Svensk Golf 1
u t r u s t n i n g s t e s t d r i v e r s Calla
way Mavrik Max Callaway Mavrik Sub Zero PRIS 5 500 kr | LOFT 10,5°, 12° JUSTERBAR Ja, loft, lievinkel och tyngdpunkt. Max-modellen är Mavrik-seriens mest lättslagna och förlåtande driver. Den har inte samma aerodynamiskt optimerade form som Mavrikmodellen utan här vilar bakänden närmare marken. Likt föregångaren Rouge Draw har Mavrik Max möjligheten att göras mer drawfrämjande genom att positionera en 14-gramsvikt i skruvhålet närmare hälen. SVENSK GOLF SÄGER Positivt är att Max-modellen gör hela Mavrik-serien mer intressant för fler spelargrupper än Epic Flash-serien, samt att skillnaden gentemot vanliga Mavrik-drivern är större än det var i Rouge-serien från 2018. Flera i vår panel, främst de med svinghastighet i låg- och medelspannet, håller Mavrik Max högt, såväl prestanda som förlåtande egenskaper. Ger hög bollflykt för de allra flesta, tack vare högre spinntal och utgångsvinkel än snittet i testet. FÖR VEM? Given att testa för dig som söker en mer förlåtande driver. Passar främst de som behöver hjälp med högre bollstart och ett högre spinntal i bollen för att optimera flykten. PRIS 5 500 kr | LOFT 9°, 10,5° JUSTERBAR Ja, loft, lievinkel och tyngdpunkt. Sub Zero-modellen är byggd för att generera lägst spinntal och har ett aningen mindre klubbhuvud, 450 kubikcentimeter jämfört med 460 hos Mavrik och Mavrik Max. Delar i övrigt samma teknologier, fast utan den aerodynamiska formen i Mavrik-modellen. Sub Zero har precis som Max-drivern två flyttbara vikter (2 & 14 gram) men här sitter det främre skruvhålet rakt bakom träffytan och är till för att justera utgångsvinkel och spinntal, inte att motverka sliceskruv. SVENSK GOLF SÄGER SVENSK GOLF SÄGER En ganska bångstyrig driver, menar panelen. Motsvarigheten i Epic-serien är tuff, den här möjligen ännu tuffare. Kanske för att Mavrik Sub Zero är snäppet mindre (450 kubikcentimeter jämfört med 460 i Epic Flash SZ)? Men det finns mycket som tilltalar här. Den sitter riktigt fint bakom bollen vid adressering, ljudet och känslan i träffen är utmärkt. Och långt går det, för rätt spelare. FÖR VEM? Kräver svinghastighet uppåt 110 mph och bra bollträff. Stämmer det in på dig kan det gå riktigt långt med Mavrik SZ! Ljudet, Cleveland?! När det kommer till ljud har ingen driver i årets test utmärkt sig så mycket i negativ bemärkelse. Högt och klonkigt menar en enig panel. Samtidigt är det här en mycket prisvärd driver som ger högre bollstart än snittet men som fortfarande levererar gott om längd för både snabbare och långsammare svingar. En snäll, men högljudd, kamrat i bagen! FÖR VEM? Hjälp med högre bollstart ges definitivt med den här drivern som lär passa spelare med svinghastigheter mellan 70 och 100 mph allra bäst. Cleveland Launcher HB Turbo PRIS 3 500 kr | LOFT 9°, 10,5°, 12° JUSTERBAR Nej. Följer upp Launcher HB-drivern från 2018. Turbo i det här fallet syftar till den omarbetade träffytan med varierande tjocklek för högre bollhastigheter över en större del av träffytan. Cleveland har även tagit fram ett nytt skaft med tyngdpunkten närmare greppet. Detta möjliggör mer vikt i huvudet. Likt i föregångaren har Turbodrivern ”Hi-Bore”-teknologi där träffytan sticker upp medan resten av kronan är lägre, detta för en lägre tyngdpunkt, bättre aerodynamik och enklare bollstart. förlåtande ★★★★★★★★★ ★ träffkänsla ★★★★★★★★★★ utseende ★★★★★★★★★★ längd ★★★★★★★★★ ★ 50 SVENSK GOLF 1–2020 totalt 34 förlåtande ★★★★★★★★★★ träffkänsla ★★★★★★★★★ ★ utseende ★★★★★★★★★ ★ längd ★★★★★★★★★ ★ förlåtande totalt 32 ★★★★★★★★★ ★ träffkänsla ★★★★★★★★★★ utseende ★★★★★★★★★★ längd ★★★★★★★★★ ★ totalt 30 BETYG