AMES 1
DRA NYTTA AV SOCIALA MEDIERS POTENTIAL Frida Bois
en, som är digital chef för Bonnier Tidskrifter och i år har utsetts till Sveriges bästa digitala ledare och en av Sveriges digitala superprofiler, är en av Sveriges mest populära föreläsare om sociala medier och digitalisering. Hon tycker att fler arbetsgivare behöver upptäcka potentialen i sociala medier. TEXT: ANNIKA WIHLBORG FOTO: PRESSBILD – Idag är de flesta arbetsgivare inte ens i närheten av att inse vilken framgångspotential sociala medier har för deras verksamhet. Oavsett om vi pratar om business to business eller business to consumer, myndigheter eller ideella föreningar. Att jobba rätt och resultatinriktat i sociala medier är en avgörande faktor för framgång, säger Frida Boisen, som i våras gav ut boken Digital succé – så lyckas du med sociala medier. HON PÅPEKAR ATT alla numera är publicister, vilket innebär att varje medarbetare är en ovärderlig resurs för arbetsgivare som vill stärka sitt varumärke, underlätta sitt rekryteringsarbete eller fördjupa kontakten med kunder eller medborgare. – Det handlar om att inse potentialen i att om alla dessa publicister skulle välja att inte enbart berätta om sina privata hjärteämnen i sina kanaler utan faktiskt också i hjärtat känna så för sitt arbete och därmed också vilja dela något om sin arbetsgivare i sin sociala mediekanal. Det är en gamechanger för alla företag, men idag har mer än nio av tio företagsledare inte ens tänkt tanken. Men i det ögonblick de gör det, och får med sig sitt team, kommer det att ge ett enormt genomslag för företagets räckvidd, varumärke och vinst, säger Frida Boisen. FRIDAS TIPS TILL företag som vill formulera en framgångsrik sociala 36 medier-strategi är att börja med en nulägesanalys. Ställ de viktigaste frågorna först; vad vill ni? Driva mer försäljning? Av vad och hur? Förändra ert varumärke? Få en bättre dialog med er målgrupp? Hur kan ni göra det i sociala medier? Vilken är er målgrupp och i vilka sociala medier finns de idag? Kartlägg hur ditt företag syns på de sociala medieplattformar där er målgrupp finns. Hur många konton har ni, hur många följare? Vilken räckvidd och trafik driver ni? Bjud in, lyssna, inspireras. Ha en workshop om era kärnvärden. Låt en ledare prata om storytelling kring företaget. Vad säger er historia? Kan ni bryta ner era värden ytterligare? Kan ni uppdatera dem? FÅ ALLA ATT förstå hur avgörande det är att alla i teamet är med. Att det är ni som är företaget, att alla här är viktiga ambassadörer. Vad finns det för värden i ert företag som ni ambassadörer vill dela och sprida? Vill den anställda på bilföretaget kanske sprida artiklar och nyheter om hur man kan göra sitt bilåkande säkrare? Hur man kan göra timmarna i bilen med familjen roligare? Hur framtiden och redan nutidens förarlösa bilar fungerar? Hur kan man säkra att detta sker på ett trovärdigt, professionellt och högkvalitativt sätt? Nästa steg är att sätta mål. Strukturera upp er sociala medier-strategi med tydliga syften och mål. Finns det lärdomar att dra av era framgångar eller konkurrenters framgångar, eller från helt andra företag i andra branscher? Det är viktigt att sätta tydliga mål för att senare kunna välja rätt sociala medier-kanaler. – Sen är det dags att beröra i rätt kanaler. För att bli virala och nå igenom bruset måste ni beröra på riktigt. Allt börjar med att ni bottnar i äkta värderingar. Hitta de virala känslorna utifrån detta, de finns alltid där. Oavsett om du ska få hedgefondmäklare att följa ditt nyhetsbrev eller sälja grävmaskiner till 45-åriga män. För att bli virala måste era kampanjer, era poster på olika konton, vara briljanta och postade på rätt sätt, vid rätt tid, med rätt språk i de rätta kanalerna. För att lyfta lite extra, överväg att ta hjälp av en strateg som är specialiserad på sociala medier, det lönar sig säger Frida Boisen. GÖR DET ENKELT. Säkerställ att någon eller några på företaget ansvarar för att skicka ut ett dagligt sociala mediebrev. För ett mindre företag räcker det kanske med en gång i veckan. Något som gör det enkelt för alla att sprida vidare med förberedda länkar och förslag på post-texter i sociala medier, för att alla ska ha något att utgå ifrån, som inspiration eller för att kopiera direkt om man vill det. – Ytterligare ett tips för framgång via sociala medier är att fungera som kundservice. Jag lovar. Med tanke på att mer än hälften av alla svenskar finns på sociala medier så finns också en hel del av dina kunder och din publik här. Om du driver eller jobbar på ett företag som tycker det är viktigt att ha en nära dialog med sina kunder kommer här ett enkelt trick: var där dina kunder är, var proaktiv istället för reaktiv. Ofta säger sociala medier-skeptiker att de inte har tid att uppdatera. Intressant eftersom samma personer tycker att företaget har tid att ha personal i en telefonväxel som bara kan kommunicera med en kund i taget, när samma person kunde kommunicerat ut till tusentals med några knapptryckningar. Det ena utesluter givetvis inte det andra, men att inte ha en kundservice i sociala medier är bra korkat och onödigt dyrt, säger Frida Boisen. FRIDA BOISENS TIPS till ledare som vill bli bättre digitala ledare är att älska innovationer, våga testa och våga misslyckas. Var snabb med att följa upp era digitala projekt och undvik långa produktionsperioder. – Jag tycker att företag och organisationer i större utsträckning ska våga skrota sina traditionella informationsavdelningar som ägnar sig åt att skriva och skicka ut pressmeddelanden som bara når ett fåtal stressade journalister som förmodligen inte ens har tid att läsa dem. Satsa istället på att informera och bjuda in till dialog via sociala medier, då når ni mycket snabbare betydligt fler, säger hon. n