Tidningen Kosmetik 1
MARKNAD | NYLANSERING Marknadsföring IT Cosmetics
har en utstickande marknadsföring. I kampanjer syns bland annat före- och efter bilder på grundaren. En bild där hon är osminkad där hennes blossiga röda och ojämna hud syns, och en hur hon med IT Cosmetics kan täcka sin rödhet med makeup på ett fint och naturligt sätt. grunden till att hon till slut ville göra något åt det. Medan hon var på smekmånad med sin brasilianske man 2008, upprättade hon en affärsplan och rådfrågade dermatologer och plastikkirurger för att skapa hudvårdande makeup, säger Shannon Piri. Genombrottet för Jamie Kern Lima kom då hon fick chansen att prova att få ut sina produkter via QVC, som är en stor amerikansk kanal för TV-shopping. – Hon satsade allt på ett kort för att producera tillräckligt med produkter, var väl förberedd och när hon kom ut i sändning talade hon oavbrutet, säger Shannon Piri. I stället för att visa produkterna på unga modeller använde Jamie Kern Lima kvinnor i alla åldrar, inklusive sig själv. Hon tog bort sitt smink mitt under sändning så att alla kunde se hennes blossiga röda och ojämna hud. Därefter visade hon hur rödhet kunde täckas med makeup på ett fint och naturligt sätt. Greppet fungerade så bra att IT Cosmetics blev ett av de mest populära varumärkena på shoppingkanalen. Produkterna är kliniskt testade, hudvänliga och problemlösande, men man behöver inte ha akne eller rosacea för att få glädje av dem. Shannon Piri menar att Jamie Kern Limas bakgrund som journalist gav henne ett annat perspektiv, vilket har varit användbart under varumärkets etablering. – Många i branschen har tydliga åsikter om hur saker ska vara, men Jamie var en outsider och kunde därför ställa nya frågor. Hon fokuserade på hudvårdande ingredienser och pigmenten 28 Kosmetik 1 2019 tillfördes vartefter. För många sminkmärken är det motsatsen till hur man gör. Vårt fokus är produkter som kan användas dagligen, inte trendprodukter. Shannon Piri vill inte avslöja för mycket om formuleringarna, men säger att de använder hydrolyserat kollagen och att snigelslem står som nummer tre på ingredienslistan till CC-cream. – CC-kräm är den viktigaste produkten och huvudanledningen till att jag blev intresserad av företaget. De flesta CC-krämer är färgkorrigering, men denna ger full täckning samtidigt som den ger mycket fukt och gör huden frisk och naturlig. Naturligt nog uppstod det lite osäkerhet bland anställda när det blev känt att L'Oréal skulle köpa företaget. Men erfarenheten är bra hittills. – L'Oréal har hjälpt oss med det operativa. De är ”hands on” men lika mycket ”off”, och när det gäller formuleringar är det snarare att de vill lära sig av oss, säger Shannon Piri. – Vi kommer alltid att slåss för vårt DNA, men hittills har det inte varit nödvändigt. L'Oréal vill inte förändra oss, men har gett oss en global infrastruktur som skulle ha tagit lång tid för oss att bygga. Vi lanserades i Europa efter tio år på marknaden, och utan L'Oréal skulle det antagligen tagit tio år till. – Vi lyckades dock klara av vår lansering i Singapore och det var stort. Jag kommer ihåg mottagningen vi fick på Sephora, det blev min personliga wow-upplevelse. Vi var tvungna att fylla på nya varor hela tiden och det var fantastiskt att se hur bra de såldes, även om de inte kände till historien bakom företaget. Ett snabbt växande varumärke IT Cosmetics är ett ledande prestigefyllt varumärke i amerikanska Ulta-kedjan, samt Sephora i USA, Australien och Sydostasien. Märket säljer också väldigt bra på QVC och The Shopping Channel Canada. L'Oréal köpte IT Cosmetics för 1,2 miljarder dollar år 2016, och det lanseras nu i Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Mexiko. I november kommer serien att säljas på KICKS i Sverige och Norge, medan Finland kommer att få det 2019. פlån IT Co#$%s &'(!