Tidningen Kosmetik 1
BEAUTY AWARDS SKÖNHETSGALANS PR-EFFEKT Den 10 apr
il går Swedish Beauty Awards av stapeln. Galan är Sveriges största inom makeup, hud- och hårvårdsprodukter och ger ett allt större värde i marknadsföring. TEXT JESSICA S KEMPE Årligen samlas hela skönhetsbranschen i Sverige till galatillställningen Swedish Beauty Awards, som arrangeras av branschorganisationen KoHF. Målet med galan är att erbjuda en naturlig mötesplats för hela branschen och även uppmärksamma och belöna produkter som utmärkt sig under året. Men utöver detta innebär galan ett stort mervärde i att nomineras i media. – Skönhetsbranschen växer och omsätter i Sverige mer än 17 miljarder kronor per år. Att nomineras och vinna pris för sin produkt påverkar dagens kvalitetsmedvetna konsumenter samt ger en trovärdighet till produkten som är svår att bygga med traditionell marknadsföring, säger Olof Holmer, VD KoHF. Fältbolaget Inizio utförde på uppdrag av KoHF en varumärkesundersökning efter förra årets gala som påvisar hur starkt slutkonsumenten påverkas i sitt köpbeslut av en nominerings- eller vinnarlogga på produkten. Denna visar att drygt 20 procent av svenska folket blir mer intresserade av produkten tack vare en utmärkelse (nominerad eller vinnare). – De 20 procenten kan översättas till att 1,8 miljoner svenskar kallar sig skönhetsintresserade. Undersökningen visade också att det är framför allt kvinnor upp till 55 års ålder som är intresserade av skönhet, hårvård eller kosmetik, säger Thomas Sunesson, från LWTS Kommunikation. ”Vi har fått en bredare kundkrets” SerumMASQ+ After Sun vann utmärkelsen ”Årets ansiktsvård 2018” i Swedish Beauty Awards. Kosmetik har talat med Zandra Bergqvist, marknadschef på Powerlite, om vad priset har inneburit för dem. Powerlite introducerade för några år sedan en stor skönhetstrend på den svenska marknaden, nämligen sheet masks. Totalt har de 12 ansiktsmasker i sitt sortiment. Under 2016 lanserade Powerlite MASQ+ Bubble & Cleansing Foam, vilken nominerades i Swedish Beauty Awards. År 2017 lanserades två after sun masker, där SerumMASQ+ After Sun masken gick ut som vinnare i kategorin ”Årets ansiktsvård under 200 kr”. – För oss innebar både vinsten och nomineringarna att såväl konsumenter som stora återförsäljare och salonger och kliniker fick upp ögonen ännu mer för oss. Roligt var också att SAS och Norwegian tog in MASQ+ för försäljning på flyg. Vi har verkligen fått en bredare kundkrets efter vinsten och nomineringarna. Zandra poängterar även att de dragit fördel av priset när de gått ut på exportmarknader. – Utomlands står ett sådant här pris för hög status. Det är en enorm kvalitetsstämpel som ger förtroende. När man vinner kan man sätta KoHFs ”Swedish Beauty Awards Winner Logo” på produkterna. – Detta slår så klart också igenom på försäljningen. Står man och väljer mellan två likvärdiga produkter så faller valet mer naturligt på den produkt som vunnit pris. Även i år är Powerlite med och tävlar i Swedish Beauty Awards med en ansiktsmask, MASQ+ Sustainable Skin, en ekologisk och vegansk sheet mask som innehåller mer än 95 % ekologiska ingredienser. Masken är återfuktande och mjukgörande. Fulladdad med aktiva ingredienser som aloe vera, trollhassel och blåbär. Nytt för i år Tema: Beauty Gives back, det vill säga branschen ger tillbaka. Intäkter kopplade till olika aktiviteter går till Look Good…Feel Better. Ny kategori: ”Årets klassiker”. Rekord i antalet bidrag: 559. Årets Kosmetikexportör: I samarbete med Business Sweden. Galans gäster: 500 från branschen och 400 från allmänheten som sponsorerna bjuder in. Ny titelsponsor: itsperfect (bokningssystem online). 56 Kosmetik 1 2019 I Sverige säljs MASQ+ premiumserien på sal sa ong re , kliniker och apo et k. SerumMasq+ är deras retail serie som finns tillgänglig I S hos bland annat ICA, Ellos, Lyko och Nordic Feel. Man hittar även Powerlites masker la d Fe utom n s, bland annat i Norge, Danmark, Fii F nland, Belg n, Cypern, Ja ap n och Mellanie östern. I mars ställer Powerlite ut för andra året i rad på Cosmoprof i Bologna med målet ös år atttt exp na dera på export. – Vi håller såklart tummarna för vinst i år igen, säger Zandra Bergqvist marknadschef på Powertlite.