AMES 1
REKLAM OCH MEDIA TEXT: JONAS KÄLLGREN KRITIK MOT
ZARA LARSSONS H&M-SAMARBETE I slutet av februari berättade Zara Larsson att hon signat upp sig på ett samarbete med modegiganterna H&M. För det har hon fått mycket kritik, inte minst på sin egen Instagram. Hon presenterade samarbetet på Instagram, med en bild på sig själv i en jeansjacka från samarbetet. Den ackompanjerande texten löd ”Jag är så glad över att meddela mitt samarbete med H&M! Ute i maj, håll er uppdaterade!” Kritiken lät dock inte vänta på sig. ”Detta är hysteriskt. Du är en så stark kvinna Zara, men trots det väljer du att stödja världens största kedja som använder sig av s.k sweatshops, där framförallt unga kvinnor sätts i arbete under helt löjliga, icke-humana villkor. Hur fan kan du stödja sånt skit?”, löd en av kommentarerna. En annan följare skrev ”What about alla kvinnor i fabrikerna hur feministiskt är det för dem??” och en tredje ”H&M är inte en klädkedja du vill associeras med, speciellt som du står för kvinnors rättigheter”. Inför samarbetet hade Zara Larsson möten med H&M, men efter kritiken bokade hon in ett nytt sådant. Ett möte som ingen vill berätta om. – Vid samarbeten så arrangerar vi möten med den aktuella samarbetspartnern där vi får möjlighet att berätta hur H&M arbetar inom en mängd olika frågor och däribland även hållbarhetsfrågan. Ett första möte med Zara hölls redan i slutet av förra året och igår träffade vi henne en andra gång. Vi hade ett bra möte där hon fick ställa frågor som är viktiga för såväl henne som för oss. Hur 48 samtalet såg ut i detalj stannar mellan oss och Zara. Vi avböjer därför till vidare kommentarer, säger Janna Morell, H&M:s presskontakt, i ett mail till Dagens Media. Zara Larsson har dock pratat lite med Hänt, och där sa hon följande. – Det är för jävligt om det är så att de använder sig av barnarbete, jag hoppas verkligen att de kommer att göra någonting åt det här på riktigt. Jag ska faktiskt träffa H&M imorgon och prata om det här för jag tycker att det är någonting som är viktigt för mig. Till Hänt säger hon även att hon tog upp de här frågorna innan samarbetet, som inleddes för ett halvår sedan, skrevs under. – Just det här med barnarbete, kvinnor och hur de behandlas i affärerna. De har ju en plan, men sen är det så att H&M är ett sådant stort företag och de här små fabrikerna är det svårt att hålla koll på. Vi är medvetna nu om vad vi vill ha för arbetsförhållanden och att det ska vara miljövänligt och det ska vara jämställt, så jag hoppas verkligen att det kommer att göras något åt saken, säger hon. n FRÅN DIGITALT TILL PRINT Den 2 mars lanserade e-handelsbutiken Gents.se tidningen Gents Magazine, som beskrivs som ”ett lyxigt magasin i 36 sidor som helt fokuserar på doft, rakning och hudvård för män.” Magsinet sägs innehålla inspiration, trendspaning, intervjuer och överskådliga guider. Upplagan är 20 000 exemplar och Gents Magazine ska enligt modeföretaget landa i brevlådan hos utvalda kunder, men kommer även att finnas i Gents butiker. Det finns även i en bläddringsbar digital version. – Dofter, nyheter inom hudvård och vägledning kring rakning förekommer i andra livsstilsmagasin, men då skrapar de bara lätt på ytan. Vi vill gå på djupet. Under ytan finns en hel ocean att upptäcka för stilintresserade män, säger Fredrik Bengtsson, vd på Gents. I det första numret skriver man bland annat om doftnoterna i parfym, gör en doftresa längs Amalfikusten, besöker en gammal barbershop och lär läsarna de olika stegen i en rakning, samt bjuder på stiltips. Allt detta på 36 sidor. Produktionen har skett tillsammans med contentbyrån Story of You. n SPOTIFY NÅR 50 MILJONER PRENUMERANTER Den 2 mars i år nådde Spotify 50 miljoner betalande användare, meddelade företaget i ett pressutskick. Tio av de femtio miljonerna har kommit under de senaste fem månaderna. Frågetecken återstår dock för bolagets långsiktiga överlevnadsförmåga, med en och en halv miljard dollar i skulder och svårigheter att komma in på New York-börsen. Digitalmusicnews.com frågar sig i en artikel ifall Spotify är ”too big to fail”, eller om de kommer att gå i konkurs under 2017. En eventuell börsintroduktion har i alla fall skjutits på framtiden, igen. n FOTO: DANIEL ÅHS