Tidningen Kosmetik 1
Cancerforskaren, läkaren och grundaren av det ame
rikanska hudvårdsmärket Dr Brandt Skincare, Fredric Brandt, gick bort 2015 till följd av självmord. Efter den tragiska händelsen bildades samma år en stiftelse till hans minne, Dr Brandt Foundation, som i samarbete med Miami Foundation arbetar för att förebygga självmord och psykisk ohälsa och få fler att våga tala om problemen. S Dr Fredric Brandt Dr Fredric Brandt började sin medicinska karriär som cancerforskare vid Memorial Sloan – Kettering Hospital i New York City, där han specialiserade sig inom forskning och behandling av leukemi. Hans forskningsarbete ledde till upptäckten att naturliga antioxidanter kunde bekämpa skador av fria radikaler. Detta kom senare till användning inom utvecklingen av hans eget hudvårdmärke Dr Brandt Skincare, som han startade 1996, och blev basen för hans hudvårdslinje Enonymous. I över 20 år arbetade han inom kosmetisk dermatologi och var först med att införliva grönt te inom hudvård och den första som lanserade hemmabehandlingar liknande salongsbehandlingar, som mikrodermabrasion och laserpeeling. Dr Fredric Brandt sågs också revolutionera branschen när han utnyttjade injektioner på nya och okonventionella sätt för att omformulera områden i ansikte och nacke och banade vägen för en mängd olika icke-invasiva metoder. tiftelsen riktar sig till alla och såväl självmordsbenägna individer som behöver stöd som deras familjer. Målet är att öka medvetenheten om psykisk ohälsa både på individnivå och i hela samhället och med stiftelsen vill man skapa en plattform både lokalt, nationellt och internationellt. – Genom partnerskap och olika åtgärder vill man få bort tabun kring att tala om psykiska problem som depression och bidra till att förebygga självmord och öka det psykiska välbefinnandet, säger Nestor Antolin, International Pr & Training Manager, hudvårdsföretaget Dr Brandt Skincare, som ihop med Miami Foundation stödjer stiftelsen. En viktig uppgift för stiftelsen är att samla in Nestor Antolin. pengar till forskning, utbildning och stödverksamhet som konstterapi i syfte att öka medvetenheten och kunskaperna om psykisk ohälsa och hur man kan motverka självmord och depression. Som en del i finansieringen av stiftelsens arbete har hudvårdsmärket Dr Brandt Skincare anordnat säljkampanjer med stödjande budskap. Ett exempel är förra årets kampanj för hudvårdsserien Microdermabrasion i begränsad upplaga med budskapet #Say I Love You, där en del av intäkterna gick till stiftelsen. Budskapet har även använts av skodesignern Dominic Ciambrones (som har egna erfarenheter av psykisk ohälsa) där det finns med som en del av designen på hans sneakers The Shoe Surgeon. De lanserades i december i fjol i samarbete med stiftelsen. – I Dominics fall fick han genom sitt skoskapande chans att läka och hitta en balans i livet. Kosmetik 1 2019 39 >>