoniska New Jersey-gruppen The Artifacts två första album från 1994 och 1997 – skivor som spelats frekvent i mina lurar på löprundor, promenader och i kollektivtrafiken under året. Deras musik fångade mig redan första gången jag hörde graffitihymnen ”Wrong Side Of The Tracks” på Yo! MTV Raps. Nu är det även ganska exakt 25 år sedan jag fick äran att hänga i Stockholm med El Da Sensei och nyligen bortgångna Tame One och DJ Kaos. När deras andra album, “Thats Them”, kom våren 1997 hittade jag en postadress i albumets booklet, till managern Darlene Harris. Jag skickade ett brev med frimärke på till postadressen i Newark. Tydligen var denna dam även Tame Ones mamma, visade det sig. Det dröjde bara någon vecka och så ringde hon upp mig på telefon för att visa uppskattning till deras hängivna fans på andra sidan Atlanten. Tame One plockade också upp luren en stund, även om jag inte minns alls vad vi pratade om. Några månader senare blev Artifacts inbokade på en Sverigeturné, än idag omtalad för otaliga anekdoter. Jag och några vänner åkte i november 1997 till Fryshuset för att intervjua Tame, El och Kaos. Det visade sig vara en ruskig osämja trion emellan...men vi kunde ändå prata med gruppen efter att SVT och Bullens reporter Anton Glanzelius hade gjort ett reportage om tonårskärlek. Efter själva intervjun satt jag ner i Fryshusets cafeteria med Tame One, som varit helt frånvarande under intervjun. Slutligen insåg han att jag var den hiphopskalle som hade skrivit fan-letters till hans mamma. Och vi bondade där och då. Just i den stunden såg jag Tame Ones ödmjukhet bortom drogerna och psykisk ohälsa. Jag gissar att han kämpade med den problematiken hela livet. Som många andra. Våra vägar skiljdes då men korsades med El Da Sensei (och Mike Zoot) bara två år senare på festivalen Stocktown 99. När Artifacts återförenade besökte Stockholm senast, i april 2017 på samma dag som attentatet på Drottninggatan, missade jag spelningen... Som jag ångrar det i retrospekt eftersom både DJ Kaos och Tame One nu lämnat jordelivet. Märkligt nog bokade jag även intervjun med El Da Sensei, som går att läsa längre fram i tidningen, bara några få dagar innan Rahem ”Tame One” Brown gick bort. Deras musik kommer alltid leva vidare för mig, alldeles oavsett. Artifacts Forever! Blickar jag bakåt på årets höjdpunkter måste ändå festivalernas återkomst nämnas, där jag i synnerhet minns fantastiska dagar på Lollapalooza Stockholm och Way Out West. I Göteborg och Slottsskogen var sommarvärmen och solskenet konstant under en hel festivalhelg, med en lång rad fina uppträdanden. Otippat nog har jag flera goda minnen från Spotify 100-scenen på Höjden, där många av Sveriges mest streamade hiphopartister gjorde kaos inför en engagerad yngre publik. Särskilt fastnade jag personligen för Grind Gang-rapparen ADAAM, som jag såg live för första gången. Det var eld, för att hålla omdömet kort. I ett samtal med musikredaktör Malkolm, på vägen mot vätskepåfyllning efter giget, påpekade jag att hans artisteri absolut står ut från mängden. Hans uttryck i rap och sång är unikt och har klart fler dimensioner i det kreativa spektrat, jämfört med många andra i den yngre generationen av rappare. ADAAM tycks sannerligen ha gjort sina 10.000 timmar på fritidsgårdar, cyphers, studiolokaler och scener – trots att han är blott 20 år gammal. ”Men i stort är ett mål att markera hårt i branschen min egen kategori som rappare. Att jag fortfarande är från the underground, jag är fortfarande betong, förstår du vad jag menar? Men att jag har min egna genre”, säger ADAAM i omslagsintervjun. Med den ödmjuka inställningen lär han kunna forma, utveckla och driva svensk hiphop framåt, likt föregångare och pionjärer som Petter och många andra. Chefredaktör, Kingsize Magazine Tobias Carlsson tobias.carlsson@kingsizemagazine.se 8 KINGSIZE MAGAZINE | NR 6, 2022 TAKEOFFS PÅSTÅDDA MÖRDARE GRIPEN Den 1 november gick Migos-rapparen Takeoff tragiskt bort efter en skottlossning i Houston. I efterhand har hans bortgång blivit än mer sorglig, då polis kunnat fastställa att han varken var inblandad i det bråk som uppstod eller var beväpnad. Sedan dess har hans påstådda mördare gripits, försökt fly till Mexiko och nekar till brottet. KANYE WEST HAR OFFICIELLT TAPPAT DET Inte nog med de antisemitiska utspelen under hösten, på senare tid har Ye gått så långt att han på allvar valt att uttrycka beundran för Adolf Hitler och uppmanat det judiska folket att glömma och förlåta. Utöver detta står han anklagad för att ha visat upp porr på adidas-kontoret – anklagelser som det tyska företaget nu inlett en utredning kring. TOP DAWG ENTERTAINMENT REPAR SIG I samband med att Kendrick Lamar släppte sitt efterlängtade album ”Mr. Morale & The Big Steppers” så avslutades också den framgångsrika resan med Top Dawg Entertainment. Men när katten är borta dansar råttorna på bordet. Kendricks avtåg har väckt liv i både SZA och Ab-Soul, som båda gör nästan lika efterlängtade albumcomebacker i mitten av december. YUNG LEAN STÖRST I VÄRLDEN PÅ TIKTOK Mot slutet av året summerar många tjänster och plattformar året i statistik. En av dom är TikTok, som fått ett allt starkare fäste i musikbranschen och utvecklats till en språngbräda för unga artister och en tidsmaskin för äldre. Under året har bland annat Petter fått ett uppsving med ”Längesen”, medan Alawee gått från okänd till känd med en enda låt. Samtidigt är Yung Lean störst i världen på TikTok under 2022, med tio år gamla genombrottet ”Ginseng Strip 2002” som hörts i 10,6 miljoner videoklipp. THE WEEKND TILL SVERIGE MED DUBBLA SPELNINGAR Det har varit på gång i några år nu, men efter den uppskjutna och inställda världsturnén ”The After Hours Tour” får vi nu en ny pandemifri chans att se Abel Tesfaye på svensk mark. I juni återvänder den prisade artisten med kanadensiska KAYTRANADA och Mike Dean till Sverige och trycket var inte överraskande så högt att ett nytt datum fastställdes så fort biljetterna släpptes och sålde slut. FESTIVALSÄSONGEN BÖRJAR BOKAS UPP It’s that time of the year. Festivalerna börjar bokas in och kalendern fylls med händelser att se fram emot. Först fastställdes att hyllade nytillskottet Rosendal Garden Party återvänder, medan etablerade tillställningar som Way Out West, Lollapalooza Sthlm, Öland Roots (som dessutom 20-årsjubilerar) och Åre Sessions bekräftat datum för 2023. För de senare står än så länge Daniela Rathana och BELL inbokade, medan Black Sherif är bekräftad till Slottsskogen i Göteborg. WWW.KINGSIZEMAG.SE