Tidningen Kosmetik 1
Unicent Scandinavia har tagit fram doften för Ban
ks Hotel. Victoria Lindqvist, Unicent Scandinavia presenterar signaturdoften. DOFTMARKNADSFÖRING – EN LÖNANDE AFFÄR Doftmarknadsföring är ett effektivt sätt att öka försäljningen och förhöja kundupplevelsen. Alltfler företag, hotell, spa:n, globala kedjor och enskilda butiker väljer därför att använda doft för att öka sin försäljning. Linda Nordlund, marknadschef vid Stureplansgruppen. Alla våra fem sinnen, syn, hörsel, känsel, smak och lukt, är viktiga för vår helhetsupplevelse. Men luktsinnet är vårt livskraftigaste sinne och med rätt doft på rätt plats kan man avsevärt lyfta en köpupplevelse, stärka ett varumärke och kraftigt öka försäljningen. Det hävdar Victoria Lindqvist på doftkonsultföretaget Unicent Scandinavia med dofter och doftsystem från Scent Air, som är världsledande inom doftmarknadsföring och har huvudkontor i USA och finns i 110 länder. – Genom att tillsätta skräddarsydda dofter får man kunderna att stanna längre i butiken och spendera mer pengar. De blir helt enkelt mer köpbenägna och nöjdare. Studier har exempelvis visat att kunder är beredda att betala mer för samma produkt i en doftsatt butik än i en motsvarande butik utan ”tillsatt” doft. Och när en butik som säljer kaffe också doftar kaffe fördubblas försäljningen. Men det gäller att inte byta doft för ofta, för att inte riskera att förlora en väletablerad ”doftrelation” med kunden, betonar Victoria Lindqvist. – Ofta gäller max två doftbyten per år, företrädesvis anpassade efter säsong som jul och vår/sommar. Men inom många verksamheter kan man använda sig av upp emot tolv olika dofter. På en spa-anläggning kan det vara allt från entrédoft till doftsatta massagerum och pooldoft. Doftsättning används inte bara effektivt för att bidra till en ökad försäljning i butik eller förhöja kundernas upplevelse på hotell, spa:n och konferensanläggningar. Sinnesmarknadsföring och skräddarsydda dofter används inom en rad skilda verksamheter. – Disney World och Liseberg var till exempel tidigt ute med att doftsätta sina olika parkmiljöer, från restauranger till aktiviteter och från doft av popcorn till doft av bränt ljus. Och vid rekrytering används doft ibland vid anställningsintervjuer för att skapa en trygg och attraktiv atmosfär. Människan kan uppfatta runt 10 000 olika dofter. Ett doftstimuli går direkt upp i hjärnan. Inget sinne har ett sådant starkt minne som doftminnet, som kan komma ihåg dofter kopplade till miljöer och personer många år tillbaka i tiden, ända till barndomen. Förmågan att känna och urskilja dofter avtar dock när vi blir äldre. Runt sex procent av befolkningen i Sverige lider av doftöverkänslighet och för dessa är naturligtvis många dofter ett problem i den offentliga miljön. Men i Sverige är vi internationellt sett ganska återhållsamma. Vi svenskar föredrar ju oftast mer diskreta dofter, även om vi har blivit mer vågade med åren och mer toleranta mot mer personliga utstickande dofter. Kosmetik 1 2019 47